У Греції не все є: як Афіни можуть зруйнувати нафтовий бізнес Кремля

Ілюстративний колаж: zn.ua

Нафтова промисловість Російської Федерації, яка є одним із основних донорів її бюджету, зіткнулася з черговою серйозною проблемою.

Власники грецьких танкерів, які перевозили російську нафту, вирішили на чверть скоротити кількість вантажних суден із Росії. Таким чином, рішення грецьких транспортних олігархів може негативно вплинути на постачання російської нафти до різних країн і, як наслідок, на надходження до бюджету РФ.

Танкерно-нафтовий бізнес РФ

Згідно з даними Bloomberg, кількість грецьких танкерів, які прямують до Росії, у грудні зменшиться порівняно з червнем на 60%. Експерти вважають, що ця ситуація може викликати побоювання в Кремлі, оскільки РФ поки що потребує допомоги від іноземних морських операторів для доставки нафтових барелів на світовий ринок.

Зокрема, у жовтні грецькі танкери перевезли до різних країн 20 нафтових вантажів. У листопаді планувалося перевезти 15 вантажів флагманської російської нафти марки Urals із портів Балтійського та Чорного морів. Проте, як пише Reuters із посиланням на трейдерів, минулого місяця грецькі компанії взагалі відхилили заявки на судна для навантаження російських енергоресурсів.

У Bloomberg зазначають, що зменшення участі Греції збіглося скороченням обсягу російського експорту. Таке падіння суперечило б меті встановлення верхньої межі ціни, яка полягає в тому, щоб зберегти постачання російської нафти, позбавивши Росію доходів. При цьому представники двох афінських компаній заявили, що вони “діють обережно, оцінюючи ситуацію”.

Варто нагадати, що 16 листопада Управління контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США ввело санкції щодо трьох компаній, які, за даними Reuters, базуються в Об’єднаних Арабських Еміратах (ОАЕ), і трьох суден, що належать цим компаніям.

Обмежувальні заходи було введено через транспортування російської нафти за ціною, яка перевищувала 60 доларів за барель. Крім цього, Мінфін США направив повідомлення 30-ти відправникам вантажу, яких підозрюють у транспортуванні нафти за ціною, вищою за граничну.

“Ми прагнемо підтримувати стабільність світового енергетичного ринку. При цьому ми скорочуємо прибуток, який Кремль використовує для фінансування своєї незаконної війни, і залишаючись непохитними у переслідуванні тих, хто сприяє ухиленню від дотримання обмежень ціни на нафту”, — заявив заступник міністра фінансів США Уоллі Адейемо.

За інформацією трейдерів та компаній-перевізників, на сьогодні для транспортування нафти Росія використовує безліч маловідомих компаній, зареєстрованих в ОАЕ, Індії, Гонконгу, на Сейшельських островах, Гані або в офшорних зонах. Водночас танкери російського тіньового флоту ходять під прапорами різних держав.

“Ми можемо простежити шлях судна з Росії, але, не маючи контракту на продаж, ми не знаємо, за якою ціною було придбано нафтопродукт… Не виключено, що хтось подав судновласнику неправдиві документи. Саме тому відстежити санкції щодо російської нафти не так просто”, — розповів експерт з питань експорту та торгівлі нафтопродуктами Енді Ліпоу.

Читайте також: Росії не вистачає танкерів для постачання нафти: що відбувається (ВІДЕО)

Думки експертів

Про нафтовий бізнес у Росії та про проблеми, з якими зіткнувся танкерний флот РФ, в ефірі телеканалу FREEДОМ розповіли:

  • Ігор Бураковський, голова правління Інституту економічних досліджень і політичних консультацій;
  • Іван Ступак, військовий аналітик, співробітник СБУ (2004-2015 рр.);
  • Володимир Омельченко, директор енергетичних програм Центру Разумкова.

ІГОР БУРАКОВСЬКИЙ: Україна дочекалася ефективних дій з боку США та ЄС щодо російської нафти

— Нафта є високоліквідним товаром, але при цьому не можна забувати про те, що Росія — це не єдиний продавець нафти. Сьогодні існує певна конкуренція між тією ж самою Росією та іншими країнами, але, як правило, головну роль відіграє безпосередньо Росія.

Сьогодні для обмеження можливостей Росії торгувати нафтою партнери використовують два інструменти. Перший інструмент — це цінова стеля, коли вище 60 доларів нафту не можна перевозити, не можна продавати й не можна з нею проводити певні операції.

З іншого боку, це посилення контролю за тими, хто безпосередньо перевозить нафту. Сьогодні так званий тіньовий флот РФ становить приблизно 35 суден. І Сполучені Штати Америки, і Європейський Союз сьогодні намагаються запровадити санкції проти тих, хто намагається в такий тіньовий спосіб — а це фактично контрабанда — перевозити нафту за цінами, які вищі за цінову стелю.

Ми, нарешті, дочекалися того етапу, коли від розмов про те, як зробити санкції більш ефективними, і Європейський Союз, і США переходять до абсолютно конкретних дій.

ІВАН СТУПАК: Нафта і газ — основні статті доходу в РФ

— Нафта — це одне з джерел грошей, доларів, євро, золото, за допомогою яких Росія забезпечує цю війну. Нафта і газ — це дві основні статті доходу у РФ.

Так, є ще там маса різних джерел: торгівля золотом, деревом, дорогоцінним камінням. Але нафта і газ — це найголовніше.

Було правильно сказано, що 60% нафти, яка експортується з Російської Федерації, проходить через Балтійське море, через країни НАТО, Євросоюзу. І те, що потрібно припиняти цей транзит — дуже правильне рішення.

Тобто потрібно, щоб компанії, які вивозять російську нафту, дотримувалися стелі ціни за барель нафти, яка була встановлена. Російська Федерація благополучно її обходить, заробляє великі гроші, які дають змогу і далі фінансувати ось цю всю криваву війну.

Куди далі йдуть ці гроші: спочатку компанія, яка експортує нафту, — байдуже, “Лукойл”, “Роснефть”, “Татнефть” — частина валютного виторгу залишається в цих компаніях.

Спочатку валюта приходить на банківський рахунок, відкритий в одному з іноземних банків, а потім вони частково повертаються в Росію. Однак якась частина грошей залишається в китайських, в індійських банках. І потім ці гроші через сотні й тисячі різних дрібних компаній виводяться по всьому світу, втрачається їхнє російське походження, і вони осідають на рахунках посередників.

Посередники теж задіяні. Це і європейські компанії, які займаються скупкою і придбанням транзисторів, напівпровідників, підшипників, закуповують обладнання з числовим програмним забезпеченням, за допомогою якого робиться зброя для артилерії. 

Ось туди йдуть російська нафта, газ і американські долари. Правильно, що їх потрібно обрізати.

ВОЛОДИМИР ОМЕЛЬЧЕНКО: Данія ускладнить російським нафтовим танкерам вихід у Балтійське море

— Росії доведеться шукати якісь інші схеми, інші можливості перевезення своєї нафти. Якийсь від цього ефект буде? Точно зараз спрогнозувати ніхто не може.

Єдине, що я можу сказати, це значно збільшаться ризики, в першу чергу, для страхових компаній і для перевізників російської нафти. Тому російським компаніям доведеться платити більше грошей за ці послуги.

Це головний висновок, який можна зробити, і потім шукати якісь інші обхідні можливості, наймати інші танкери. Тобто це все дорого, один танкер коштує понад 50 мільйонів доларів, навіть якщо це не найновіший флот, який перевозить. Тіньовий флот складається переважно із застарілих танкерів із сумнівними технічними характеристиками.

Головний механізм моніторингу за порушенням санкцій з боку Росії або компаній, які допомагають Росії обходити ці санкції, — контроль за проходженням данських проток. Чому? Тому що данські протоки — це найвужче місце в Балтійському морі, а через Балтику проходить левова частка російської нафти та нафтопродуктів.

І Данії доручили моніторити всі танкери, що проходять з боку Росії. Там перевірятимуть документи на відповідність ціни цієї нафти та нафтопродуктів, наскільки ці танкери відповідають технічним стандартам. Це досить серйозна процедура і дуже неприємна, я думаю, для російських компаній, унаслідок якої вони можуть зазнати великих збитків.

Якщо ця схема запрацює, то це значно ускладнить Росії вихід танкерів з нафтою з Балтійського моря.

Читайте також: Перешкода транспортуванню російської нафти: що планує робити ЄС (ВІДЕО)

Прямий ефір