Старі танкери тіньового флоту РФ розливають нафту в акваторіях по всьому світу. Більшість із них застраховані російськими страховиками. Щоб уникнути екологічної катастрофи, необхідно розширювати санкції та забороняти проходити таким суднам через європейські води. Однак у тіньового флоту РФ є прихильники. Про це сьогодні, 24 жовтня, в ефірі телеканалу FREEДOM розповів комунікаційний менеджер Razom We Stand Максим Гардус.
Експерт звернув увагу, що згідно з нещодавнім розслідуванням, понад 60% старих танкерів, старших за 30 років, використовуються для нелегальних перевезень нафти тим чи іншим режимом.
“Зрозуміло, піонером у цьому напрямі була перша країна, проти якої було запроваджено нафтові санкції — Іран. Але в основному контрабанда була на землі, а не за допомогою флоту. Далі це питання масштабувалося. Були випадки з Сирією, але там теж була контрабанда, скоріше, наземним шляхом. А також Лівія, коли проти неї були санкції. Але масштаб, який нині використовує Росія для обходу санкцій, безпрецедентний. Російський тіньовий флот набагато більший, ніж у всіх попередників, разом узятих”, — розповів експерт.
За його словами, сьогодні агентство Bloomberg опублікувало розслідування про те, що, попри санкції, російський тіньовий флот застраховано в підсанкційних російських страхових компаніях, що унеможливлює виплати в разі якихось непередбачених ситуацій, якихось екологічних катастроф.
“Самі вимоги страхувати морські перевезення є не тільки в міжнародному законодавстві, а й, власне, у російському законодавстві. Таким чином компанія вантажовідправника, її капітан виконують вимоги російського законодавства до страховки. Однак міжнародне законодавство не вважає їх дійсними. А це говорить про те, що саму систему санкцій потрібно розширювати. Оскільки, коли таке судно застраховане в російській компанії або у фіктивній компанії, виходить, що формально вимогу щодо страхування виконано, але реального страхування немає. Тобто коли станеться страховий випадок, фіктивна страхова компанія не зможе покрити цей збиток. Тому потрібно не ігнорувати наявність порожніх, безглуздих російських фальшивих страховок. Потрібно забороняти прохід через води європейських і західних країн кораблям російського флоту. Це єдиний ефективний захід”, — зазначив комунікаційний менеджер Razom We Stand.
Він також акцентував: проти посилення санкцій на адресу тіньового російського флоту виступають деякі європейські країни.
“У російського тіньового флоту є свої прихильники. Морські перевезення з Росії блокуються країнами Європи, у яких великий флот і вони здають його в оренду для того, щоб привозити не власні, а чужі вантажі. Це країни Південної Європи, Греція і Мальта. І вони досить послідовно голосують проти всіх розширень санкційних пакетів, проти російських морських перевезень. Є також кілька країн Європи, які загалом негативно ставляться до санкцій проти РФ. Це насамперед Угорщина”, — розповів Гардус.
За словами експерта, також спостерігається проблема в питанні міжнародного права, точніше — можливості його застосувати силовим шляхом.
“Данія та інші скандинавські країни мають бути впевнені, що колективний Захід у разі чого їх підтримає, якщо вони спробують зупинити судно під якимось нейтральним прапором, але реально російське або з російським вантажем, яке порушує цю заборону. Ну і, нарешті, проблема в несинхронності, несистемності санкцій між Європейським Союзом як централізованим об’єднанням, Великою Британією, Сполученими Штатами та Канадою, тобто в межах “Великої сімки”. Різні санкції накладено на різні речі в різних ступенях, і вони не зовсім синхронні одна з одною. Заходу потрібно більше синхронізації політики, щоб вона була цілісною. І тоді можна буде просто-таки заборонити вхід у всі води всіх країн Заходу, всього тіньового флоту. Тоді в ньому взагалі зникне весь сенс. Якщо він не зможе вийти з Чорного і Балтійського морів, то в ньому не буде жодного сенсу”, — резюмував Максим Гардус.
Читайте також: Страшний сон Кремля: що чекає на Росію після посилення санкцій і обвалу цін на нафту