Росії буде дедалі складніше продавати свою нафту й отримувати прибуток: наслідки нових санкцій США

Танкер Eagle S тіньового флоту РФ. Фото: gettyimages.com

Вашингтон запровадив санкції щодо найбільших експортерів російської нафти — “Газпром нефти” і “Сургутнефтегаза”. Bloomberg вважає цей санкційний пакет найжорсткішим від початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Нові обмеження щодо російського енергетичного сектору також ввела Велика Британія. У Білому домі впевнені — це серйозний удар по економіці країни-агресора. 

Щонайменше 65 російських нафтових танкерів зупинилися в різних місцях по всьому світу. Це сталося після того, як 10 січня США оголосили про новий пакет санкцій. 

Перші наслідки нових санкцій США

Російська валюта подешевшала майже на 1% — до 102,5 руб. за долар. Водночас міжнародні ціни на нафту помітно зросли. Ціна бареля марки Brent досягла 81 долара. Це найвищий рівень за чотири місяці. Його фіксують на тлі очікувань, що ширші санкції вплинуть на експорт російської сирої нафти до Індії та Китаю (КНР, Китайська Народна Республіка).

Десятки російських нафтосервісних компаній, серед яких “Газпром нафта”, “Сургутнафтогаз”, а також компанія “Нафтова індустрія Сербії” (56% акцій якої належать “Газпром нафті” і “Газпрому”), “Інгосстрах”, “Альфастрахування”, і низка найбільших вугільних підприємств Росії — тепер під санкціями США.

Вашингтон також ввів нові обмеження і щодо тіньового флоту Росії. Йдеться про 183 танкери, які під прапорами різних країн перевозять російську нафту і нафтопродукти в обхід обмежень.

“Ці санкції, безумовно, спрямовані як на російську нафту, так і на СПГ (скраплений природний газ), і ми очікуємо, що наші дії коштуватимуть Росії мільярдів доларів на місяць. Крім того, ці санкції виконують зобов’язання, які ми взяли на себе, які взяв на себе президент і його колеги з “Великої сімки” (G7), спрямовані проти спроможності Росії використовувати свій енергетичний сектор для фінансування й підтримки цієї війни”, — зазначила прессекретарка Білого дому Карін Жан-П’єр.

За даними MarineTraffic і сервісу відстеження суден LSEG, уже 65 російських танкерів кинули якорі біля китайських портів, а також біля берегів Сінгапуру, у Балтійському морі та на Далекому Сході. 

Аналітики підрахували, що близько 10% світового флоту нафтових танкерів потрапили під американські санкції. Також зазначається, що деякі фрахтувальники вже намагалися забронювати судна після оголошення про санкції, що вказує на скорочення пропозиції суден.

Загалом під обмеження потрапили понад 400 фізичних осіб та організацій енергетичного сектору Росії. У списку санкцій опинилися трейдери, посередники та порти. А також 9 компаній з Об’єднаних Арабських Еміратів і Гонконгу.

Президент США Джо Байден переконаний, що вжиті заходи матимуть серйозний вплив на Кремль.

“Санкції було запроваджено, тому що вони матимуть глибокий вплив на зростання російської економіки та ускладнять ведення Путіним своїх воєн. Цілком імовірно, що ціни на бензин можуть зрости на 3-4% за галон. Але це матиме глибокий вплив на здатність Росії продовжувати діяти так, як вона діє під час війни”, — заявив Байден.

Слідом за США санкції щодо “Газпром нафти” і “Сургутнафтогаза” ввела Велика Британія. У пресслужбі уряду Сполученого Королівства зазначили — щодня ці компанії видобували понад мільйон барелів нафти, що приносило країні-агресору дохід у 23 млрд доларів на рік.

“Прибуток від продажу нафти — це джерело доходу для військової економіки Путіна. Ми не стоятимемо осторонь і не дозволятимемо нафтовим прибуткам ставити під загрозу життя українців. І не дозволимо Росії продовжувати поповнювати свою казну, продовжуючи загрожувати нашій колективній безпеці. Якщо ми візьмемося за російські нафтові компанії, це виснажить військові запаси Росії — і кожен рубль, який ми заберемо з рук Путіна, допоможе врятувати життя українців”, — акцентував міністр закордонних справ Великої Британії Девід Леммі.

Президент України привітав запровадження нових санкцій щодо російського енергетичного сектору. Скорочення нафтових доходів Москви наближає відновлення миру, наголосив Володимир Зеленський

“Особливо варто відзначити тиск на такі компанії, як “Сургутнафтогаз” — ключовий фінансовий гаманець для самого Путіна. Такі дії посилають чіткий сигнал: злочинці мають платити за свої злочини. Що менше доходів Росія отримуватиме від нафти та інших енергоресурсів, то швидше буде відновлено мир. Енергоресурси не повинні бути зброєю, як це робить Росія”, — написав Зеленський у Telegram.

За інформацією агентства Reuters, нафтопереробники прогнозують найближчим часом серйозні перебої в постачанні. Індія вже почала шукати альтернативні джерела сирої нафти на Близькому Сході та в США.

Нові санкції в аналізі експертів

Як санкції США проти тіньового флоту РФ вплинуть на російську економіку в короткостроковій і довгостроковій перспективах? Чи зможе Кремль адаптуватися і навчитися обходити нові обмеження? Як ще можна посилити санкційний тиск на Росію? На ці питання в ефірі телеканалу FREEДOM шукали відповіді: 

  • Ілля Несходовський, економічний експерт;
  • Андрій Длігач, доктор економічних наук, професор Київського національного університету;
  • Олег Пендзин, виконавчий директор Економічного дискусійного клубу;
  • Іван Ус, кандидат економічних наук, головний консультант Центру зовнішньополітичних досліджень Національного інституту стратегічних досліджень (НІСД); 
  • Олег Савицький, експерт із кліматичної та енергетичної політики, стратегічний радник “Razom We Stand”.

ІЛЛЯ НЕСХОДОВСЬКИЙ: Вплив санкцій — катастрофічний

— Кілька місяців тому Велика Британія запровадила санкції проти 30 танкерів тіньового флоту РФ, і ми тоді говорили, що це один із найбільших і дуже потужних пакетів. А тут США ввели санкції проти 183. У тіньовому флоті Росії близько 300 суден, що перевозять нафту за ціною, яка перевищує встановлені санкціями ліміти. З них Росія отримує доходи й тим самим фінансує війну. 

Дві третини суден, потрапляючи під санкції, фактично зупиняють всю торгівлю, і, відповідно, знижують доходи Кремля — вплив просто катастрофічний. 

Також запроваджено санкції проти десятка російських нафтовидобувних і нафтосервісних компаній, серед яких найбільші “Газпром нафту”, “Сургутнафтогаз”, а також компанії “Інгосстрах”, “Альфастрахування”. Тепер для них обмежується і сервісне обслуговування, і можливість продажу нафти та нафтопродуктів, можливість страхування, оскільки під санкції потрапили страхові компанії. 

Тепер можна прогнозувати зростання світової ціни на нафту. Майже пів року ціна на нафту трималася в районі 70-75 дол. за барель, зараз вона піднялася до 80 дол. і, можливо, зросте до 85 доларів. 

Але Росія на цьому не заробить, тому що її фізично не буде на цьому ринку. РФ не зможе запропонувати свою нафту і продавати її у відповідних обсягах. Тому ситуація 2022-2023 років не повториться, коли Росія шляхом суттєвого стрибка цін на нафту заробила надприбутки. 

Такі санкції неможливо було запровадити 2022 року, бо тоді ще не було тіньового флоту РФ. Але їх можна було запровадити у 2023-му, коли було введено перші санкції проти російської нафти. Через 2-3 місяці було очевидно, як Росія збирається їх обходити. Відповідно, тоді треба було вводити санкції щодо всього флоту, який перевозить російську нафту. 

Зараз ці санкції виглядають, як завершальний акорд американського президента Джо Байдена. У США, попри допомогу Україні, є свої нафтові інтереси. Наприклад, у Казахстані нафта досить дешева, тому американські компанії отримували надприбутки. Але при цьому ця нафта йде Каспійським транспортним коридором, який проходить через РФ.  Росія постійно погрожувала, що перекриє шлях до свого порту в Новоросійську, і тоді б американські компанії залишилися б без надприбутку. Був певний тиск. 

Коли Україна почала завдавати ударів по нафтопереробних заводах на території Росії, пролунала заява від уряду США, що не варто цього робити, тому що в результаті нібито підвищується ціна на нафту, що погіршує стан світового ринку. Але Європа та інші країни одразу ж відреагували, що Україна має повне право захищатися так, як вона вважає за необхідне, і що НПЗ — це абсолютно законні цілі. І тоді багато хто не розумів цієї заборони США. Насправді американські компанії просто втрачали десятки мільярдів доларів прибутку. Зараз уже такого обмеження для Байдена немає і ситуація на ринку інша. 

Обраний президент Дональд Трамп не зможе в перші дні свого правління скасувати ці санкції, бо це виглядатиме як слабкість. Це суттєво вдарить по його репутації й у світі, і всередині США. Але з іншого боку, наявність таких санкцій дає Трампу сильну позицію, щоб тиснути на Путіна, щоб він пішов на серйозні поступки та на мирну угоду в інтересах України. 

АНДРІЙ ДЛІГАЧ: У 2025 році нафтогазові доходи не зможуть покривати військові витрати РФ 

— Україна доклала багато зусиль для того, щоб запрацювали санкції проти тіньового флоту. Вони поступово починають працювати як з боку Європейського Союзу, так і з боку США. 

Санкції вже спровокували суттєві для Росії втрати, оскільки до них підключаються і ті країни, які донедавна могли розглядатися як країни-союзники Росії. Я маю на увазі, зокрема, Китай та Індію. 

Уже зараз Росія істотно втратила в нафтогазових доходах і не може їх коштом фінансувати військові дії в Україні. Роками вони перевищували військовий бюджет на трильйони рублів, а починаючи з минулого року нафтогазові доходи не покривали військові витрати. 

За прогнозом, у 2025 році різниця між нафтогазовими доходами та фінансуванням ведення військових дій сягне близько 60 млрд доларів. Тобто з тих 220-250 млрд, які Росія планує витратити на війну, нафтогазові доходи не покриють більше ніж 60 млрд. І це для РФ ще оптимістична картина, тому що за песимістичними прогнозами, розрив становитиме близько 100 млрд. 

ОЛЕГ ПЕНДЗИН: Велике значення мають санкції проти російських страхових компаній

— Тіньовий танкерний флот Росії складається приблизно з 300 кораблів, з яких 183 потрапили під санкційні обмеження. Це кораблі, які везли нафту, що продавалася вище встановленої ціни. Таким чином продавали досить великий обсяг нафти, тому, природно, будь-які санкційні обмеження проти цих танкерів і проти всієї інфраструктури, що забезпечує додатковий дохід РФ, — це серйозний удар по доходах російського бюджету. 

Левова частка російської нафти, яку перевозили танкери тіньового флоту, йшла через Балтійське море. Тому тепер у Росії з країнами, які виходять до цього моря, буде багато питань.

Проблема полягає в тому, що тіньовий танкерний флот — це флот старих кораблів з досить великими технічними проблемами. Для прикладу, була ситуація з одним із танкерів тіньового танкерного флоту, який своїм якорем пошкодив силовий кабель між Естонією та Фінляндією. Завдяки тому, що було порушено кримінальну справу з приводу цього інциденту, фінські сили територіальної оборони змогли привести цей танкер до порту і зробити технічний огляд. У цьому танкері зафіксували 32 критичні несправності, з якими не можна виходити у відкрите море. Приписано привести відповідні ремонтні роботи, але це дорого і навряд чи цей танкер коли-небудь вийде з порту. 

Подібні технічні проблеми можуть призвести до великої екологічної катастрофи, пов’язаної з катастрофою танкера і розливом нафти. І це сьогодні дуже сильно хвилює країни, які вважають Балтійське море своїм внутрішнім морем. 

У 16-му санкційному пакеті проти РФ, який готується ухвалити Європейський Союз, будуть прописані аналогічні обмеження проти танкерного флоту Росії. Такі самі санкції вже ввела Велика Британія.

Весь тіньовий танкерний флот страхувався в російських страхових компаніях. У новому американському пакеті санкцій вперше є дуже серйозні обмеження проти двох російських страхових компаній, які займалися тіньовим танкерним флотом. Вони є дуже важливими, оскільки без страховки жодне судно не може покинути порт.

Я вважаю, найбільш принциповим є ведення санкційних обмежень саме проти страхових компаній, які є гарантами фінансового забезпечення будь-яких пригод, що можуть статися з цими танкерами. А вони у вкрай поганому технічному стані. 

ІВАН УС: РФ зіткнеться з ризиком невиконання зобов’язань щодо постачання нафти

— Росія зможе адаптуватися до санкцій. Інша річ — це витрати й ефекти, які вони принесуть. Уже є миттєві наслідки: щойно санкції було запроваджено, на Московській фондовій біржі акції трьох нафтогазових компаній, що потрапили під обмеження, втратили в ціні сукупно 1,93 млрд доларів. Фактично це майже 2 млрд доларів збитків тільки через введення санкцій.

Так, Росія шукатиме можливості для адаптації, але це потребуватиме часу і витрат. Ба більше, у найближчі пів року може з’явитися щось нове, що погіршить ситуацію. Очевидно, що зараз основний акцент робиться на боротьбі з тіньовим флотом — саме він давав змогу Росії відносно нормально функціонувати в останні три роки. 

Додаткова мотивація для такого підходу пов’язана не тільки з обходом санкцій, а й із загрозою глобальній екології. Наприклад, у Чорному морі вже стався виток мазуту, таке саме може статися і в Балтійському морі. Мені здається, що це створює передумови для розширення санкцій, щоб унеможливити використання Росією Чорноморського коридору через Босфор і Балтійського маршруту. Це особливо важливо, оскільки Росія активно використовує тіньовий флот, який не застрахований у великих страхових компаніях.

Якщо Росія позбудеться Чорноморського і Балтійського напрямків, їй залишиться тільки Північний морський шлях через Льодовитий океан. Цей маршрут складніший, довший і дорожчий, що ускладнює виконання зобов’язань Росії з експорту нафти, зокрема, в Індію.

Наприклад, у грудні минулого року Росія уклала контракт з Індією на постачання півмільйона барелів нафти на день. Уже зараз індійські компанії починають підстраховуватися, укладаючи договори з постачальниками з Близького Сходу, такими як Саудівська Аравія та ОАЕ, щоб компенсувати можливі збої в постачанні з Росії.

Крім того, індійська сторона може вимагати компенсацію за невиконання контракту. У Росії є активи в індійських банках, які оцінюються приблизно в 39 млрд доларів, щоправда, лежать вони там у рублях. Ці кошти не можна вивести без дозволу Центрального банку Індії, і, найімовірніше, Індія може використовувати ці гроші для покриття збитків.

Таким чином, Росія опинилася в умовах, де на Заході є загроза санкцій, а в дружніх країнах — ризик штрафів. Це складний механізм, вибудуваний таким чином, щоб російська економіка постала перед труднощами вже цього року.

ОЛЕГ САВИЦЬКИЙ: Санкції суттєво вдарили по нафтовидобутку РФ

— Новий пакет санкцій справді став серйозним ударом не тільки для російських нафтових компаній, а й для всієї сервісної індустрії РФ, пов’язаної з видобутком нафти. Під обмеження потрапили понад 30 компаній, що займаються інженерними роботами, геологорозвідкою, обслуговуванням бурових установок та іншими критично важливими послугами. Ці компанії виключені зі світового обороту обладнання та компонентів, що ставить під загрозу здатність Росії підтримувати обсяги видобутку нафти.

Санкції виявилися системними: під них потрапив не тільки “гаманець Путіна” в особі “Сургутнафтогазу”, а й компанії, що обслуговують всю нафтогазову галузь.

Зараз дуже багато залежить від дій Євросоюзу і Великої Британії. Зараз дві третини постачання нафти проходять через територіальні води цих країн — Балтика, Чорне море, Середземне море. Однак Росія перейшла червоні лінії, використовуючи тіньовий флот у військових цілях: на танкерах розміщується обладнання для стеження за НАТО, перевозиться зброя і заборонені матеріали. Ці судна вільно курсують по всьому світу, і жодного контролю над ними не було останні три роки.

Зараз ми бачимо рішучі кроки: 183 кораблі тіньового флоту Росії були виведені з ладу. Це відчутний удар, але в російському флоті ще понад 600 кораблів, тож роботи для Євросоюзу і Великої Британії багато. Їм варто продовжувати брати приклад з адміністрації Джо Байдена і посилювати тиск.

Нафта залишається основним джерелом доходу для Кремля. Ми давно закликали до введення таких санкцій, як зараз, але на це пішло три роки. Навіть сьогодні залишаються “сліпі зони”, проте їх стає менше. Найбільший вплив матимуть довгострокові санкції на нафтові сервісні компанії. Коли у них закінчаться запаси імпортного обладнання та компонентів, видобуток нафти почне падати. Це буде початком кінця режиму Путіна.

Євросоюз має діяти максимально жорстко, незалежно від США. Зараз саме на ЄС лежить відповідальність за подальший економічний тиск на Росію. Країни Євросоюзу продовжують імпортувати російський газ і нафту, зокрема у вигляді перероблених нафтопродуктів із Туреччини, Індії та інших країн. У ЄС є можливості для перекриття цих каналів фінансування, особливо у сфері скрапленого природного газу (СПГ).

Це також в інтересах США, які прагнуть збільшити свою частку ринку СПГ в Європі шляхом витіснення Росії. Ми чули заяви від глави Єврокомісії Урсули фон дер Ляєн, але поки реакції з боку США не було. Парадоксально, але при загальному скороченні попиту на СПГ в Європі частка Росії на цьому ринку зросла. Це суперечить заявленій політиці ЄС щодо енергетичної безпеки. Питання в тому, як переломити цей тренд у поточному році.

Читайте також: Росія залишила Придністров’я без газу: до чого тут Україна і майбутні вибори в Молдові, пояснили експерти 

Прямий ефір