Поляки потрапили в пастку — російська пропаганда активно користується ситуацією блокування українського кордону, — Рейтерович

Украинские водители. Фото: mtu.gov.ua

Те, що польські перевізники блокують пункти пропуску на кордоні з Україною — це історія неконкурентної боротьби. Вони бояться реальної конкуренції, і такими акціями намагаються тиснути на свої уряди і висувати свої вимоги. Про це сьогодні, 30 листопада, в ефірі телеканалу FREEДОМ заявив політолог Ігор Рейтерович.

“А в Польщі взагалі ситуація унікальна в тому плані, що там “міжцарство”. Новий Кабмін обрали, але це двотижневий, потім буде вже наступний, найімовірніше, з Дональдом Туском. Туск уже зараз цим питанням займається. Він неодноразово говорив, що зустрічався і з представниками перевізників тощо, у нього вже триває робота над тим, що, коли вони отримають владу, щоб вони могли цю проблему швидше розв’язати. Тому що вона б’є не тільки по Україні, і по Польщі. І він розуміє, що обійти всі принципи Європейського Союзу не вийде. Польща може на санкції ЄС тоді потрапити, і це не дуже для неї бажано”, — сказав він.

Крім того, уточнив політолог, є не дуже приємний моральний момент.

“Коли Польща стала членом ЄС, польські перевізники так само вибили з ринку за рахунок більш ефективної конкуренції французів і німців. Але німці і французи не блокували кордони, не виступали проти. Це була ринкова боротьба. А чим Україна в цій ситуації гірша? Якщо є якісь питання, то Україна готова їх розв’язувати. Вони знову розповідають про якісь міфічні корупційні проблеми, але коли їх наші ж представники від міністерства просять навести перелік цих проблем, вони нічого не можуть назвати. Дуже показовий момент — десь узяли якийсь наратив, до речі, дуже часто російський, який розганяють, і намагаються використати в конкурентній суперечці”, — розповів Рейтерович.

Він зазначив, що погано, що ця ситуація затягується, але видно, що вона поступово з місця рушила. У тому плані, що починає підключатися польський уряд, робота ведеться. Є надія, що після зміни влади проблема швидко розв’яжеться. Україна готова піти на компроміси, тут немає жодної проблеми. І всі повернуться до нормальної роботи.

“Для Польщі це важливо з точки зору, по-перше, у неї є свої проблеми з Євросоюзом, і їм це не треба. Плюс Росія дуже активно включилася в цю тему. Я не думаю, що росіяни це спровокували, хоча деякі люди з боку Польщі, які організували цю акцію, відомі своїми проросійськими настроями. Але те, що Росія точно цю тему інформаційно осідлала і її качає, — це факт. Достатньо подивитися на російські ЗМІ або на статті, які вони через свої ресурси вкидають у європейський інформаційний простір. Тому це теж дуже важливий момент”, — каже політолог.

На його думку, польській владі на це треба звернути увагу, бо виходить, що ними грають у темну, і грають росіяни.

“А поляки проти цього виступали дуже сильно, того року позакривали величезну кількість організацій, мінімально пов’язаних із Росією. Вони намагалися цю пропаганду мінімізувати, і тут вони потрапили в пастку, що ця ж пропаганда зараз активно користується просто тією ситуацією, яка виникла в Польщі. Тому там немає глобальної проблеми, якої ми б не могли розв’язати, але її неможливо буде розв’язати, якщо одна сторона вимагатиме 100% виконання своїх забаганок, які суперечать закону. Таке розуміння є і на рівні Європи, і більшості представників польської влади. Але треба дочекатися, коли ці процеси будуть доведені до кінця”, — підсумував Ігор Рейтерович.

Читайте також: Протест перевізників має значні наслідки: про ситуацію на польсько-українському кордоні розповіли в Єврокомісії

Нагадаємо, від 6 листопада триває протест польських перевізників, які блокують рух вантажного транспорту на польсько-українському кордоні. Страйк призвів до повної зупинки руху на трьох прикордонних пунктах: “Дорогуськ — Ягодин”, “Корчова — Краковець” і “Гребенне — Рава-Руська”. Протестувальники пропускають лише одну вантажівку на годину, виняток — фури з гуманітарною допомогою та військовою технікою, які пропускають без перебоїв. Як наслідок на кордоні утворилися величезні затори.

Польські блокувальники висунули шість вимог:

  • повернення дозволів для українських перевізників;
  • посилення вимог перевезень у межах ЄКМТ (сертифікатів Європейської конференції міністрів транспорту);
  • заборона реєстрації в Польщі компаній із капіталом з-за меж ЄС;
  • отримання доступу до української системи “Шлях”;
  • окремі черги для машин з ЄС у системі “єЧерга”;
  • виділення окремих черг для порожніх авто.
Прямий ефір