2022 року в Росії сталося понад 130 аварій за участю цивільної та військової авіації. З них у 28 суден були серйозні поломки. Така кількість проблем у цивільній авіації РФ пояснюється тим, що для обслуговування літаків необхідні закордонні комплектувальні. Компанії, які їх постачали, тепер із Росією не співпрацюють — діють західні санкції, повідомляє FREEДОМ.
За повномасштабне вторгнення до України США, Велика Британія і країни ЄС ввели санкції проти Росії, зокрема проти російської цивільної авіації. Для неї закрили небо. До чорних списків занесли найбільші російські авіакомпанії та їхніх керівників. Ще в березні минулого року виробники Boeing і Airbus припинили техобслуговування літаків і підтримку російських авіаліній. Зупинили й постачання запчастин.
“Ми розуміємо, що станом на кінець лютого, в російських авіакомпаніях використовували близько 700 одиниць західних літаків, із загалом майже 1000 літаків, тобто йдеться про дві третини всього авіаційного парку, який є в РФ. Це є літаки західного виробництва, переважно — це Boeing та Airbus”, — каже експерт із розвитку авіаційного ринку Богдан Долінце.
Російські авіакомпанії були змушені розбирати деякі літаки на запчастини, щоб обслуговувати рухому частину парку. Найбільший російський авіаперевізник — “Аерофлот” — позбувся кожного четвертого літака. За інформацією Telegram-каналу Baza, після початку війни проти України близько пів сотні літаків компанії перебувають у простої.
“Ще 18 бортів перебувають на техобслуговуванні та чекають на ремонт. Щоправда, чекати вони можуть довго — в “Аерофлоту” бракує передкрил, фар, допоміжних силових установок, повітрозабірників, кисневих генераторів і двигунів. Є проблема і з гальмівними пристроями: на складі авіакомпанії всього по кілька подібних деталей для різних типів літаків. Ще 25 літаків, що перебувають у простої, розбирають, щоб оснастити справними деталями інші борти”, — повідомляв Telegram-канал Baza.
“Критична ситуація може настати не раніше, приблизно, кінця або середини 2025 року, тобто ресурсів для умовного “канібалізму” буде недостатньо. А заразом умови, за яких вони використовують так званий подвійний або сірий імпорт для ввезення комплектувальних із третіх країн, вони, все ж таки, мають певні обмеження”, — зазначає Долінце.
Від початку 2023 року авіаційні аварії в Росії продовжилися. Таких зафіксовано вже 7. Так, 9 січня в Ненецькому автономному окрузі внаслідок заледеніння зазнав аварії пасажирський Ан-2. На борту перебувало 12 осіб. Двоє з них загинули, 4 травмовані. Ще у вересні минулого року Міжнародна організація цивільної авіації, що входить до структури ООН, поставила Росії “червоний прапорець”. Він вказує на серйозні проблеми в галузі безпеки польотів.
“Він характеризує кількість авіакатастроф, кількість відмов, які сталися в країні, і це свідчить про те, що фактично від моменту введення санкцій до кінця 2022 року Росія скотилася до рівня відсталих країн світу. І якщо говорити про кількість авіаінцидентів, то регулярно ми бачимо, що відбуваються ситуації, коли літаки повертаються в аеропорти вильоту через відмову окремих систем. Траплялися протягом року і падіння літаків навіть російського виробництва, тобто тих, які менше залежать від західної техніки”, — коментує експерт з розвитку авіаційного ринку.
Росія стала другою країною у світі після Бутану, яка викликала у Міжнародної організації цивільної авіації суттєві побоювання щодо безпеки.
Читайте також: Чи зупинять нові санкції США і ЄС проти РФ війну в Україні — думки експертів