Понад мільйон тонн агропродукції стоїть на кораблях у Босфорі, і ще мільйони заблоковані в Одеських портах. Про це розповів заступник голови Всеукраїнської аграрної ради Денис Марчук сьогодні, 28 жовтня, в ефірі телеканалу FREEДОМ, коментуючи роботу “зернової угоди” України та Росії за посередництва ООН та Туреччини.
Марчук нагадав, що через порти Одеси за допомогою “зернового коридору” з 1 серпня вдалося експортувати понад 9 млн тонн зерна.
“Це справді добрий показник того, що Україна виконує свої зобов’язання. Вона підписала угоду та діє в межах цього документа. Тому весь світ очікує на продовження “зернового коридору”, — сказав він.
Від того, як експлуатуватиметься українське зерно, залежить добробут, продовольча безпека багатьох країн світу, наголосив Марчук.
“Одним із чинників, який підтверджує це, є заява Всесвітньої продовольчої організації, де йдеться, що з того моменту, як почали працювати порти Одеси у світі, ціни на продовольство опустилися. Фактично вони стали такими як у довоєнний період, які фіксували ще в лютому. Досі ціни зростали”, — уточнив експерт.
Марчук наголосив, що Росія не має права, по суті, в односторонньому порядку блокувати та уповільнювати проходження суден з українським зерном.
“Не маючи такого права, вони діють усілякими хитрими методами. Тобто не кажуть прямо, що вони не здійснюватимуть перевірок кораблів. Технічно може хтось захворіти. Якщо немає одного представника, то треба перенести перевірку. Або, наприклад, судно слід перевіряти вночі. А вони кажуть: ні, я вночі не поїду, бо страшно виходити в море. Тобто, знаходять тисячі причин, щоб цей процес затягнувся. Може корабель один проходити дві-три години, а один може стояти 12 годин. Тому ми маємо ту проблему, яка сьогодні склалася в Босфорі”, — пояснив Марчук.
Крім того, що кораблі стоять, вони зазнають фінансових збитків, наголосив він. З його слів, Україна оперативно вивантажує на кораблі продукцію, а РФ затягує інспекцію. Так, збиток від простою на добу становить від 10 до 50 тис. дол. для одного корабля.
“Це вчасно не отримане продовольство на ті континенти, які на нього чекають. Але також це фактично аварійна ситуація в Босфорі, тому що вже на сьогодні понад 175 кораблів чекають на свою чергу. Тому сьогодні нам потрібне продовження зернової ініціативи. І говорити про те, щоб кількість представників, які могли б працювати відповідно до роботи Конвенції ООН, які перевіряють кораблі, її потрібно збільшити, щоб швидше проходила перевірка”, — сказав експерт.
За його оцінками, понад 1 млн тонн зерна на сьогодні стоять у Босфорі. Але ще мільйони тонн фактично заблоковані зараз у портах Одеси, бо вони не можуть здійснювати вчасно розвантаження, оскільки кораблі стоять.
Як повідомлялося раніше, 22 липня в Стамбулі за пропозиції Організації Об’єднаних Націй Україна, Туреччина та генеральний секретар ООН Антоніу Гутерріш підписали Ініціативу про безпечне транспортування зерна та харчових продуктів з українських портів “Одеса”, “Чорноморськ” та “Південний”.
Зерновий коридор запрацював від 1 серпня, коли перше судно з українським продовольством вийшло з порту Одеси.