У Чорному морі на багато років з’явилася мертва зона через забруднення мазутом — розбір експерта

Аварія з танкером у Керченській протоці. Фото: greenpeace.org

Повну шкоду від забруднення Чорного моря мазутом з російських танкерів, які зазнали аварії, оцінити складно. Багато залежить від того, скільки нафтопродуктів унаслідок цього опиниться на березі, а скільки — у донних відкладеннях. Крім того, із затоплених танкерів мазут, швидше за все, і далі виливатиметься в море, погіршуючи ситуацію. Про це в ефірі телеканалу FREEДОМ розповів експерт із кліматичної та енергетичної політики, стратегічний радник Razom We Stand Олег Савицький.

“Говорити про те, що цей район Чорного моря буде придатним для ведення морського промислу, не доводиться. Це дійсно мертва частина моря тепер. І це триватиме багато років, оскільки танкери затонули разом із цим мазутом, і він вивільнятиметься невизначений час. Скільки цей мазут виходитиме з танкерів, що затонули, важко передбачити”, — зазначає гість ефіру.

Він додає: мазут, що осяде на дні, стане “відкладеною проблемою”. У період штормів виникатимуть нові хвилі забруднення та знову потраплятимуть на берег.

“Танкери, що затонули, — джерела можливих нових повторних викидів цього мазуту на берег. Усунути цю проблему можна лише діставши судна, але очевидно, що зараз це неможливо через погодні умови. І я дуже сумніваюся, що Росія вживатиме цих заходів, щоб мінімізувати шкоду в майбутньому, оскільки це дуже дорогий захід”, — коментує експерт.

Савицький також наголосив, що нехтування Росією екологічними стандартами безпеки багаторазово призводило до масштабних катастроф. Здебільшого на її території, тому ці катастрофи не привертали такої великої уваги, як ситуація у Чорному морі.

“У Сибіру, на Далекому Сході. У них величезна інфраструктура, величезні системи нафтопроводів. Там теж були великі витікання нафти. Але там набагато менше уваги. Екологічні катастрофи з розливами нафти у Росії в останні десятиліття десятки разів відбувалися. Але Росія не змінює своєї практики щодо використання природних ресурсів та в екологічних стандартах безпеки. Тому те, що трапилося в Чорному морі, це просто вже остання точка, останній дзвінок для всього світу, щоб зрозуміти, чим є Росія. Росія — це загроза всьому живому сьогодні. І те, що відбувається, це просто кульмінація того, до чого уряд Росії йшов десятиліттями”, — констатував експерт.

Він зазначив, що катастрофа в Чорному морі є також прямим наслідком агресивної війни проти України, розв’язаної Росією, та екоцидом.

“Щодо міжнародного аспекту, ця ситуація показує, що потрібно переглядати норми морського права. Потрібно створювати такі умови, щоб захистити територіальні води Європи, всіх країн, які перебувають під загрозою подібних катастроф через дії Росії, зокрема через її так званий тіньовий флот зі старих танкерів, які можуть створити подібну екологічну катастрофу в будь-якій точці Європи. Необхідно змінювати взагалі правила перевезень у територіальних водах Євросоюзу”, — додав Олег Савицький.

Читайте також: У Чорному морі зібрано лише 1% нафти з танкерів РФ, які зазнали аварії, — експерт з нацбезпеки

Нагадаємо, режим надзвичайної ситуації федерального значення запроваджено Росією у тимчасово окупованому Криму. Причиною став розлив мазуту в Чорному морі. Раніше режим надзвичайної ситуації федерального масштабу запровадили у Краснодарському краї РФ. Причиною цього стали два російські танкери “Волгонефть-212” і “Волгонефть-239”, що затонули 15 грудня через сильний шторм, і мазут, що витік з них.

Читайте також: РФ спровокувала екологічну катастрофу в Чорному морі — про наслідки та заходи боротьби з тіньовим флотом розповів Риженко

Прямий ефір