У Будапештському меморандумі були різночитання щодо гарантій безпеки в українському терміні та англомовному, на той момент на це не звертали уваги. Не кажучи про термін, головна проблема Будапештського меморандуму полягає у відсутності конкретизації. Про це сьогодні, 3 серпня, в ефірі телеканалу FREEДОМ заявив політолог Володимир Фесенко.
“Була лише абстрактна заява про гарантії безпеки. Фактично йшлося тільки про консультації в разі виникнення проблем. Але консультації — це не гарантія. Це інструмент, який може допомогти, а може й не допомогти. І, як виявилося, Будапештський меморандум не зіграв роль запобіжника”, — сказав він.
Також політолог звернув увагу на сам характер цього документа — меморандум.
“Меморандум — пам’ятна записка. А зараз ідеться про укладання договорів. А це вже більш серйозний і юридично зобов’язальний документ. Ось це дуже важливо. Ще торік робоча група на чолі з колишнім генсеком НАТО Расмуссеном і головою Офісу президента України Андрієм Єрмаком підготувала пакет пропозицій щодо гарантій безпеки для України. Там ішлося і про підготовку великого міжнародного договору про гарантії безпеки, і про двосторонні договори, а також секторальні договори. До речі, зернова угода — це приклад такого секторального договору щодо окремої сфери. Двосторонні договори дуже важливі”, — наголосив Фесенко.
За його словами, політичний фундамент уже закладається. Під час саміту НАТО у Вільнюсі країни “Великої сімки” (G7) зробили спеціальну заяву про політичну підтримку України і там заявили, про які саме гарантії йдеться.
“Це ті форми підтримки України, які вже зараз нам надаються для того, щоб допомагати нам вистояти проти російської агресії і допомогти у звільненні окупованих територій. Це постачання зброї та боєприпасів, економічна підтримка України, підтримка України у відновленні оборонного комплексу та в його розвитку, зокрема з використанням західних оборонних технологій. Це також санкції проти країни-агресора. Це загальний набір таких гарантій. Так, це не 5-та стаття НАТО, але ці договори гарантій безпеки — це наступний крок”, — каже політолог.
Фесенко уточнив, що Україні потрібно буде укласти відповідні договори з кожною з країн, готових надати їй гарантії безпеки. А це, крім кожної країни “Великої сімки”, ще 12 країн.
“І, звичайно, це буде фактор стримування, насамперед Росії, від можливої нової війни проти нашої країни. І це гарантія на перехідний період. До того моменту, як ми станемо членом НАТО. Вони діятимуть і далі. Але головне, що вони нам допомагатимуть саме в цей перехідний період, будуть стримувальним фактором до того моменту, як ми станемо членом НАТО. Це не заміна членства в Північноатлантичному альянсі, а саме гарантія на перехідний етап”, — резюмував Володимир Фесенко.
Читайте також: Членство України в ЄС і НАТО, безпекові гарантії та політика добросусідства — орієнтир української дипломатії, — Зеленський
Нагадаємо, як заявив радник керівника Офісу президента України Михайло Подоляк, суб’єктність України сьогодні набагато вища, ніж тоді, коли підписувався Будапештський меморандум. Усі документи, які стосуватимуться співпраці України з країнами-партнерами, будуть чітко юридично опрацьовані. Він зауважив, що під час Будапештського меморандуму українці не замислювалися про юридичну складову документу, а були раді отриманому суверенітету, своїй державності.