Росія продовжує постачання нафти до Європейського Союзу, попри введені санкції. За даними дослідження Greenpeace, танкери з російською сировиною обходять західні обмеження, що викликає серйозні екологічні побоювання. Крім іншого, як вдалося з’ясувати виданню The Insider, серед покупців нафти в обхід цінової стелі виявилися компанії, пов’язані з громадянином Латвії, повідомляє FREEДOM.
7,5 трлн рублів — саме стільки склали надходження від нафти та газу до федерального бюджету Росії за перші вісім місяців цього року. Ці дані наводять у Міністерстві фінансів РФ. Сума в 1,5 раза перевищує показники минулого року та майже досягла рівня рекордного 2022 року. За даними The Insider, уже зібрано 69% запланованих на рік доходів від нафти. І хоча Кремлю не вистачає навіть таких надходжень на всі витрати, що зростають через напад на Україну, у Москви, як і раніше, достатньо грошей для продовження війни.
“Навіть якщо ми візьмемо хоча б 50%, списавши решту на 20 процентних пунктів на доходи коштом інфляції. Тому що інфляція розганяє податковий дохід і бюджет, тому що підвищується ціна, підвищується ставка ПДВ з одиниці товару. Тож тут що вища інфляція, то вищий дохід у ПДВ отримує бюджет. Але навіть якщо ми візьмемо 50%, то буде приблизно зрозуміло, що половина військових витрат Росії фінансується шляхом експорту нафти”, — прокоментував доктор економічних наук, професор Ігор Ліпсіц.
Для обходу санкцій Москва використовує так званий тіньовий флот. Ці судна приховують свої маршрути та походження вантажів, часто йдуть під прапорами третіх країн, щоб приховати справжніх власників. Однак журналісти продовжують розкривати схеми, пов’язані з продажем російського палива. Так, видання The Insider з’ясувало, що серед покупців нафти в обхід цінової стелі опинилися компанії, пов’язані з громадянином Латвії Олексієм Халявіним. Ці фірми скупили близько 60 млн барелів російської нафтової сировини за ціною, вищою за встановлену стелю в 60 дол. за барель.
“Журналісти називають Халявіна одним із найбільших покупців російської нафти в обхід цінової стелі. Халявін, за їхніми даними, володіє дубайською компанією Black Pearl Energy Trading LLC, з якою афілійовані ще дві — OGC Shipping LLC і Conmar Maritime. У 2023 році дві з цих компаній закупили в “Сургутнафтогазу” близько 38 млн барелів нафти за середньою ціною 82 дол. за барель. У 2024 році Black Pearl Energy Trading LLC купила в обхід санкцій ще 20,6 млн барелів за 83,7 долара”, — з публікації The Insider.
“Проблема в тому, що залишається досить висока зацікавленість третіх країн у цій нафті, тому що зазвичай ця нафта значно дешевша, ніж та, яка формується за ціною на світовому ринку”, — зазначив виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин.
Кремлівська влада не тільки порушує західні санкції, а й несе загрозу екології. За даними Greenpeace, Росія експортує нафту на застарілих танкерах. Аналітики S&P зазначають, що 397 суден у тіньовому флоті старші за 16 років, причому більша їх частина — це судна від 16 до 20 років. Частина з них завантажується в портах Ленінградської області та Петербурга в безпосередній близькості від охоронюваних природних територій. Аварія в порту або під час проходу затокою може завдати непоправної шкоди природі регіону. У Greenpeace вважають, що екологічна катастрофа в Балтійському морі — лише питання часу. Втім, аналітики впевнені, що ця потенційна небезпека відкриває можливість для посилення контролю над транспортуванням російської сировини.
“Закрити протоки вдасться, виходячи з екологічних підстав, як планує зробити Данія в Балтійському морі. Міжнародна конвенція про втручання у відкритому морі у випадках забруднення нафтою дає змогу країнам “запобігати, пом’якшувати або усувати небезпеку для своєї берегової лінії або пов’язаних із нею інтересів від забруднення нафтою або загрози такого внаслідок морської аварії”… Інакше кажучи, країна може заборонити судну заходити у свої води, якщо розлив нафти здається ймовірним”, — з публікації The Insider.
Нагадаємо, у відповідь на повномасштабне вторгнення Росії в Україну, країни Заходу запровадили санкції щодо російської економіки, включно з обмеженнями на експорт нафти. Одним із ключових заходів стала введена в грудні 2022 року так звана цінова стеля на російську нафту. Обмеження також включають заборони на страхування і транспортування сировини, якщо ціна перевищує встановлену стелю.
Читайте також: Фінансування війни — головний пріоритет Кремля: бюджет РФ на 2025 рік передбачає рекордні військові витрати (ВІДЕО)