У підписаній у Стамбулі угоді про зернову угоду немає жодного слова про те, щоб надати Росії якісь преференції або зняти санкції, проте вона цього постійно домагається, не даючи Україні вивозити агропродукцію. Про це сьогодні, 18 червня, в ефірі телеканалу FREEДОМ заявив заступник голови Всеукраїнської аграрної ради Денис Марчук.
Він нагадав, що, згідно з угодою, кораблі із зерном повинні виходити з трьох портів Великої Одеси — “Чорноморськ”, “Одеса” і “Південний”.
“Коли зернова угода почала працювати дуже ефективно, фактично за півтора місяця Росія почала ставити палиці в колеса, розуміючи, що Україна справді експортуватиме, продаватиме зерно й отримуватиме валютний виторг, яку вкладатиме у свою економіку і, в тому числі підтримуватиме Збройні сили України. Починаючи з жовтня 2022 року кожного місяця ми маємо додаткові умови, які висуває Росія в контексті зернової угоди”, — пояснив Марчук.
Експерт зауважив, що ще однією причиною, через яку РФ не дає Україні вивозити зерно, є “хотєлкі”, які Росія намагається просунути протягом пів року для того, щоб вибити для себе преференції, які б давали можливість їй самій торгувати.
“Росія зараз категорично стоїть на питанні можливості підключення “Россельхозбанка” до міжнародної системи SWIFT, щоб їхні кораблі мали змогу заходити в усі порти світу і не було жодних обмежень, і щоб світове страхове співробітництво стосувалося і Росії. Поки що цього не відбувається і не повинно відбуватися, тому що Росія — це країна-агресор, яка веде війну проти України”, — наголосив він.
Марчук звернув увагу, що де-юре зернова угода діє, але Росія фактично з 1 травня пропустила близько 40 суден із зернорм.
“Дуже важливо, щоб наші партнери, а саме Туреччина, повернулася до порядку денного на міжнародній арені, тому що багато країн, зокрема бідні, чекають нормальної економічної роботи для того, щоб забезпечувати продовольством світ і не створювати загроз голоду для Африки, Близького Сходу і країн Азії”, — констатував експерт.
Читайте також: РФ зупинила реєстрацію вхідного флоту в усі морські порти України: ефективність зернової угоди обговорюємо з експертами
Нагадаємо, ситуація із зерновим коридором через Чорне море залишається, як і раніше, складною. Російська сторона продовжує блокувати вхід і вихід суден. Також до цього додалася небезпека від вибуху мін, які принесло в акваторію внаслідок підриву Каховської гідроелектростанції