Росія будує залізницю, щоб з’єднати свою територію з українськими територіями, які захопила. Це може становити серйозну проблему, вважає керівник Головного управління розвідки Міністерства оборони України Кирило Буданов.
За задумом Кремля залізниця має з’єднати Ростов-на-Дону і Таганрог з окупованими російською армією Маріуполем, Бердянськом, Мелітополем, Джанкоєм, Донецьком і Волновахою.
Залізнична дорога для транспортування військових вантажів
На урочистостях з нагоди річниці окупації Росією Криму Володимир Путін відзвітував про завершення першого етапу робіт з будівництва залізниці. За інформацією Міністерства оборони Великої Британії, 60 км будували близько восьми місяців. Кремлю життєво необхідно налагодити транспортування вантажів військового призначення, пояснюють експерти.
“Намагаються зараз створити паралельну залізницю, тому що основні потоки, особливо військової амуніції, йдуть залізницею. Російська армія тільки так може переміщатися. Плечі дуже великі — до 500 км. Від Ростова або з Тамані до Работино, або Кринок на лівому березі Дніпра — для них цю відстань можливо покрити тільки за допомогою залізниці. Розуміючи, що Керченський (Кримський) міст буде виведено з ладу, вони намагаються побудувати другу гілку”, — сказав військовий експерт Роман Світан.
Єдина артерія, яка з’єднує окупований російською армією Крим із Росією, — Керченський міст. Він перебуває під постійною загрозою атак Сил оборони України. Це значною мірою ускладнює транспортування техніки та боєприпасів.
“Зараз Кримський міст пошкоджений. Він на 100% не використовується. У разі будь-якої повітряної тривоги він припиняє свою роботу. Тому було ухвалено рішення — потрібно робити залізницю і вона зменшить потенційні загрози, які можуть бути для Кримського мосту. Навіть якщо в теорії він буде знищений, є залізниця, яка забезпечить підвезення продуктів, снарядів, техніки, амуніції з Російської Федерації до Криму”, — пояснив військовий аналітик, співробітник Служби безпеки України (2004-2015 рр.) Іван Ступак.
Залізницю Кремль має намір використовувати та для того, щоб спробувати зробити окупований Крим рентабельним, вважають експерти. Або, як мінімум, створити пропагандистську картинку турботи росіян про окуповані території. За інформацією Центру національного опору Сил спеціальних операцій Збройних сил України (ЗСУ), Путін провів нараду з представниками окупаційних адміністрацій. На ній обговорювали створення нових курортів і розвиток туризму. На думку експертів Центру національного спротиву, заклик російського диктатора розвивати яхтинг на окупованій території свідчить про відсутність реального сприйняття ситуації.
“З огляду на те, що Кремль поспіхом будує автомагістраль і залізничну лінію вздовж узбережжя Азовського моря, можна припустити, що такі курорти будуть “зоною відпочинку” хіба що для окупаційних військ і працівників окупаційних адміністрацій та колаборантів… Такими заявами та діями окупанти намагаються запевнити працівників окупаційних адміністрацій, колаборантів та росіян, які мають намір оселитися на тимчасово окупованих територіях, що проблеми з їхньою безпекою зрештою будуть розв’язані”, — ідеться в публікації Центру національного спротиву.
За інформацією Центру, до 2026 року Москва планує провести тотальну паспортизацію на окупованих Росією територіях України. Загарбники створюють такі умови, що життя на окупованих територіях без російського паспорта стає критично складним. Попри це, рівень паспортизації залишається низьким.
Думки експертів
Як будівництво залізниці вздовж “сухопутного коридору” вплине на військову логістику росіян? Чим це може бути небезпечно для ЗСУ? Які існують способи виведення з ладу російської залізниці? На ці запитання в ефірі телеканалу FREEДOM шукали відповіді:
- Дмитро Плетенчук, речник Військово-морських Сил ЗСУ;
- Сергій Братчук, речник Української добровольчої армії “Південь”;
- Олександр Мусієнко, керівник Центру військово-правових досліджень.
ДМИТРО ПЛЕТЕНЧУК: Будівництво залізниці — це визнання вразливості Кримського мосту
— Залізниця вздовж “сухопутного коридору” — це фактично визнання з боку російських окупантів того, що Кримський міст приречений. Вони шукають спосіб підстрахуватися, бо усвідомлюють, що рано чи пізно у них виникне проблема.
Варто віддати належне російським окупантам — залізницю вони вміють будувати, тому що це частина воєнізованої структури. Росіяни готові вкладати великі ресурси у швидке будівництво залізниці.
Залізниця розташована ближче до лінії бойового зіткнення, ніж Кримський міст. Тому вона вразливіша, але й відновлювати її буде простіше і швидше, ніж міст. Згодом побачимо, до чого це призведе.
СЕРГІЙ БРАТЧУК: Логістику ворога потрібно знищувати
— Логістика на Кримському мосту часто зупиняється через загрозу обстрілів різними ракетами. Міст — це стратегічна ціль. Тактична ціль — це залізниця, яка будується ворогом по так званому сухопутному коридору. Це жирна ціль для наших Сил оборони. Що необхідно зробити? Необхідно знищити. Яким чином? А ось це вже неважливо.
Логістика — це ресурс ворога. Необхідно виконати завдання з її знищення, тому що цей ресурс дозволяє сьогодні Росії вести війну на одному диханні. Потрібно вимотати ворога.
Я думаю, в республіці Татарстан ніхто навіть не підозрював, що туди може прилетіти безпілотник. Але ж прилетів. І летіти наші безпілотники можуть ще далі. Тому все буде йти за планом, виключно за українським планом.
ОЛЕКСАНДР МУСІЄНКО: Поки є час, потрібно знищувати Кримський міст
— Про плани Росії щодо будівництва залізниці було відомо наприкінці 2023 року. Було зрозуміло, що вони будуть це робити. І тому Україна зверталася до західних партнерів із проханнями надати далекобійні ракети TAURUS, Storm Shadow, ATACMS для того, щоб знищити Кримський міст. Необхідно позбавити РФ можливості транспортувати різні вантажі в окупований Крим.
Поки що Кримський міст виконує і буде виконувати головну логістичну функцію і з погляду доукомплектування перекидання російських військ.
Важливо знищити Кримський міст вчасно — поки Росія не побудує гілку залізничного полотна вздовж “сухопутного коридору”.
Чи можна знищувати гілки залізничного полотна? Можна і необхідно. Найкраще як ціль ударів обрати мости, бо це потребує тривалого ремонту і відновлення.
Для того, щоб пошкодити залізничну гілку, необхідно закладати серйозну вибухівку, завдавати ударів досить потужними ракетами або керованими авіабомбами. Також можна завдавати ударів по депо, де обслуговуються локомотиви.
Найкраще це робити на стадії, поки буде будуватися залізниця. Певні успішні спроби вже Україна робила. У 2023 році було знищено два мости через річку Кальміус, які вели залізничною гілкою до окупованого Маріуполя.
Поки будується залізнична дорога, вкрай важливо було б мати можливість завдавати ударів по Кримському мосту. Поки що він відіграє досить серйозну роль.
Окупанти зараз намагаються вирішити завдання з підвезення техніки, живої сили та боєприпасів залізницею. Що серйозно прискорює цей процес і створює додаткові виклики для ЗСУ.
Раніше вся логістика йшла через Ростов-на-Дону, потім це все прямувало в окупований Донецьк і там розподілялося. Був інший напрямок — через Бєлгородську область. Решта в основному йшла через Крим і розподілялася через вузлову станцію Джанкой і транспортувалася на окуповані території півдня.
Якщо в Росії з’являться додаткові можливості в логістиці, то це скоротить певні дистанції з погляду підвезення боєкомплекту і додаткових озброєнь.
Читайте також: РФ не відмовилася від ідеї зірвати роботу українського морського коридору, — Плетенчук