До 2022 року велика кількість російської нафти та нафтопродуктів перевозилася морським шляхом на танкерах західних країн. Але з початком повномасштабного вторгнення РФ в Україну західні компанії не працюють з Росією щодо транспортування. Тому РФ почала створювати свій тіньовий флот. Про це в ефірі телеканалу FREEДОМ розповів капітан 1-го рангу запасу, заступник начальника штабу Військово-морських сил Збройних сил України (2004-2020 рр.) Андрій Риженко.
“Росія почала створювати тіньовий флот — це флот, який їй офіційно не належить, безпосередньо нею не оперується, і екіпажі, як правило, там теж третіх країн. Єдине, що там російське — це нафта. Вони залучають офшорні компанії, які купують ці танкери, можливо, навіть на російські гроші, і потім перевозять цю нафту з російських портів”, — пояснив Риженко.
Найбільш серйозні перевезення йдуть із російських портів на Балтиці — Усть-Луга (потужність 120 млн тонн на рік) і Приморськ (60 млн тонн на рік). На Чорному морі найбільший порт — Новоросійськ (150 млн тонн на рік). З цих портів Росія здійснює транспортування своєї нафти до різних країн, які не ввели санкції проти РФ. Але також обхідними шляхами нафта потрапляє і в ті ж європейські країни, які визнають санкції.
Тіньовий флот Росії формується зі старих танкерів, які використовувалися до цього здебільшого понад 15 років.
“На них, до речі, піднялися ціни, коли почався створюватися цей тіньовий флот. Але навіть їхня завищена вартість за півтора року окуповується в 10 разів за кількістю перевезеної нафти й отриманого від цього доходу”, — повідомив Риженко.
Кількість суден тіньового флоту РФ оцінюють від 400 до 1000 одиниць. Але з них під санкції потрапили не більше 15-20%.
“Досить лояльне міжнародне морське право говорить про те, що ці судна фактично можуть безперешкодно здійснювати навігацію поза територіальними водами будь-якої країни. У територіальних водах — так, там є правила, і прибережна країна може не пустити судно, яке перевозить підсанкційний продукт. А за межами територіальних вод цього зробити вона не може”, — уточнив експерт.
Є ще таке поняття як “прилегла зона”, її можуть активно використовувати країни Балтії для боротьби з тіньовим флотом.
“У “прилеглій зоні” можна і перевіряти судна, і інспектувати, і не допускати тощо. Це дозволяється Конвенцією ООН 1982 року. Кожна країна додатково до своїх територіальних вод (12 морських миль), які є її суверенною територією, може оголосити ще 12 миль прилеглою зоною. Думаю, що зараз активно країни Балтії будуть цей фактор враховувати. Наприклад, для Росії на виході з Фінської затоки є дуже цікаве місце, де від Фінляндії до Естонії 41 миля. І якщо вони оголосять ці води прилеглими зонами, то вони перекриють росіянам вихід із Фінської затоки. Російські кораблі не зможуть обійти цю зону, їм потрібно буде все одно йти через неї. І тоді Естонія та Фінляндія на певних умовах можуть просто не пропустити їх“, — розповів Риженко.
Але у своїй більшості судна тіньового флоту РФ безперешкодно ходять, і забезпечують Росії щомісяця 32-35 млрд доларів надходжень від продажу нафти, газу та інших продуктів, які Росія експортує, часто обходячи санкції.
“Виходить так, що тіньовий флот вивозить нафту з Новоросійська, везе її на рейд Румунії та Болгарії, які є країнами ЄС. Там нафту перекачують на місцеві танкери, і потім уже ці судна заходять у європейські порти, і все ніби нормально”, — навів приклад спікер.
Риженко акцентував, що найкращий спосіб боротися з тіньовим флотом — фінансовий.
“Просто не купувати російську нафту. Визначити, що це нафта російська, дуже просто за її хімічним складом. Робити так, щоб ця нафта не приходила в порти, і щоб за неї не платили гроші. А зараз нафту купують. Китай багато купує, Індія багато купує, Туреччина, до речі, теж купує дуже багато, та інші країни. І основну частку з цих 32-35 млрд доларів щомісячних доходів, які надходять з експорту нафти, Росія витрачає на війну проти України. Нагадаю, що російські витрати на війну становлять близько 120 млрд доларів на рік”, — підсумував Андрій Риженко.
Читайте також: Військовий і цивільний флот РФ займається шпигунством по всьому світу — як це працює, пояснив Жирнов
Нагадаємо, в ніч на 4 січня невідомі безпілотники атакували найбільший у РФ морський торгівельний порт Усть-Луга в Ленінградській області.
Як повідомлялося раніше, 25 грудня стався обрив силового кабелю Estlink 2, що з’єднує Фінляндію та Естонію дном Балтійського моря. В інциденті підозрюється нафтовий танкер Eagle S під прапором Островів Кука, який входить до тіньового флоту РФ із незаконного перевезення нафти.
Читайте також: Скраплений газ, тіньовий флот, “Росатом”: на чому буде акцентовано 16-й пакет санкцій ЄС проти РФ — прогноз Пендзина