Конгрес США ухвалив законопроєкт, який приписує, що президент не зможе самотужки ухвалити рішення про вихід із НАТО. Тепер для цього необхідно отримати схвалення від Конгресу або “зелене світло” від Сенату. Ініціаторами цієї ініціативи виступили сенатор-демократ Тім Кейн і сенатор-республіканець Марко Рубіо.
Запобіжник від Трампа
Передбачається, що президент США Джо Байден підпише закон про неможливість одноосібного ухвалення рішення глави США про вихід із НАТО. Цей крок є вираженням підтримки Конгресу щодо Північноатлантичного альянсу, який часто піддавався критиці з боку колишнього президента США Дональда Трампа. Останній планує брати участь у виборах 2024 року.
“НАТО вистояло у відповідь на війну Путіна в Україні та зростаючі виклики в усьому світі. Закон підтверджує підтримку США цього найважливішого Альянсу, який є основоположним для нашої національної безпеки. Це також посилає авторитарній владі в усьому світі переконливий сигнал про те, що вільний світ залишається єдиним”, — заявив сенатор-демократ Тім Кейн.
Сенатор-республіканець Марко Рубіо наголосив, що антинатовська риторика Дональда Трампа підриває єдність і цілі існування організації. Критики побоюються, що президент може відмовитися від зобов’язань США за пактом про взаємну оборону або навіть повністю вивести країну з НАТО.
“Ми повинні гарантувати, що захищаємо наші національні інтереси і безпеку наших демократичних союзників”, — заявив сенатор Марко Рубіо.
Читайте також: НАТО посилює регіон Балтійського моря: розміщення бригади Бундесверу в Литві прокоментував Лінкявічюс
Думки експертів
Що може означати заборона на одноосібне ухвалення американським президентом рішення вивести США з НАТО? Чи може Дональд Трамп негативно вплинути на відносини США і партнерів по Альянсу? На ці запитання в ефірі телеканалу FREEДOM шукали відповіді:
- Богдан Ференс, кандидат політичних наук, засновник громадської організації “Соціал-демократична платформа”;
- Пітер Залмаєв, американський політолог, директор міжнародної некомерційної організації “Євразійська демократична ініціатива”;
- Олексій Буряченко, кандидат політичних наук.
БОГДАН ФЕРЕНС: Відносини між США та європейськими країнами-членами НАТО можуть бути порушені
— Я думаю, Дональд Трамп розуміє, що НАТО — це частина оборонної стратегії Сполучених Штатів Америки. Одна історія — це передвиборча риторика, іноді навіть дії. А інше — це інституції, базис і основа, які розроблялися багато років і демократами, і республіканцями в контексті оборони НАТО. Вони відіграють ключову роль.
Я думаю, що може частково повторитися історія, коли Трамп став президентом у 2016 році. Тоді для європейських партнерів у НАТО змінилися умови. В адміністрації Трампа хотіли, щоб ці умови змінилися. Насамперед це стосувалося бюджету НАТО — хто як його наповнює. Є зобов’язання, що країни-члени НАТО мають 2% ВВП перераховувати до загального бюджету Альянсу.
Практично ніколи європейські партнери повністю не реалізовували ці зобов’язання. У принципі, всі розуміли, що США — це ключова країна, яка забезпечує для НАТО стійкість, оборонні та фінансові спроможності.
Я думаю, дискусії будуть поновлюватися. Зараз уже багато європейських країн почали виділяти зі своїх бюджетів набагато більше на оборонний напрямок.
Відносини трансатлантичного характеру можуть бути порушені, після того як Байден їх відновив. Особливо в контексті США-Німеччина та США-Франція. Ці ризики потрібно враховувати однозначно.
ПІТЕР ЗАЛМАЄВ: Трамп у разі перемоги на виборах може підготувати законопроєкт про вихід США з НАТО
— У 2000 році у Дональда Трампа вийшла книга, в якій він розмірковував про те, що зробить, коли стане президентом. Він висловив думку про те, що згортання американських баз у контексті НАТО в Німеччині та інших європейських країн допоможе США заощадити величезну кількість грошей.
Трамп уже давно давав зрозуміти, що він більше схильний до ізоляціонізму США. Він використовував ці слогани вже у своїй президентській кампанії 2016 року. Тоді Трамп уже вголос почав говорити про те, що США варто задуматися з приводу зобов’язань перед НАТО. Відкрито він не говорить про вихід з Альянсу, але всіляко натякає.
Було невелике здорове зерно, яке допомогло загальній ситуації і НАТО загалом. Коли ці інсинуації Трампа призвели до того, що члени НАТО почали піднімати рівень своїх внесків, які тоді впали нижче 2%. У той час як в Америки вони тримаються на позначці 4%. Тоді Трамп дав зрозуміти своїми акціями і своїми вимогами, що потрібно піднімати свої внески. Це призвело до підвищення бюджету НАТО.
У контексті ймовірного другого терміну Трампа багато експертів вважають, що він буде ще менш обтяжений якимись інституційними зобов’язаннями, якимись міркуваннями норм права і може бути готовий підготувати законопроєкт про виведення США з НАТО.
Кілька років тому демократи всерйоз задумалися про введення такої норми в Конгресі, згідно з якою президент повинен повідомити Конгрес, Сенат і палати за 100 днів до початку процесу виходу США з НАТО. У цьому разі в Конгресу з’являється опція заблокувати це рішення.
Або ж у Сенаті 2/3 сенаторів повинні будуть проголосувати “за”, щоб подібна дія набула чинності. З огляду на те, наскільки розділена Америка, зараз ми йдемо просто врівень у Сенаті: кількість демократів і республіканців 50 на 50. Тому я не знаю, що має статися, щоб одна з партій отримала перевагу.
ОЛЕКСІЙ БУРЯЧЕНКО: Наступний рік може принести нам багато сюрпризів на міжнародній арені
— З огляду на ту соціологію і тенденції, які зараз у США, Трамп трохи випереджає Байдена. Тому вже починаються рухи з пошуку балансування і запобіжників на випадок, якщо Дональд Трамп стане президентом.
Будь-який президент, хто б не прийшов до влади у США, не може ухвалювати одноосібно рішення про вихід Штатів із НАТО.
Інституційна система США перебуває вище партій і парламенту. Національна безпека завжди на першому місці і в пріоритеті. І ця система не дозволить будь-якому президенту зробити гірше американцям і Сполученим Штатам, поставити під питання безпеку.
Наступний, 2024, турбулентний рік у США і країнах Європейського Союзу принесе нам величезну кількість таких несподіванок, про які ми зараз навіть ще не говоримо.
Коли політтехнологи після праймеріз повноцінно включаться в передвиборчу боротьбу — є величезна кількість варіацій того, що там відбуватиметься. Я думаю, що настільки непередбачуваних виборів Америка не бачила вже багато років.
Читайте також: “Ризики збільшуються”: рішення суду Колорадо про заборону Трампу брати участь у президентських виборах проаналізував Чаленко