Перевага в повітрі — найважливіша умова проведення ефективних наступальних операцій, тому Україні потрібна бойова авіація. Повітряні сили розраховують отримати від західних партнерів щонайменше 30 літаків F-16 до кінця літа. Про це сказав військовий аналітик Олексій Гетьман в ефірі телеканалу FREEДОМ сьогодні, 30 червня.
Експерт зауважив, що F-16 — не найкращий літак, який є у країн НАТО. Але це найбільш вдалий літак з погляду підтримки ЗСУ з повітря.
“Він може виконувати функції штурмової авіації, винищувача, безпосередньо як штурмової авіації, так і легкого бомбардувальника. Може застосовуватися як засіб протиповітряної оборони — перехоплювати певні види ракет”, — зазначив Гетьман.
Перші поставки F-16 очікують до кінця літа. Але точних дат ніхто не називає, каже аналітик.
“Були навіть такі розмови, що перша партія з’явиться у нас уже до серпня, а може бути — до початку вересня. Напевно, це буде кілька ескадрилій. Українські пілоти кажуть, що нам вистачило б цього для наступальних дій на одному з напрямків, щоб домогтися панування в повітрі. Дві-три ескадрильї — це близько 30 літаків. Плюс-мінус, по-різному рахується. Ескадрилья це 10-12 літаків, до 20, залежно від того, як вона побудована”, — сказав гість ефіру.
F-16, каже Гетьман, мають перевагу над літаками противника: вони менш помітні, ніж борти МіГ або Су.
“Коли його бачить радар ворога, він набагато менше виглядає, ніж ті літаки, які ми зараз використовуємо. Тому можемо ближче підлетіти до лінії фронту. Той бортовий радар, який є на F-16, бачить плюс-мінус на 100 кілометрів далі, ніж бортові радари російських літаків. І ракети класу “повітря — повітря” для боротьби з авіацією стріляють теж приблизно на 100 кілометрів далі, ніж російські ракети “повітря — повітря”, — зазначив експерт.
Це означає, що українські військові за допомогою F-16 зможуть відсунути авіацію ворога щонайменше на 70-100 кілометрів від лінії фронту.
“Росіяни вже не зможуть використовувати свої ракети “повітря-земля” і планувальні бомби, які летять на 50-70 кілометрів. Ними окупанти теж атакують українські позиції”, — пояснив Гетьман.
Він також зазначив, що українські пілоти кажуть, що вже давно тренуються на тренажерах, які імітують політ на F-16.
“Є такий нюанс: щоб підготувати українських пілотів, абсолютно нема потреби використовувати 18 або більше місяців. Коли називалися такі терміни, малася на увазі, мабуть, підготовка пілотів, які взагалі не вміють літати. Наші пілоти літають дуже непогано. Їх не треба вчити літати. В українських пілотів — по 300 бойових вильотів із початку повномасштабної війни. Їм треба вивчити панель управління F-16, приладову дошку, щоб розуміти, які індикатори за що відповідають. Тобто ось це нюанс. А пілотувати F-16 наші льотчики, як і будь-який інший літак, чудово зможуть. Тому хотілося б, щоб ці літаки з’явилися хоча б до Дня Незалежності України (24 серпня, — ред.)”, — сказав гість ефіру.
Раніше експерт з питань розвитку авіаційного ринку Богдан Долінце сказав, що повноцінна підготовка “з нуля” одного пілота на Заході коштує 100-115 млн дол. і займає від 2 до 5 років. Перепідготовка — від 1 до 1,5 року.
На думку Долінце, дата передачі Україні літаків F-16 зберігатиметься у таємниці до останнього моменту. Однак можна прогнозувати, що на бойове чергування в Україні вони можуть стати наприкінці 2023-го — на початку 2024 року.