Операції впливу через соціальні мережі, поширення дезінформації та фейків, зокрема з використанням штучного інтелекту — такий арсенал впливу Росії на вибори в Сполучених Штатах Америки. Про те, навіщо це потрібно РФ і чи зможе це серйозно вплинути на результат голосування в США, в ефірі телеканалу FREEДOM розповів політтехнолог, керівник Центру політичної розвідки Олег Постернак.
Як сказав політтехнолог, електоральна ситуація в США вирізняється крайньою нестабільністю, чим і намагаються скористатися інститути впливу РФ.
“Насамперед проблема полягає в тому, що до 5% американських виборців досі ще не визначилися [з кандидатом], і, найімовірніше, визначатимуться в день голосування. Другий момент. 15% американських виборців можуть поміняти пріоритет кандидата, якого вони планують підтримати. Якась маса виборців, яка раніше не ходила на виборчі дільниці, може прийти через якісь операції впливу. Тому там, де доля виборів залежить від зайвих сотні чи тисячі голосів (ідеться про сім штатів, які періодично надають підтримку тому чи іншому кандидату), то будь-яка операція впливу виявляється суттєвою. Тому американське суспільство звертає на це увагу. І операції впливу Російської Федерації можуть мати в деяких штатах певний вплив. Так, незначний, але достатній для того, щоб скоригувати на користь того чи іншого кандидата потрібний результат”, — зазначив Постернак.
До інструментарію РФ входять як використання класичних ботоферм у таких соціальних мережах, як Facebook, X (колишній Twitter) та Instagram, фейкові поштові розсилки, так і розповсюдження більш просунутих способів дезінформації — таких як дипфейки, створені із застосуванням штучного інтелекту.
“Насамперед це дезінформація і фейки. Особливо популярні останнім часом використання штучного інтелекту. Зокрема, директ-мейл, розсилка на електронні пошти нібито від штабів [кандидатів]. Також використовуються дипфейки, коли голос тих чи інших популярних медійних осіб у виборчій кампанії викривлюється з погляду їхньої підтримки того чи іншого кандидата. Крім цього, це ботоферми, які розплодилися практично у всіх соціальних медіа, і на популярній платформі X, і в тому самому Facebook, і в Instagram, через вал коментарів різнорідного характеру, які можуть формувати певні враження про того чи іншого кандидата”, — зауважив Постернак.
За його словами, попри різнорідну риторику навряд чи насправді інформаційно-психологічні спецоперації РФ спрямовані на підтримку якогось певного кандидата.
“У Російській Федерації, крім мішури, яка твориться на пропагандистських каналах, крім риторики “z-блогерів”, прекрасно розуміють, що президентство Трампа може виявитися для Росії набагато складнішим і неприємнішим сюрпризом, ніж продовження правління демократів в особі Камали Гарріс. Період першого президентства Трампа у 2017-2021 роках явно вказує на те, що він малопрогнозований, маловажливий і малоефективний буде для Російської Федерації з погляду досягнення її зовнішньополітичних інтересів”, — зазначив експерт.
Політтехнолог переконаний, що російські операції впливу переслідують не стільки мету вплинути на результат виборів, скільки оголосити світові про свою здатність чинити такий вплив.
“Росії потрібно саме потрапляння в інформаційне поле, заявити про здатність впливати на найбільшу державу в світі за допомогою таких нехитрих і банальних технологій від ботоферми до штучного інтелекту. Росія таким чином ніби вселяє власну “велич” в очах інших держав, інших народів, показує можливість визначати долю американського народу. Насправді ці можливості дуже примарні. Ця “велич”, якщо вона ґрунтується на елементах м’якої сили, не настільки ефективна з погляду початкових задумів, які може ставити ФСБ або Кремль. Ефективність насправді дуже умовна. Але в умовах Америки вона може мати якийсь певний вплив. Але фіктивний фейковий престиж — ось, власне, головний інтерес Російської Федерації”, — зауважив він.
Читайте також: Вплинути на вибори у США: цілі ядерного шантажу Кремля назвав політтехнолог
Нагадаємо, раніше корпорація Meta оголосила про блокування акаунтів у соцмережах російських пропагандистських організацій Russia Today” та “Россия сегодня”, причиною назвали втручання у справи інших держав.