З 1 вересня 2022 року щопонеділка в усіх російських школах і коледжах проводять заняття “Розмови про важливе”. На них із дітьми обговорюють теми, “пов’язані з ключовими аспектами життя людини в сучасній Росії”. Часто “ключовими аспектами” стає обговорення теми війни або, як її називають у РФ, “спеціальної військової операції” проти України.
Але гості в школах непрості. Про “важливе” дітям тепер розповідають, зокрема, засуджені росіяни – члени приватної військової компанії “Вагнер”.
Уроки патріотизму від злочинців
Ще рік тому частими гостями російських шкіл були військові, які прийшли з фронту. Тепер же запрошують не просто військових, а військових із числа “вагнерівців”. Це засуджені, які отримали помилування в обмін на згоду воювати проти України.
Шкільні адміністрації запрошують, як правило, тих, хто воював проти ЗСУ, отримав помилування і заодно звання “героя РФ”. Злочинним минулим цих людей керівництво шкіл не цікавиться. А якщо цікавиться, то, ймовірно, відмовити візитеру все одно не може — такий указ згори.
Оперна співачка, колишня депутатка Держдуми РФ Марія Максакова з іронією зазначила, що російських дітей у школах довіряли злочинцям ще до того, як “вагнерівці” вирушили воювати проти України. На її переконання, багато російських працівників сфери освіти причетні до фальсифікацій на виборах і, як наслідок, до нинішнього путінського режиму.
“Зверніть увагу, до кого в класи приходять військові. До педагогів, які раніше фальсифікували вибори в РФ. Тобто і раніше діти були довірені злочинцям у вигляді членів виборчих комісій і спостерігачів, яких набирають із викладацького складу”, — каже Максакова.
У Нижньогородський області у Виїзднівській середній школі організували зустріч школярів 7 класу з найманцем ПВК “Вагнер” Олександром Расправіним.
У чоловіка — дві судимості у справах, пов’язаних із побиттям людей до смерті. Такі зустрічі з колишніми кримінальниками тепер у Росії називають вихованням патріотизму. “Вагнерівець” на зустріч з учнями прийшов не з порожніми руками — приніс дітям переносний протитанковий ракетний комплекс.
Ситуація ускладнена не просто тим, що заклик до ПВК “Вагнер” та інших подібних структур звільнив убивць і ґвалтівників із російських колоній. Після повернення з фронту вони продовжують скоювати злочини. Журналісти “Агентства” нарахували 27 убивств, скоєних учасниками війни Росії проти України, які повернулися додому. У 19-ти з них підозрюють колишніх “вагнерівців”.
Видання The Insider раніше підрахувало, що з початку повномасштабної війни щонайменше 60 шкіл по всій Росії було названо на честь учасників бойових дій. Серед них є і найманці, засуджені за вбивства, зґвалтування і грабежі.
Коментарі експертів
Чого вчать школярів РФ на подібних “уроках” і як російське суспільство прийшло до подібної практики, в ефірі телеканалу FREEДОМ обговорили:
- Павло Лисянський, директор громадської організації “Інститут стратегічних досліджень і безпеки”, правозахисник;
- Данило Кен, голова незалежної профспілки “Альянс учителів”;
- Леонід Гозман, російський опозиційний політик.
ПАВЛО ЛИСЯНСЬКИЙ: Російських дітей і дітей в окупації вчать ненавидіти українців
— Російська влада хоче бачити своїх дітей у майбутньому, схожими на людей, яких запрошують. У РФ розгорнуто процеси ідеологізації та мілітаризації молодого покоління, які спрямовані на те, щоб діти були максимально наближені до зброї.
Ця ідеологія спрямована на агресію до України і до країн, які підтримують Україну. Щоб вони були налаштовані фактично вбивати за РФ. Для цього до шкіл і приводять таких персонажів, які вже неодноразово скоювали злочини, для того, щоб вони з дітьми ділилися досвідом, а діти, відповідно, хотіли бути на них схожими.
У школах РФ і на тимчасово окупованій території України введено посаду заступника директора з ідеології, яка всі ці речі організовує. Це частина державної політики РФ, яка організована диктаторським режимом Кремля.
На окупованих територіях планують до 2026 року зробити всі середні школи зробити кадетськими або козачими корпусами. Передбачено, щоб діти з першого класу ходили у військовій формі. А на тимчасово окупованій території Старобільська, Алчевська, Луганська, Донецька вже створені та функціонують у повному обсязі такі корпуси.
На тимчасово окупованих територіях Запоріжжя та Херсонської області створено Будинки юнармії. Це великий проєкт диктаторського режиму Кремля, спрямований на те, щоб по максимуму діти не стали тим, ким вони хочуть у майбутньому, не реалізували свої бажання стати айтішниками, юристами, спортсменами. А щоб вони взяли в руки зброю і пішли вбивати тих, на кого вкаже диктаторський режим Кремля.
Я б радив батькам просто вивозити дітей звідти, інакше там нічого доброго не буде.
ДАНІЇЛ КЕН: Такі уроки в школах мають зробити співучасниками війни якомога більше росіян
— Це вже не нова практика. З початком війни пропаганда прийшла і до російських шкіл і стала на рейки щотижневих уроків. Плюс додаткові уроки, коли є якийсь привід — річниця анексії Криму чи щось іще. Потрібні люди, які приходитимуть, виступатимуть “героями” і пропагуватимуть цю війну.
Багато тисяч російських військових і “вагнерівців” повернулися в Росію. На думку влади, вони — відповідні кандидатури, щоб у камуфляжі приходити з нашивками “z” і розповідати дітям, як вони їх “рятували”.
Дуже багато хто з них, “вагнерівці”, які вийшли з в’язниць, були злочинцями і раніше. Вони скоювали злочини, насильство на війні. Це люди з покаліченою психікою, які повертаються, скоюють злочини в Росії, і тепер ведуть уроки в школах.
Багато з них отримують державні нагороди. І справді, вчорашні ув’язнені сьогодні сприймають себе “героями”, бо держава так їх визначає.
Вчителі опинилися в скрутному становищі, бо такі зустрічі, як правило, організовують адміністрація та директори школи. Вони відбуваються не у всіх класах. Наскільки я розумію, здебільшого вони намагаються підібрати лояльні класи, де навчаються діти батьків, які не висловлюють свої опозиційні погляди. Це робиться для того, щоб усе відбувалося з мінімальними ризиками, не перетворювалося на якийсь публічний скандал, щоб не давали аудіо- та відеозаписи.
Але у вчителів, яким це нав’язують, дуже мало можливостей без ризику звільнення і дисциплінарного стягнення відмовитися і якось уникнути цього.
Я думаю, що ці уроки мають на меті навіть не стільки переконати в необхідності “військової спецоперації”. Люди до неї більш-менш звикли і не ставлять щодня запитання, а що ж це таке, навіщо це треба тощо.
Зараз головна мета цих уроків у тому, щоб зробити якомога більше людей співучасниками війни через якісь прямі форми підтримки.
“Спецоперацію” включати до шкільної програми, щоб діти не тільки це слухали, а й відтворювали на іспитах, контрольних роботах тощо. Позаурочна діяльність потрібна для того, щоб школярі писали листи, збирали консерви і труси солдатам, проводили флешмоби.
Щоб батьки цих дітей, їхні бабусі й дідусі теж відчували, шукали якесь моральне виправдання всередині себе, щоб якось жити з цим далі. Бо якщо ти не знаходиш цьому виправдання, то ти мусиш якось чинити опір.
А безпечні способи протесту в Росії зараз відсутні. Тому мільйони людей втягують у цю підтримку або моральний релятивізм щодо підтримки війни.
ЛЕОНІД ГОЗМАН: Путіну потрібні кримінальники на його боці
— Немає нічого нового під сонцем. Коли до влади в Російській імперії прийшли більшовики, вони теж вважали кримінальників соціально близькими. Кримінальників, які продовжували грабувати, вбивати, розстрілювали. Але ті кримінальники, які ставали на бік радянської влади і готові були їй служити, були соціально близькими. І їх усіляко підтримували.
Фашистський режим, який Путін встановив у нашій країні, неминуче стає кримінальним.
Я знаю людей, які залишають Росію, тому що вони не хочуть, щоб їхні діти ходили в російські школи, де з їхніх дітей зроблять фашистів.
Читайте також: Уроки ненависті: як путінський режим ростить для себе нових солдатів