18 січня в місті Бровари Київської області зазнав аварії вертоліт рятувальної служби. Всі члени екіпажу та пасажири загинули, серед них — найвище керівництво міністерства внутрішніх справ України:
- очільник відомства Денис Монастирський;
- його перший заступник Євген Єнін;
- державний секретар МВС Юрій Лубкович;
- заступниця керівника Патронатної служби МВС Тетяна Шутяк;
- начальник управління забезпечення захисту Департаменту внутрішньої безпеки НПУ підполковник поліції Михайло Павлушко;
- провідний інспектор Департаменту комунікації МВС Микола Анацький;
- старший оперуповноважений в особливо важливих справах Департаменту внутрішньої безпеки НПУ Андрій Маринченко;
- командир повітряного судна — інструктор авіаційної ескадрильї спеціального призначення на вертольотах Олександр Василенко;
- пілот авіаційної ескадрильї спеціального призначення на вертольотах Костянтин Коваленко;
- бортовий механік авіаційної ескадрильї спеціального призначення на вертольотах прапорщик служби цивільного захисту Іван Касьянов.
Під час катастрофи судно зачепило будівлю дитячого садка — загинули дитина та батьки вихованців закладу.
Авіакатастрофа сталася близько 8 години ранку. За словами очевидців, був сильний вибух, після чого почули дитячий крик. Вулицю повністю заволокло димом, а в будівлі дитсадка почалася пожежа. Мешканцям сусідніх будинків довелося буквально через паркан передавати дітей один одному, щоб врятувати їх.
За інформацією Державної служби з надзвичайних ситуацій, внаслідок аварії вертольота загинули 14 людей, включаючи одну дитину. Це число могло бути більшим, якби не мужність простих людей, які вже в перші хвилини після катастрофи поспішили на допомогу дітям.
“Ми почули сильний вибух. Батько побіг надвір. Я не зрозумів, куди він. Він навіть не одягнувся — просто кофта та шапка. Я подивився у вікно, а там він забігає до дитячого садка. Мама теж вибігла надвір і забирала дітей через паркан у вихователів. Потім прийшов Гліб. Нам передали трьох дітей, і ми надали їм першу допомогу”, — розповідає житель Броварів.
Реакція України та світу
Президент України Володимир Зеленський, а також зарубіжні лідери висловили співчуття сім’ям загиблих.
“Мої співчуття всім рідним та близьким загиблих! Денис, Євген, Юрій, команда МВС… Справжні патріоти України. Світла пам’ять! Світла пам’ять всім, чиї життя забрав цей чорний ранок!” — написав глава держави в Telegram.
Катастрофу вертольота в Броварах також прокоментував міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба.
“Трагедія далеко від лінії фронту, в Броварах. Мої співчуття рідним загиблих, особливо дітям. Бажаю якнайшвидшого одужання постраждалим. Денис Монастирський та Євген Єнін були моїми близькими колегами та друзями, справжніми українськими патріотами. Величезна втрата для всіх нас”, — написав він в Twitter.
“Ми разом з Україною сумуємо після трагічної аварії вертольота в Броварах. Міністр Денис Монастирський був великим другом ЄС. Висловлюємо наші глибокі співчуття сім’ям загиблих, президенту Зеленському, прем’єр-міністру України Денису Шмигалю та народу України”, — заявив голова Європейської Ради Шарль Мішель в Twitter.
“Трагедія вибухнула в серці змученої війною України. Висловлюю щирі співчуття сім’ям загиблих, Володимиру Зеленському та всій країні в зв’язку з катастрофою вертольота в Броварах”, — написала президентка Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн.
“З глибоким сумом дізнався про падіння вертольота в Броварах під Києвом, внаслідок чого загинули люди, в тому числі найвище керівництво МВС України. Мої думки з сім’ями та близькими загиблих”, — висловив співчуття президент Польщі Анджей Дуда в Twitter.
“З жахом дізнався про загибель міністра внутрішніх справ України Дениса Монастирського та його заступника Євгена Єніна. Вони були відмінними партнерами зі співробітництва та друзями. Мої глибокі співчуття рідним та близьким”, — написав голова представництва ЄС в Україні Матті Маасікас.
“Приголомшена та засмучена жахливою новиною з Броварів. Мої глибокі співчуття близьким міністра Монастирського, першого заступника Єніна, а також всіх загиблих і постраждалих в катастрофі цього ранку. Наші серця — з громадою Броварів, а також нашими друзями та партнерами в МВС України”, — висловила співчуття посол США в Україні Бріджіт Брінк.
“Шокована трагічною загибеллю керівництва МВС України, а також мирних мешканців внаслідок краху вертольота в Броварах. Я добре знала і міністра Монастирського, і його першого заступника Єніна. Мої щирі співчуття їхнім сім’ям та нашим партнерам в уряді України через цю втрату”, — заявила посол Великобританії в Україні Мелінда Сіммонс.
Розслідування та версії трагедії
Розслідування доручили Службі безпеки України. У відомстві попередньо виділили три версії: порушення правил польоту, технічна несправність та навмисні дії щодо знищення вертольота. В правоохоронних органах закликають зберігати терпіння та не поширювати неперевірену інформацію.
“Перше, що треба сказати — це те, що рано робити висновки. Наразі вже відкрито кримінальне провадження. Слідчі служби України, ДБР та СБУ зараз працюватимуть. Одне можу сказати, що буде великий обсяг дій, щоб з’ясувати всі обставини. Але є прохання до всіх вас, людей, які бачили цей проліт вертольота: ми розуміємо, що він довго летів на низькій висоті. Прошу звернутися до Нацполіції за лінією 102, або до місцевих поліцейських. Ми приїдемо до вас і запишемо всі свідчення. Це дуже важливо для об’єктивного розслідування”, — закликав начальник Головного управління Національної поліції України в Київській області Андрій Нєбитов.
У зв’язку з раптовою загибеллю керівництва одного з ключових органів системи безпеки України, Кабінет міністрів провів екстрене засідання. Тимчасово виконуючим обов’язки міністра внутрішніх справ призначили нинішнього очільника Національної поліції Ігоря Клименка. Така швидка реакція дозволить зберегти нормальну роботу відомства з забезпечення безпеки та розслідування злочинів, в тому числі скоєних російськими окупантами.
“На сьогоднішньому засіданні Кабінет міністрів поклав виконання обов’язків міністра внутрішніх справ на заступника міністра, голову Нацполіції пана Ігоря Клименка. Після обговорення з парламентом буде подання на призначення нового керівника відомства. МВС — одна з ключових ланок захисту нашої країни. Тому задіяно необхідні протоколи, щоб зберегти керованість всіма процесами”, — повідомив прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.
За уточненою інформацією ДСНС, в результаті падіння вертольота поранення отримали 25 осіб, 11 з них — діти. Всім постраждалим надано кваліфіковану медичну допомогу. Пошуково-рятувальна операція в Броварах завершена. В місті оголошено триденну жалобу за загиблими.
Пізніше президент Зеленський наголосив, що падіння вертольота в Броварах та смерті людей — це результат війни.
“Я вважаю, через той досвід війни, який є сьогодні в мене і нашого суспільства, це не нещасний випадок. Це війна. Війна просто не лише на полі бою. Війна має кілька напрямків. Немає більше нещасних випадків. Все це є результатом війни”, — сказав глава держави, відповідаючи на запитання після свого онлайн-виступу на Всесвітньому економічному форумі в Давосі.
Характеристики вертольота
Гелікоптери Super Puma Airbus 225 використовуються в багатьох європейських країнах і вважаються флагманом подібного виду авіації. В гелікоптері є датчики нічного бачення для проведення рятувальних операцій вночі. Дальність польоту становить понад 1000 км. Запас палива — до 600 літрів, місткість — понад 20 осіб без урахування двох пілотів та одного бортпровідника. До цього в Україні так багато пасажирів перевозили лише радянські Мі-8.
Можливі причини трагедії в Броварах та деталі авіакатастрофи в ефірі телеканалу FREEДОМ розібрали:
- речниця Національної поліції України Мар’яна Рева;
- експерт з питань розвитку авіаційного ринку Богдан Долінце;
- політолог Володимир Фесенко;
- авіаційний експерт Валерій Романенко.
Мар’яна Рева: Інформації про безвісти зниклих людей немає — знайшли абсолютно всіх
— Ми вже маємо остаточну цифру загиблих. Це 14 осіб, серед них — одна дитина.
Неточності щодо постраждалих та загиблих впродовж дня були пов’язані з тим, що потрібно було дуже швидко ідентифікувати тіла. Не лише фрагменти тіл загиблих на місці трагедії, а й ті, що були в інших місцях.
Щодо постраждалих: відомо про 25 людей. Більшість з них — діти. Вони вже звернулися по медичну допомогу.
Серед загиблих — люди з команди МВС: помічники, охоронці, пілоти літака ДСНС. Це жахлива трагедія. Ми морально дуже важко її переживаємо і розуміємо, що керівництво МВС, яке загинуло сьогодні, хотіло б, щоб ми виконували свою роботу якісно і відповідально. І ми продовжуємо дуже відповідально працювати.
Пошуково-рятувальні роботи на місці вже завершено. Зараз на місці працюють оперативники, поліція: шукають та опитують свідків. Ризик того, що кількість потерпілих збільшиться, звісно, існує. Але ми сподіваємося, що ця цифра більше не збільшуватиметься.
На даний момент ми не маємо інформації щодо безвісти зниклих людей — знайшли абсолютно всіх. Існує проблема з ідентифікацією тел. А у людей, які зараз перебувають в лікарні, опіки. І дай Боже, щоб їхньому здоров’ю більше нічого не загрожувало.
Зі свідками ми спілкувалися в першу чергу, як тільки прибули на місце. Всі вони зібралися біля місця аварії вертольота. Ми одразу почали з ними працювати: опитувати, збирати абсолютно всі відео, які будуть використані в цьому кримінальному провадженні. Нагадаю, що Служба безпеки України веде цю справу, але Національна поліція допомагає всіма можливими методами.
Будівля [дитсадка, на який впав вертоліт] горіла довго, ви могли бачити ці кадри. Рятувальники дуже швидко загасили пожежу, спрацювали оперативно. Зараз ведеться комунікація, в перші хвилини всіх оснастили тим, що потрібно для допомоги.
Незважаючи на всі емоції та порожнечу, ми розуміємо, що МВС має працювати. І сьогодні Кабінет міністрів призначив тимчасовим виконувачем обов’язків міністра внутрішніх справ [голову Нацполіції України] Ігоря Клименка.
МВС продовжує працювати стабільно, ситуація під повним контролем. І, насамперед, про що вже заявив Ігор Клименко, має бути реалізація всіх поставлених Денисом Монастирським завдань з захисту людей та захисту України.
Богдан Долінце: Попереднє розслідування триватиме декілька тижнів, а фінальні результати можуть оприлюднити через рік-півтора
— Сьогодні дуже рано робити припущення, що могло бути причиною трагедії. Якщо подивитися ретроспективно, бачимо, що цей вертоліт вже майже 20 років випускається концерном Airbus. Було випущено понад 170 одиниць саме цієї модифікації вертольота.
На початку експлуатації було виявлено певну технічну проблему вертольота — її було усунено. На сьогоднішній день вертоліт експлуатується в близько 30 країнах світу, має сертифікати від європейського органу управління повітряним рухом, що підтверджують льотну придатність та безпеку виконання польотів.
В тому числі він експлуатується в таких країнах, як Японія та Канада, які також провели відповідну оцінку, запускаючи цю модель в експлуатацію. Це означає, що всі ці країни перевірили на відповідність і технічну, і безпечну експлуатацію за стандартами та протоколами, розробленими заводом-виробником.
Виходячи з цього, до виявлення інших фактів поки немає підстав говорити про те, що він поганий або з точки зору безпеки гірший за будь-які інші гелікоптери.
Ми всі пам’ятаємо, як декілька років тому після низки авіакатастроф нового літака Boeing були виявлені технічні неполадки, і практично всі машини цієї авіакомпанії були повністю зняті з експлуатації. Вони декілька років стояли на землі, допоки концерн не провів необхідні роботи для мінімізації та усунення відповідних технічних проблем. І лише після таких робіт пройшли необхідне випробування і вже фактично в розпал пандемії ковіду літак знову зміг повернутись до виконання польотів.
Щодо вертольота Airbus 225: всі країни, де на сьогоднішній день він експлуатується, продовжують його експлуатацію. І жодної інформації чи наслідків, які б вимагали припинити експлуатацію даного вертольота, не виявлено.
Незалежно від моделі вертольота є спеціальна процедура виконання польотів у складних метеоумовах, до яких відноситься високий рівень туманності, так звана мала видимість. Для виконання польотів в складних метеоумовах має бути, з одного боку, технічне обладнання вертольота. Як правило, більшість гелікоптерів мають необхідне обладнання. Якщо ми говоримо про гелікоптери, які мають навіть засоби для нічного бачення, то таке обладнання мати не обов’язково.
Крім того, гелікоптери обладнані так званою системою зниження ризику зіткнення з землею, яка визначає як відстань до землі, так і наявність перешкод за курсом прямування. Це для того, щоб унеможливити зіткнення з будівлею, рельєфом місцевості та з іншими об’єктами.
Друга складова — виконувати такі польоти мають право лише спеціально підготовлені екіпажі, які допущені до польоту в складних метеоумовах. Якщо екіпажі не мають такого допуску, вони повертаються на аеродром вильоту, припиняють політ чи облітають відповідні зони.
Була інформація, що на борту один з членів екіпажу був не просто пілотом, а пілотом-інструктором. Тому, швидше за все, екіпаж мав усі необхідні допуски та дуже великий стаж порівняно зі звичайними пілотами вертольотів.
Акти незаконного втручання, як і зовнішні чинники в вигляді погодних умов чи людського чинника — кожен з цих варіантів може мати місце. Були вони чи ні, скаже лише інформація після проведення попереднього розслідування. Для цивільної авіації період такого розслідування становить близько декількох тижнів. Після цього починає опрацьовуватися основна версія.
Але детальні фінальні результати розслідування, на жаль, йдуть дуже довго і можуть стати доступними не раніше, ніж через рік-півтора. Це середній період розслідування авіаційних катастроф в Україні.
Вертоліт загалом — це транспортний засіб підвищеної небезпеки через те, що він вимагає спеціальний допуск до керування. Вони, зазвичай, мають на борту велику кількість різних технічних рідин авіаційного керосину, які можуть мати різний режим, в тому числі можуть згоріти.
На сьогоднішній день будь-яка версія є рівноймовірною, доки не буде доведено протилежне.
Якщо виходити зі світової статистики авіапригод, на жаль, дві третини катастроф відбуваються саме через людський чинник. Це чи помилка людини, чи пов’язані з людиною інші чинники. Якщо говорити про технічну складову, то це 5-10-12% трагедій. Решта — випадок чи зовнішні чинники, такі як погодні умови чи акти незаконного втручання.
В конкретній ситуації, навіть якщо ми розглянемо раніше озвучені версії СБУ, то кожна з них могла призвести до умовного займання, якщо таке буде підтверджено.
Володимир Фесенко: Одна з версій, що розглядаються — ймовірність диверсії для знищення керівництва МВС
— По-перше, хочу висловити співчуття близьким загиблих. Для нас це чергова трагедія після Дніпра.
Тут додаткова складність, пов’язана з загибеллю керівництва МВС. Потрібно мати на увазі, що це справді дуже важлива структура в оборонному комплексі України поряд зі Збройними силами. В структурі МВС декілька досить автономних відомств, які відіграють важливу роль в обороні країни в умовах війни. Це Нацполіція, служба надзвичайних ситуацій, Національна гвардія, прикордонні війська.
Але ця велика трагедія не дезорганізує роботу цих відомств, вони продовжать свою роботу. Ми бачимо, що Кабмін дуже швидко призначив тимчасово виконуючого обов’язки міністра внутрішніх справ, а нова кандидатура, згідно з Конституцією, буде затверджена Верховною Радою.
МВС працювало та працює як злагоджена система. І Денис Монастирський, який дуже гідно виявив себе на посаді його очільника, та всі працівники забезпечили високий рівень роботи цього міністерства.
Міністр внутрішніх справ — політична постать. Однією з його важливих функцій є робота з деокупованими територіями, зокрема з відновлення інфраструктури та соціальної сфери. І значення цієї функції за умов війни різко зростає. Тому глава МЗС координує свою роботу на рівні Кабміну з міністерством енергетики, міністерством інфраструктури, а також іншими відомствами, наприклад, Міносвіти, Мінінформполітики, МОЗ та Мінсоцполітики.
Це питання буде вирішено, як тільки політичним керівництвом Кабміну та Офісом президента буде визначено кандидатуру нового міністра. Можливо, ним стане тимчасово виконуючий обов’язки, а можливо, буде визначена певна політична постать. Якщо буде ухвалено відповідне політичне рішення, то вже найближчими днями Верховна Рада може зібратися та затвердити кандидатуру нового міністра.
Досвід показує, що можлива необхідність перевірити ефективність роботи людини перед призначенням. Наприклад, у нас уже пів року як виконувач обов’язків голови СБУ дуже ефективно працює Василь Малюк.
[У промові президента Зеленського на ВЕФ] не просто посил — на адресу РФ не потрібні якісь особливі посили. Думаю, що українці самі розуміють, що з 24 лютого Росія — це уособлення зла. Все, що вони роблять в нашій країні — від воєнних дій до ракетного обстрілу та брехливої отруйної пропаганди — це зло, з яким ми боремося.
Абсолютно згоден з президентом Зеленським, що навіть такі трагічні ситуації, де могло бути й поєднання несприятливих погодних умов — у підсумку наслідок війни.
[Авіакатастрофа, в якій загинув президент Польщі Лех Качинський] сталася на території Росії під Смоленськом. Літак був польський, але підозр справді багато. Я говорю акуратно, бо є різні версії… Оскільки це сталося в Росії, Польща не могла повною мірою впливати на процес розслідування. Тому в Польщі не довіряють офіційним результатам розслідування, озвученим російськими службами — нібито були певні помилки диспетчерів, і сталася трагічна випадковість.
В нашому випадку ситуація все ж таки інша. Одна з версій, що розглядаються — ймовірність диверсії та якихось цілеспрямованих дій, спрямованих на знищення керівництва МВС.
Розслідування може тривати досить тривалий період. Практика таких трагічних авіаційних інцидентів показує, що буває по-різному. Тому потрібно буде перевірити також технічні версії.
Перші попередні результати, можливо, будуть і за кілька днів. А остаточні — за підсумками роботи комісії, яка має перевірити всі версії, включаючи стан двигуна, паливо, ймовірність диверсії… Тут треба набратися терпіння, але розслідування проводитиметься на нашій території українськими правоохоронними органами.
А на майбутнє треба врахувати спільні риси цих двох трагічних ситуацій. Тоді значна частина польського керівництва була на борту літака, а тепер — важливе відомство структури оборони України. Думаю, мають бути чіткі інструкції, щоб в умовах війни, припустімо, міністр та його перший заступник не були на одному борту. Це важливий захід безпеки. Також має бути чітко визначено параметри безпеки пересування таких літальних засобів в міській місцевості з урахуванням погодних умов.
Валерій Романенко: Причиною аварії туман міг стати лише у випадку зіткнення з якимось об’єктом
— Якщо порівнювати з російським Мі-8 та його експортною версією Мі-17, то Super Puma — це просто ідеальний вертоліт. Якщо брати всю його історію як військового, так і цивільного варіантів, то кількість катастроф — дві-три, і в них різні причини. А якщо машина небезпечна, то причина декількох авіаційних інцидентів, як правило, одна й та сама.
Тому я не сказав би, що це небезпечні вертольоти. Хоча, звичайно, для наших ДСНС та Національної гвардії хотілося б машину дещо іншого призначення, більш воєнізовану. А це дуже комфортна і дуже дорога машина.
[Щодо причин трагедії]: можливо все. Але, як правило, гелікоптери нижче 30-поверхової будівлі, тобто висоти 150 метрів не літають. В цьому немає жодного сенсу. Вертоліт повинен чітко пролітати вище за всі можливі наземні об’єкти, які можуть йому зустрітися на трасі, а також вище лінії електропередач. У нас, на мою думку, немає будівель вище 32 поверхів, крім телевізійних вишок, яких не так багато.
Тим більше, що екіпаж завжди готується до польоту. У нього є льотна карта, і він чітко може простежити по ній, чи є перешкоди на маршруті, щоб обійти їх по висоті заздалегідь. А те, що гелікоптери притискаються до землі, щоб не бути ураженими зенітними ракетами, є актуальним лише в прифронтовій зоні. На висоті, припустимо, в 200 метрів, треба летіти за 40 кілометрів від кордону, щоб ворожий радар його помітив.
[На рахунок посадки літального апарата під час падіння без пошкоджень]: якщо у літака з якоїсь причини вимикається обидва двигуни, він може далі продовжувати політ плануванням. За інерцією у нього зберігається якась підйомна сила, і може досить плавно приземлитися без особливих ушкоджень.
У вертольота такий режим називається авторотацією. Під час падіння повітряний гвинт на верхній частині вертольота його розкрутить, послуживши своєрідним парашутом. Це дозволить гелікоптеру акуратно приземлитися, без особливих пошкоджень та без поранення тих, хто перебуває на борту. Такі тренування проводять навіть для молодих пілотів. Але для цього потрібна висота мінімум 400-500 метрів.
Туман і хмари — гелікоптеру не завада, але може статися зіткнення з чимось в тумані. Проте достатньо об’єктивної інформації про це поки що немає… На борту вертольота знаходиться радіовисотомір. Думаю, на такій дуже складній в плані обладнання машині також перебуває система попередження про зіткнення з землею. Крім того, перед вильотом льотчики отримали зведення погоди. Вони порівняли можливості вертольота, перш ніж випустити його в політ.
Якщо видимість нижче за певний параметр, наприклад, нижче 100 метрів, то такі апарати випускати в повітря не можна. Для літаків все більш ліберально… Але все одно причиною аварії туман міг послужити лише у випадку зіткнення з якимось об’єктом.
Загалом я чекаю хоча б на попередні рішення комісії. Національна поліція повідомила, що якісь висновки буде зроблено протягом двох днів. Тоді я обмірковуватиму ці висновки, бо це якась об’єктивна інформація… При цьому я виключаю військовий вплив — це не зенітна ракета. Я також не вірю, що міг бути вибух на борту. Залишаються або технічні причини, або помилка екіпажу — одне з двох.