Під час останньої зустрічі у форматі “Рамштайн” було сформовано авіаційну коаліцію на підтримку України з боку країн Заходу.
Однією з головних тем обговорення на саміті було надання Збройним силам України (ЗСУ) винищувачів F-16. Багато експертів вважають, що ці літаки допоможуть захистити небо України від російських ракет і безпілотників.
Авіаційна підтримка Заходу
Авіаційну коаліцію на підтримку України очолили Данія і Нідерланди. При цьому, в кількох країнах уже почалася підготовка українських пілотів до освоєння роботи з F-16.
“Я радий, що нарешті в кількох країнах почалася підготовка пілотів для винищувачів F-16. І вони відкрили двері для надання цих літаків”, — повідомив глава дипломатії ЄС Жозеп Боррель.
Президент України Володимир Зеленський заявив, що “перший український F-16 стане одним із найсильніших сигналів від світу, що Росія через її ж агресію багато чого втратить – буде слабкішою, стане ще більш ізольованою”.
“Це буде сигнал, що російський терор програв, а наш світ, заснований на повазі до незалежних націй і до права народів самим обирати свій шлях, — вистояв. Ми підготуємо всю необхідну базу, щоб наш авіаційний перехід відбувся максимально швидко й ефективно. Наші воїни вже довели, що можуть опанувати сучасну зброю так ефективно, як від нас навіть не очікували. З літаками, я впевнений, буде настільки ж успішно. Головне — швидкість тренування і постачання, тобто час, який мине між рішеннями і реальним захистом нашого неба”, — зазначив напередодні зустрічі “Рамштайн” Володимир Зеленський.
На початку травня прем’єр-міністр Великої Британії Ріші Сунак у межах саміту Ради Європи в Ісландії домовився з главою уряду Нідерландів Марком Рютте про роботу над формуванням міжнародної коаліції з метою забезпечення України бойовим повітряним потенціалом.
“Ріші Сунак підтвердив свою впевненість у тому, що законне місце України – в НАТО, і лідери погодилися з важливістю довгострокового надання союзниками допомоги в гарантуванні безпеки України, щоб гарантувати, що вони зможуть стримувати майбутні напади”, — повідомили у пресслужбі прем’єр-міністра Великої Британії.
Крім цього, Канада оголосила про постачання Україні ракет класу “повітря-повітря”. Радянські літаки не можуть використовувати цю ракету, а це можна вважати прямим натяком на те, що Україна точно отримає винищувачі F-16.
“F-16 у нас будуть 100%. F-16 — це авіація повністю західного зразка. У нас уже є засоби ураження, пуски яких здійснюються тільки з F-16″, — заявив голова Ради резервістів Сухопутних військ Збройних сил України (ЗСУ) Іван Тимочко.
General Dynamics F-16 Fighting Falcon (“Бойовий сокіл”) — американський однодвигуновий багатоцільовий винищувач. Він був розроблений ще наприкінці 1970-х років, і відтоді багато разів проходив модернізацію. Зокрема, у літака змінювали двигуни та конструкцію планера.
Цей винищувач може виконувати завдання з протиповітряної оборони, боротися з повітряними цілями, завдавати ударів по наземних і надводних цілях. Він здатний використовувати майже всю лінійку авіаційного озброєння країн НАТО.
Читайте також: Постачання Україні бойових літаків: чому процес затягнеться в часі, пояснив військовий експерт
Думки експертів
Про переваги літаків F-16, і про те, коли Україна їх може отримати, в ефірі телеканалу FREEДОМ говорили:
- Юрій Ігнат, речник Повітряних сил ЗСУ;
- Владислав Селезньов, військовий експерт, ексголова прес-служби Генерального штабу Збройних Сил України;
- Андрій Риженко, експерт Центру оборонних стратегій, капітан 1-го рангу запасу ВМС України;
- Олександр Коваленко, військово-політичний оглядач групи “Інформаційний спротив”;
- Іван Ступак, військовий експерт Українського інституту майбутнього.
ЮРІЙ ІГНАТ: F-16 принесе успіх ЗСУ і в повітрі, і на суші, і на морі
— Цей багатоцільовий літак має замінити всі типи старої радянської техніки, які ми сьогодні маємо на озброєнні, і стати тим повітряним щитом, який захистить українців з повітря.
Тому що зенітна ракетна система — це частина ППО, яка захищає знизу, а винищувальне прикриття здійснюється саме літаками зверху. І винищувачами, які можуть набагато ефективніше, ніж МіГ-29 і Су-27, які в нас є на озброєнні, збивати крилаті ракети і дрони.
Ось сьогодні, зокрема, була атака крилатих ракет. Х-101 і Х-555. На щастя, всі вони знищені нашими повітряними силами “Схід” і “Центр”. Але, на жаль, із 31 дрона збито 23, не всі 100%, як учора. – 36 із 36. І там є певна фіксація влучень.
Літак F-16, на відміну від МіГ-29 і Су-27, пройшов глибоку модернізацію, він здатен захистити нас від цих загроз. Крім того, цей літак може набагато ефективніше наносити удари по наземних цілях, високоточним далекобійним озброєнням. Зокрема, таким як крилаті ракети та авіаційні ракети різних типів.
Сьогодні деяке західне озброєння адаптоване до радянських винищувачів, але, на жаль, воно не таке ефективне, як того хотілося б. Там є певні параметри, які не дозволяють запускати їх так ефективно, як із західних винищувачів.
Ну і ще один плюс: F-16 може впливати і на море, на повітряну обстановку в морському регіоні. Тобто захищати наші порти, наші територіальні води і поставити на місце або відправити на морське дно російські військові кораблі.
Це багатоцільовий літак, який принесе успіх у повітрі, на землі та на морі.
ВЛАДИСЛАВ СЕЛЕЗНЬОВ: Процес передачі Україні західної технологічної зброї не зупинити
— Очевидно, що країни колективного Заходу досі ще займають досить обережну позицію. Зрозуміло, що насамперед вони турбуються про власні національні інтереси.
Але що стосується процесу передачі озброєння тієї чи іншої номенклатури, то ми маємо розуміти, що процес його передачі досить розтягнутий у часі. Тому що він складається з реалізації трьох дуже важливих складових.
Бюрократична складова — це робота з документами, підготовка або підписання тих чи інших нормативних документів, які дають право на переміщення того чи іншого типу озброєння.
Друге — це питання логістики. Тобто це переміщення зброї, підготовка, відповідні бази в тих місцях, де воно буде розташовуватися, звідки воно буде виконувати свої бойові завдання.
Ну і третій найбільш, мені здається, складний і тривалий за часом етап – це підготовка персоналу українського військового персоналу.
Але якщо ми говоримо про F-16, то це льотчики плюс персонал, який на землі буде обслуговувати ці літаки, проводити цілу низку інших заходів, від яких залежить ефективна експлуатація та використання відповідних бойових платформ.
Ми маємо розуміти, що історія з точною технологічною західною зброєю – це завжди досить складний процес. Але, тим не менш, як то кажуть, крига скресла. Процес цей іде, і я впевнений, що його не зупинити.
АНДРІЙ РИЖЕНКО: F-16 значно посилять українську авіацію
— Авіація, чесно кажучи, була нашим слабким місцем. Незважаючи на мужність наших льотчиків, їхню винахідливість, але самі по собі літаки, які ми використовуємо, особливо це стосується МіГ-29 і Су-27, поступаються літакам супротивника і за параметрами виявлення повітряних цілей, і за параметрами за радіусом використання, і за зброєю, яку ми застосовуємо.
F-16 виконує три завдання. Це ведення повітряного бою, це вогнева підтримка сил на суші, на землі та нанесення ударів по морських цілях, що теж дуже важливо. Тому і радіус дії його значно перевищує і МіГ-29, і Су-27.
І в принципі, він може бути інтегрований в єдину систему передачі даних. Це дуже серйозна перевага західних літаків над російськими, навіть новими.
Тому це буде дуже серйозне посилення України. І я думаю, що це дасть можливість нам звільняти наші території.
ОЛЕКСАНДР КОВАЛЕНКО: Україна поки що не готова до передачі винищувачів F-16
— Насправді нам потрібні F-16 уже завтра. Добре, припустімо, вони в нас будуть уже завтра. Що ми будемо з ними робити? Адже пілоти не готові, інфраструктура, відповідно, не готова, не готовий навіть технічний персонал, який обслуговує. І це досить великий комплекс питань, які необхідно вирішувати.
Тому дійсно, немає нічого дивного, що на сьогодні не ухвалено рішення, наприклад, скільки передавати цих винищувачів. Адже, припустімо, нам передадуть ескадрилью, 12 літаків F-16. Розмістимо ми їх на аеродромі, який, припустимо, пристосований для розміщення такої кількості літаків. Але з’являються інші країни в коаліції, які готові поповнити наш потенціал ще на 12 літаків, а це вже дві ескадрильї.
Тут виникає питання: а де розміщувати цю додаткову ескадрилью, якщо той аеродром, який було виділено і відповідним чином підготовлено, може розмістити тільки 12? Тобто, є вся ця тонкість питання.
Яку кількість можуть виділити відразу, яку не відразу, які аеродроми необхідно підготувати. Скільки нам необхідно літаків для того, щоб здійснити якісь серйозні наступальні операції, підвищити потенціал наших повітряних сил Збройних сил України?
Я можу сказати, що навіть тисячу добре б було, але де їх розміщувати? Я можу сказати, що 50. А виникає питання: а в нас достатньо зараз є аеродромів, які можуть розмістити на своїй території, на своїх злітно-посадкових смугах, на стоянках в ангарах і так далі саме такого типу літаки? Саме з відповідною інфраструктурою і персоналом, знову таки обслуговуючим.
Тобто питання більш глобальне насправді, і обережність наших партнерів по авіаційній коаліції теж цілком зрозуміла.
ІВАН СТУПАК: F-16 за хорошого апгрейду можуть показувати високий майстер-клас
— По-перше, літаків F-16 досить багато. Це як танки Leopard, тільки в повітрі, їх близько 2,5 тисяч одиниць, тобто достатня кількість. Це говорить про те, що є багато людей, які вміють з ними управлятися на землі, обслуговувати, можуть навчити наших військових.
Є також велика кількість запчастин у різних частинах світу: і в Польщі, і в країнах Балтії є. Таким чином, є багато локацій, звідки в разі чого можна навіть якусь екстравагантну запчастину терміново привезти і терміново відремонтувати цей літак.
А в чому нюанс? Так, ці літаки начебто як би старенькі, РФ багато разів на це натякала, мовляв, вони взагалі “неконкурентоспроможні”. Точно так само, як ПЗРК Patriot: теж говорили, що вони з 1970-х років, мовляв, що вони можуть.
Але ось довелося їм визнати, що чотири останні авіаційні судна минулого тижня було покладено саме з ПЗРК Patriot.
Тобто за хорошої модифікації, за хорошого апгрейду ці літаки можуть показувати дуже хороший майстер-клас. І ще потрібно звернути увагу, що на цей час існує близько 50 найрізноманітніших ракет, які можна повісити на ці літаки.
Є ще такий нюанс: пілот під час виконання завдання може змінювати завдання в ці ракети не на землі, а безпосередньо в повітрі, з урахуванням того, як там змінилася ситуація.
Тобто пілот у плані ухвалення рішень досить вільний і маневрений. Він сам може вирішувати, що завантажити, яку ціль вибрати для ураження.
Читайте також: F-16 чи посилення ППО: підсумки “Рамштайн-12” підбиваємо з експертами