З українських портів вийшло два торгові судна після припинення дії зернової угоди. Поки що зарано говорити про те, що Україна може повноцінно відновити експорт агропродукції через море. Таку думку сьогодні, 29 серпня, в ефірі телеканалу FREEДОМ висловив директор Українського інституту морського права і безпеки Богдан Устименко.
На його думку, Україні в питанні експорту зерна необхідно мислити стратегічно, тому що розраховувати на волю РФ — це не далекоглядно.
“Російська Федерація останні 32 роки демонструвала своє дуже легковажне ставлення до будь-яких домовленостей, тому мені здається, єдиний шлях для України, а також усього цивілізованого світу — це укласти нову угоду, яка буде, до речі, морського експорту, яка б припадала і на гірничозбагачувальну промисловість, і на продукцію хімічної промисловості”, — зауважив Устименко.
Він нагадав, що до повномасштабного вторгнення Україна щорічно отримувала 67-68 млрд дол. від експорту, з яких близько 45 млрд дол. надходили саме від експорту морським шляхом.
“Українська економіка орієнтована на морську торгівлю, тому нам необхідно приділити особливу увагу нашій морській безпеці. І, напевно, є сенс ініціювати питання перед нашими партнерами, щоб укладати угоди щодо морської торгівлі в новому форматі, де були б наші партнери – Румунія, Болгарія, Туреччина, бажано, звісно, щоб там були Сполучені Штати та Велика Британія”, — висловив думку експерт.
Устименко вважає, що новий морський маршрут має проходити через територіальні води Румунії, Болгарії та Туреччини.
“Відповідно до правила війни не можна нападати на торгові судна в нейтральних водах, які належать наближеним державам, що не є учасниками конфлікту. І, безумовно, треба захистити 200 км від умовно портів Одеси до зовнішньої межі територіального моря Румунії, тому що до нас вона географічно найближча”, — пояснив він.
Експерт додав, що така модель була б найприйнятнішою і найстабільнішою в нинішніх умовах.
Читайте також: Проблему експорту українського зерна альтернативними шляхами назвав експерт
Нагадаємо, друге судно вийшло з українського порту і Чорним морем досягло територіальних вод Румунії.