Росія використовує соцмережі TikTok та Instagram для просування наративів про “російський Крим” та “ворожу Україну”. На це виділяють великі суми з бюджету Росії.
Чому Росія використовує саме ці соцмережі та як протистояти такій дезінформації – розповів аналітик “Крим SOS” Євген Ярошенко у програмі “5 вопросов” телеканалу UA.
Ведучий – Олег Борисов.
– Росія веде інформаційну війну проти України, зокрема у соцмережах. Чи є якась аналітика щодо цього питання?
– Безпосередньо наша організація “Крим SOS” не проводила глибоке дослідження просування російських наративів у соціальних медіа. Однак те, що Росія використовує Instagram або інші соцмережі для просування своїх наративів, – тут немає нічого дивного.
Якщо подивитися на найпопулярніші сайти у світі, то і TikTok, і Instagram, і Facebook входять до десятки найпопулярніших сайтів уже кілька років поспіль. Також у Росії, згідно з даними опитування Всеросійського центру дослідження громадської думки, 39% респондентів мають акаунт в Instagram, 17% – у TikTok. Ці дві соцмережі входять до топ-5.
Оскільки зростає попит на соцмережі у повсякденному житті, вони стають зручним плацдармом, зручним інформаційним простором для просування своїх наративів про так зване приєднання Криму, повернення Криму в рідну гавань, про “українських диверсантів”, “мусульманських терористів”, “водну блокаду” тощо.
– Як можна протистояти у такій інформаційній війні у соцмережах?
– Є багато механізмів, як Україна може боротися з цими наративами. По-перше, це своєчасна реакція з боку МЗС та інших органів влади. По-друге, синхронізації зусиль між різними органами влади, щоб вони просували одні й ті самі меседжі. Ми іноді бачимо, що одне міністерство говорить про одне, інше – про інше. Це, зокрема, стосується того, що багато жителів України та ті, хто живе за кордоном чи на окупованих територіях, не завжди розуміють, що у нас відбувається всередині держави, які рішення ухвалюють, хто від цих рішень виграє чи хто може постраждати.
По-третє, потрібні колосальні ресурси, кадри, фінансова підтримка, щоб контрнаративи були гідною конкуренцією російській пропаганді. Адже російські пропагандисти мовлять десятками мов світу. На жаль, Україна не має ресурсів, щоб такому протистояти.
По-четверте, потрібна координація з українською діаспорою, яка є у різних країнах світу. Для того, щоб діаспора могла бути провідником національних інтересів України, щоб діаспора була активнішою за російську пропаганду в тій чи іншій країні.
– Росія рік у рік витрачає дедалі більше грошей на пропаганду, аби створити інформаційний вакуум. Про що це свідчить?
– Якщо подивитися, ці пропагандистські наративи були з 2014 року – і про державний переворот в Україні, і про громадянську війну на південному сході, і про приєднання Криму, й інші пропагандистські казки. Але зараз до них увага може приділятися більше, оскільки в Криму дуже неоднозначно йде оцінка того, що відбувається. Навіть якщо подивитися російську статистику, то Крим перебуває серед далеко не найбагатших регіонів. Крим набагато більше отримує дотацій, ніж приносить до бюджету Російської Федерації.
Щоб спробувати утримати лояльність місцевого населення, дуже вигідно використати теми так званої водної блокади, лякати населення Криму українськими диверсантами. Лякати тим, що нібито діє “Хізб-ут-Тахрір” і що кримські татари схильні до екстремізму.
Всі ці речі просувають не просто так, ціль – посіяти страх. На тлі цього страху висвітлювати те, як відбуваються обшуки, затримання, вироки тих осіб, які, відповідно до офіційної позиції Кремля, порушують спокій на півострові.
– Як людям в окупованому Криму, який перебуває в інформаційному вакуумі, фільтрувати інформацію?
– Назву лише один факт – Кримська правозахисна група підрахувала, що 28 українських інформаційних сайтів повністю чи частково заблоковано на території Криму. Це означає, що півострів перебуває в інформаційному куполі, куди надходять російські ЗМІ, але майже немає доступу до українських ЗМІ.
Які поради можна дати? По-перше, Facebook, на щастя, не заблоковано. Багато українських ЗМІ публікують новини на Facebook, тобто там можна принаймні коротко ознайомитися з тим, що відбувається в Україні. І з тим, що відбувається в Криму, але із незаангажованою російською пропагандою сторони.
Є та сама сторінка “Крим SOS”, інших правозахисних організацій. Так, їхні сайти заблоковані, але Facebook, YouTube є відкритими.
З погляду інформаційної гігієни, важливо не лише отримувати новини з одного джерела, скажімо, з “Росія 24”, а й читати альтернативні думки. Що пишуть у закордонних ЗМІ. Що більше джерел інформації, то менше людина буде вразлива до дезінформації пропаганди.