Точних термінів початку тренувань українських льотчиків на F-16 наразі немає. Це затягування не можна пояснити нічим, окрім якихось кулуарних домовленостей поза інтересами України. А та кількість літаків, які збираються передати в найближчому майбутньому, відверто розчаровує. Про це сьогодні, 12 серпня, в ефірі телеканалу FREEДОМ заявив авіаційний експерт, колишній інженер-випробувач конструкторського бюро “Антонов” Костянтин Криволап.
“Шість машин у середині наступного літа і ще шість до кінця 2024-го — для мене це виглядає як абсурд”, — зазначив він.
За словами експерта, такої кількості літаків для лінії фронту завдовжки 1 300 км зовсім недостатньо. Вони не зможуть реалізувати свій потенціал. Тим більше з огляду на протиповітряну оборону противника, вони спочатку не зможуть залітати глибоко за лінію фронту.
“Чи зможуть 6 винищувачів гідним чином захистити аеродроми, на яких принципово можуть базуватися наші літаки? Які дії можна зробити, виконуючи функції тактичної авіації, тобто знищуючи ворога на лінії зіткнення, заходячи в якісь не дуже глибокі тили?… Хіба що функції розвідки більш-менш можна буде виконувати з цією кількістю літаків”, — вважає колишній інженер-випробувач.
Однак він не бачить альтернативи F-16.
“Другим у рейтингу за доступністю літаків, кількістю завдань, складом озброєнь, які можна причепити на літак, був шведський Gripen. Досить хороша машина в експлуатації, в обслуговуванні, міцна, щільно збита. Але вона не може брати весь асортимент озброєння, який беруть F-16. І найбільша проблема в тому, що їх, на мою думку, всього 1 200 штук зробили. Немає такої кількості, щоб 30-40-50 машин звільнити та передати Україні”, — коментує Костянтин Криволап.
Він додав, що це стосується і французьких винищувачів Rafale: передача 30-40-50 таких машин Україні знекровила б французькі військово-повітряні сили. Літаків же F-16 у світі достатньо.
Натомість експерт вважає, що розраховуючи, скільки літаків потрібно Україні в перспективі, необхідно переглядати концепції ведення повітряної війни.
“Дуже багато завдань, які має розв’язувати авіація, зараз розв’язує безпілотна авіація. І розв’язує не за допомогою якихось здоровенних БпЛА, а починаючи від маленьких і закінчуючи більшими системами. Мені дуже важко уявити собі у небі України 120 чи 200 літаків. Які завдання вони розв’язуватимуть? Яким чином здійснюватиметься їхнє забезпечення?.. Чесно кажучи, мені це дуже важко уявити. А три-чотири ескадрильї по 12 у середньому літаків — мені ця картинка світу здається досить гармонійною”, — прокоментував Костянтин Криволап.
Читайте також: F-16 могли б ефективно виконувати антидронові функції ППО — головні завдання для винищувачів назвав авіаексперт