Застосування бойової авіації 4-го покоління кардинально змінює філософію бойової авіації в Україні, тому для узгодження всіх деталей потрібен час. Про це сьогодні, 28 липня, в ефірі телеканалу FREEДОМ сказав військовий експерт Валерій Рябих.
“Річ у тім, що в цьому випадку йдеться про складну систему, причому ми говоримо не просто про літак, а про зміну філософії застосування військової авіації в Україні. І, звичайно, для того, щоб цей процес ішов нормально, сторони беруть до уваги інтереси всіх сторін, які будуть задіяні. Це не просто літак, це система, яка включає понад 100 видів різних озброєнь, які потрібно застосовувати. І, звісно ж, під час розв’язання питання про навчання, про підготовку програми навчання пілотів, потрібно брати до уваги, в якій комплектації будуть поставлені ці літаки, яке озброєння буде до нього йти. І, звичайно, це досить складний процес”, — сказав він.
Рябих зазначив, що не варто проводити паралелі з діями танкової коаліції, оскільки складність організації експлуатації літаків на порядок вища, ніж танків.
“І тут справа не в тому, щоб просто передати літаки, а в тому, щоб це обладнання використовували на території України з належною ефективністю, тому що, звісно ж, буде не дуже добре і для тих же Сполучених Штатів, якщо з якихось причин ці літаки не покажуть ту ефективність, на яку сподіваються. У зв’язку з цим, звісно ж, і вживають усіх необхідних заходів і розподіляють ролі. Зараз відомо, що до коаліції винищувачів увійшли 11 країн, і попри всі заяви про те, що поки що не визначено конкретних місць підготовки льотчиків, сам процес уже триває. І тут потрібно зазначити, що цей процес охоплює не тільки підготовку безпосередньо на літаках F-16, він охоплює також і мовну підготовку, і опанування основних навичок управління та розуміння всіх систем”, — сказав військовий експерт.
Він уточнив, що процес підготовки льотчиків включає також і базову підготовку на інших типах навчально-тренувальних літаків, які можуть бути оснащені авіонікою західного зразка.
“І, найімовірніше, цей етап підготовки також може йти, і він якраз проводиться відповідно до тих результатів тестувань, які пройшли українські пілоти протягом цього року. Ми пам’ятаємо з повідомленням, що подібні тестування почалися ще рік тому. І ці програми початкової підготовки будуть й в ще додатковій кількості країн. Про можливість подібної підготовки раніше заявляли і Велика Британія, і Франція. І тут, звісно ж, потрібно розуміти, що оголошення про початок підготовки ми почуємо вже безпосередньо, коли українські пілоти проводитимуть тренувальні польоти безпосередньо на F-16. І, ну, як зараз розуміємо, у цьому братимуть участь і низка країн європейських, і це також збільшить можливості щодо одночасного навчання пілотів”, — сказав Рябих.
Він прогнозує, що українські пілоти готуватимуться певними групами і, вже пройшовши підготовку, прибуватимуть в Україну на тій техніці, яка передаватиметься.
“Потрібно розуміти, що до цього моменту також має бути проведена низка підготовчих робіт і щодо наземної бази обслуговування. Звичайно ж, паралельно з льотчиками буде проходити процес підготовки і технічного персоналу, який буде обслуговувати ці літаки. І тут повідомляли наші партнери про те, що з практики так виходить, що підготовка технічного персоналу займає ще більший час”, — зазначив Рябих.
Він не виключає, що підготовка техперсоналу вже розпочалася, тому що раніше повідомлялося, що подібна команда вже була відібрана та підготовлена до навчання.
“Тобто це складний такий процес, який вимагає не тільки часу, а й ретельного планування, і розподілу сил, і засобів підготовки не тільки українських льотчиків, а й, відповідно, всієї необхідної інфраструктури для того, щоб літаки, коли настане час, прибули на підготовлені аеродроми і їх зустрів підготовлений персонал”, — сказав Рябих.
Також військовий експерт нагадав і про необхідність ремонтної бази для винищувачів F-16.
“Але те, що F-16 будуть в Україні, я думаю, це питання вирішене вже однозначно. Зараз називаються різні терміни, і вони варіюються від кінця цього року до кінця першого кварталу наступного. Не слід виключати й те, що ці літаки можуть надійти і раніше, але, найімовірніше, в обмежених кількостях, і з метою якраз тестування можливостей подальшого нарощування угруповання”, — вважає Рябих.
Читайте також: Навчання українських пілотів та передача F-16 — що відомо на цей час
Нагадаємо, координатор Ради національної безпеки Білого дому Джон Кірбі повідомив, що керувати американськими винищувачами F-16 українські пілоти навчатимуться у Данії та Румунії.