Російська Федерація використовує тіньовий флот танкерів для обходу санкцій при торгівлі нафтою. Як новий пакет обмежень від Великої Британії допоможе в боротьбі з тіньовим флотом, в ефірі телеканалу FREEДОМ розповів виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин.
На його думку, тіньовий флот відіграє важливу роль під час обходу цінового порога (price cap) у 60 доларів за барель, накладеного країнами G7 (“Групи семи”) на російську нафту в грудні 2022 року.
“Росії ніхто не забороняв торгувати нафтою. Вона активно продає нафту Індії, Китаю — до 80%. Трошки забирає Туреччина. Росія може торгувати нафтою для того, щоб не порушити баланс світової пропозиції, але тільки в межах price cap, максимальної ціни, вище якої її реалізувати не можна. Сьогоднішня ціна нафти вища, ніж 60 доларів за барель, і у РФ з’являється стимул продати частину ресурсу в обхід санкційних обмежень. Для тієї частини російської нафти, яку продають для споживачів за цінами, що близькі до ринкових і вищі, ніж price cap, потрібен тіньовий флот”, — зазначив економіст.
Він також зазначив, що контроль за ціною покладається на страхові компанії, тому Великобританія накладає санкційні обмеження не тільки на танкери, а й на російських страховиків.
“Відповідальність за контроль дотримання price cap покладено на страхові компанії. Жодна європейська компанія не застрахує вантаж російської нафти, якщо в документах стоятиме ціна вище 60 доларів за барель. Тому весь цей тіньовий флот страхується в російських страхових компаніях. Якщо ми оцінюємо результати санкційних обмежень Великої Британії, то окрім обмежень проти конкретних танкерів, вони вводяться і проти російських компаній, які страхують ці вантажі. Потрібно розуміти значення страхових компаній для світових морських перевезень. На сьогоднішній момент вантаж, вантажовідправник, власник корабля і команда не можуть вийти з порту, якщо вони не застраховані”, — сказав Пендзин.
Економіст акцентував на тому, що страхові компанії зазвичай покривають усі ризики нафтоналивних суден, зокрема й екологічні, однак російські страховики чинять інакше.
“Страховка поширюється і на випадки, які можуть спричинити розлив нафти, екологічні катастрофи. Тоді страхова компанія вступає в дію і користуючись коштами страхового фонду відшкодовує витрати, пов’язані з очищенням вод від нафтопродуктів, що розлилися. Тіньовий російський флот через страхування в російських компаніях за будь-якої катастрофи покладає всі витрати на очищення вод на ту країну, у зоні економічної відповідальності якої корабель зазнав аварії. Страхові компанії не будуть відшкодовувати витрати, пов’язані з очищенням вод. Ліквідація катастрофи, пов’язаної з великим розливом нафти та нафтопродуктів, коштує насправді мільярди доларів”, — зазначив експерт.
Російські страховики в таких випадках перестраховують свої ризики у великих міжнародних страхових компаніях, санкційні обмеження позбавлять їх такої можливості, уточнив Пендзин.
“Після накладення Великою Британією санкцій російські страхові компанії втратять можливість перестрахування. Адже сама страхова компанія, яка страхує морські перевезення, своїм фондом точно не покриє всі збитки. Вони перестраховують ризики у великих страховиків, якими є європейські компанії. Щоб цього не відбувалося, санкційні обмеження накладаються на страхові компанії, це принциповий момент. Таким чином існує посилення контролю за дотриманням РФ цінового порогу в продажу нафти”, — сказав експерт.
За словами Пендзина, першість Великої Британії у введенні санкцій проти тіньового флоту виправдана значною залученістю економіки країни в морські перевезення.
“Велика Британія — це велика морська держава. Найбільша кількість страхових компаній, які забезпечують страхування морських вантажних перевезень, знаходиться саме там. Для британців подібні речі є принциповими. Вони перші в цьому питанні, яке чітко контролюють і відстежують”, — резюмував Пендзин.
Читайте також: 30 суден і страхові компанії: британський пакет санкції послабить тіньовий флот РФ (ВІДЕО)
Нагадаємо, депутати Європарламенту вимагають більш цілеспрямованих санкцій ЄС проти тіньового флоту Росії, який є ключовим фінансовим джерелом для підтримки війни проти України.