Основна проблема соцмереж для протидії в них роспропаганді в тому, що правила на цих майданчиках встановлюють власники. Крім того, на соцмережі не поширюються закони про засоби масової інформації. Про це в програмі “На межі” телеканалу FREEДОМ розповів директор Центру передового досвіду стратегічних комунікацій при НАТО Яніс Сартс (Латвія).
У зв’язку з тим, що в більшості країн Європи заборонені російські пропагандистські телеканали, основний потік дезінформації на Заході йде через соцмережі. Багато в чому це пов’язано з бездіяльністю або недостатніми діями самих технологічних компаній, які керують платформами соціальних мереж.
“Цифровий інформаційний простір став місцем, де люди отримують інформацію. Проте, з юридичної точки зору, досі існує власність Ілона Маска та багатьох інших людей, яка розглядається як комерційний продукт, а не як засіб масової інформації. Тому діє тільки те правило, яке визначає сама платформа… І проблема в тому, як зробити всі ці платформи успішними, і водночас не створити простір, у якому неможлива демократична дискусія, де немає свободи слова. Це дуже гнучкий баланс, його нелегко досягти”, — пояснив він.
Сартс підкреслив, що насправді соцмережі є сучасними засобами масової інформації або створюють простір для цього.
“Тому Євросоюз іде до закону про цифрові послуги, щоб спрямувати їх (соцмережі, — ред.) у це русло. Але до моменту його набуття чинності ще далеко”, — повідомив він.
Спікер зазначив, що поширення дезінформації в соцмережах — це робота не однієї людини, “це завжди скоординовані зусилля різних акаунтів, ботів тощо”.
“Проблема часто полягає в тому, що єдині, хто може виконувати роботу з протидії поширенню дезінформації — це компанії, які володіють цими соцмережами, мають доступ до них. А вони не виконують свою роботу достатньо добре. І ми маємо підштовхнути їх до того, щоб вони виконували свою роботу якісніше, у різні способи”, — сказав він.
Сартс додав, що дезінформація стає дедалі складнішою.
“Завдяки штучному інтелекту створення фальшивої фотографії, відео, усного слова, яке неможливо відрізнити від справжнього, стає дедалі більш можливим і дедалі більш зовні демократичним. Інструменти для створення будь-якої реальності стають дедалі доступнішими. І той, хто володіє певними навичками роботи з цими ресурсами, може завдати великої шкоди”, — резюмував він.
Повна версія інтерв’ю: Не можна боротися з пропагандою за допомогою пропаганди: про протидію російській дезінформації говоримо з директором Центру стратегічних комунікацій при НАТО Янісом Сартсом