Російський літак Су-57, який пропаганда називає найсучаснішою та найефективнішою одиницею авіації РФ, вражений. Уперше за час повномасштабної війни Україні вдалося вразити рідкісний літак у російському тилу. Це сталося на аеродромі “Ахтубинск” в Астраханській області Росії, майже за 600 км від лінії бойового зіткнення.
У окупантів є привід для паніки?
Су-57 — найсучасніший винищувач Росії, здатний завдавати ударів високоточними ракетами. Його серійні постачання почалися 2022 року. На озброєнні повітряно-космічних сил РФ було всього шість таких бойових літаків, повідомляє українська розвідка. Один із них був уражений 8 червня 2024 року на території військового аеродрому “Ахтубинськ”. Це підтвердили і російські джерела.
У Головному управлінні розвідки Міністерства оборони України заявили, що про ураження літака свідчать супутникові знімки. Перший датується 7 червня, на ньому видно цілий літак. На другому, від 8 червня, біля винищувача з’явилися вирви від вибуху і характерні плями пожежі, що виникла внаслідок вогневого ураження.
У рамках чинної держпрограми до 2027 року Повітряно-космічні сили Росії мають отримати 76 винищувачів, пише видання “Важные истории”. Як повідомляли в Державному центрі підготовки авіаційного персоналу і військових випробувань Міноборони РФ, вартість Су-57 станом на 2018 рік становила близько 2 млрд руб.
Українські війська і спецслужби постійно знищують російські літаки. Так, бійці 110-ї бригади Збройних сил України збивають російські Су-25 практично щотижня. За даними на 10 червня цього року, втрати російської авіації — 326 вертольотів і 358 літаків. Тільки з початку 2024 року ЗСУ знищили близько 30 винищувачів і бомбардувальників. А також повітряний командний пункт Іл-22, з якого можна керувати військами під час бойових дій.
Знищено і два А-50, російські літаки дальнього радіолокаційного виявлення та управління, завдяки яким сили РФ керують атаками своєї ударної авіації та виявляють у небі українські літаки. Перший А-50 росіяни втратили за 100 з гаком кілометрів від українського кордону, другий — за 250 км.
Україна вже починає витісняти Росію з авіапростору окупованих територій. А дозвіл Заходу уражати наданою союзниками зброєю по військових об’єктах на території РФ може призвести до того, що противнику доведеться ховати свої літаки вглиб країни.
Якщо Україна отримає дозвіл на використання ракет ATACMS, то зможе дістати до всіх російських аеродромів, на яких поблизу українських кордонів базується тактична авіація Росії.
Коментарі експертів
Авіафахівці підкреслюють, попри факт пошкодження літака і на той факт, що їх у Росії небагато, Су-57 залишається загрозою для України. Чим небезпечний та унікальний літак, а також як Силам оборони дістати до решти літаків РФ, в ефірі телеканалу FREEДОМ розповіли:
- Сергій Братчук, речник Української добровольчої армії “Південь”;
- Анатолій Храпчинський, експерт у сфері авіації, заступник генерального директора компанії з виробництва засобів радіоелектронної боротьби;
- Костянтин Криволап, авіаційний експерт.
СЕРГІЙ БРАТЧУК: Су-57 вразливий, але все одно небезпечний
— Літак, який називають невидимкою, був уперше помічений, наскільки я пам’ятаю, якраз в акваторії Чорного моря. Тоді він намагався завдати удару ракетою К-69 по Одесі. Су 57-й як невидимка, підкрався на певній висоті на певну відстань, але йому не вдалося здійснити бойового пуску. Тому що наші сили і засоби протиповітряної оборони виявили його. Вони озвучили це фактично одразу в прямому ефірі і показали, що вони не тільки його бачать, а й супроводжують. Звичайно, хотілося б, щоб тоді перший же супровід був і ураженням цього літака. Поки що до цього не дійшло, але, як то кажуть, історія тільки починалася.
Літак на той момент розвернувся з рубежів бойових пусків і пішов від Одеси. Кілька разів потім цей літак знову виникав в українському повітряному просторі, знову він намагався виконувати бойові завдання. Але, наскільки я пам’ятаю, пуски бойових ракет йому так і не вдалося здійснити.
Тобто цей літак — не невидимка, не п’ятого покоління. Так, більш досконалий, але, з усім тим, виявилося, що він далеко не гордість російської авіації, далеко не представник Військово-космічних сил РФ. Але в будь-якому разі літак дуже небезпечний.
АНАТОЛІЙ ХРАПЧИНСЬКИЙ: Українські безпілотники відіграють важливу роль у знищенні російської авіації
— Росія протягом довгого часу намагається ввести цей літак в експлуатацію. Тобто вони, в принципі, фактично поставили його на озброєння, але цей літак з 2010 року активно проходив випробування, перевірки і неодноразово мав проблематику. Так, припустімо, під час візиту індійської делегації після посадки літака було загоряння двигуна, що потягнуло за собою повністю загоряння всього літака.
Проте потрібно звернути увагу, що російська пропаганда активно буде далі його просувати і буде шукати винних де завгодно, тільки не в собі.
У принципі, якщо ми говоримо про російський ВПК, то за останній час, тобто за цей рік, є значущі удари по його іміджу. А тут хотілося б сказати і про знищення систем С-400, і, припустімо, про інші збиті літаки, як-от А-50 або Ту-22М3.
Велика кількість радіоелектроніки літака Су-57 вироблена не в Росії і не може бути вироблена в Росії. Тому є проблематика ще й з виробництвом цих літаків у великій кількості.
В України є більш сучасна система, яка дозволяє якісно бачити такі об’єкти в повітряному просторі. Росія однозначно не залітала на територію України і в зону дії наших систем протиповітряної оборони, а могла експлуатувати його для запуску ракет, припустімо, Х-69, зі своєї території. Але, з усім тим, треба сказати, що як ракета Х-69, так і ракета Х-55 збивається нашими засобами протиповітряної оборони.
Після дозволу працювати територією Російської Федерації із західними зразками озброєння, можна говорити, що цей тип літаків точно буде обмежений у процесі бойових дій, тому що буде небезпечно залітати на територію або близько до території України.
Для того, щоб пробити протиповітряну оборону РФ, найімовірніше, брали участь і українські БпЛА, які знищували безпосередньо засоби протиповітряної оборони. Тобто ми говоримо про те, що ми поки що працюємо засобами безпілотної авіації, які у нас є.
При цьому потрібно продовжувати розмову із західними партнерами про розширення номенклатури озброєння, яке ми можемо використовувати по території РФ.
Ба більше, треба говорити про розширення географії використання, тому що потрібно бити по більшості аеродромів, які розташовані в прикордонних зонах, і створювати 100-кілометрову демілітаризовану зону на території Російської Федерації, де не буде жодного озброєння. І говорити про відстані, там, припустимо, 500 км або 1 000 км, де не буде стратегічної російської тактичної авіації.
У нас є хороші розвідувальні БпЛА, які можуть виявляти місце розташування, в яких саме ангарах стоять літаки.
КОСТЯНТИН КРИВОЛАП: Су-57 не використовуватимуть для повітряних баталій
— Су-57 — це літак із малою радіолокаційною помітністю — 0,1 кв. м. Наприклад, у F-16 — 1,2 кв. м, 1,5 кв. м, 1,8 кв. м — залежно від навішеного обладнання. Тобто Су-57 дійсно малопомітний літак. Він дійсно швидкісний, він дійсно високоманевровний. Він озброєний найсучаснішими ракетами, що є у росіян, — Х-69, Р37М, які взагалі робилися саме під нього.
Уся розробка цього літака фінансувалася коштом Індії. Але у 2018 році, коли на очах у здивованих індусів на аеродромі повністю згорів Су-57, вони деякий час ще подумали, зважили і вийшли з проєкту. На цьому історія з індусами закінчилася.
Була інформація і від британської розвідки, і від наших військових фахівців, що він брав участь у завданні ударів по Одесі, Кіровоградській області. І я підозрюю, що його використовували, коли ракети Х-69 вразили Трипільську ТЕС.
Аеродром “Ахтубинськ” — це одна з найпотужніших російських авіабаз ще з радянських часів. Вона вважалася науково-технічним комплексом, тому що там проходили доводочні роботи і випробування сертифікованих машин, які просто доводилися до розуму. У Росії дві таких бази — в Ахтубинську і в Жуковському, що в Підмосков’ї.
Я не сумніваюся, що аеродром “Ахтубинськ” напханий засобами ППО на всі випадки життя. Але ми бачимо, що і цей захист вдалося обійти. Втрата Су-57 порівнянна для росіян з ураженням літака дальнього радіолокаційного виявлення А-50, яких ми вже знищили дві одиниці. А вже є припущення, що в Ахтубинську ми знищили два винищувачі Су-57. Якщо так, то це суперхороша новина, це неймовірно. Це велика ганьба для Росії.
Концентрація засобів ППО вздовж лінії бойового зіткнення не дає змоги ні російським літакам залітати на нашу територію, ні нашим туди. В одну й іншу сторону прориваються лише штурмовики Су-25 на дуже малих висотах — що російські, що наші. Уся інша винищувальна авіація не перетинає. Тому не думаю, що Су-57 буде використовуватися для якихось повітряних баталій.
Цих літаків дуже мало, їх не можуть виробляти вже зараз. Крім прототипів, які випробовувалися, було випущено шість літаків, потім було випущено два літаки. І зараз за всіма повідомленнями росіяни не можуть досягти характеристики літака п’ятого покоління.
Зокрема, літаки п’ятого покоління повинні вміти керувати роєм дронів. Росіяни зробили один дрон “Мисливець”, який начебто має літати разом із Су-57, а винищувач має ним керувати. Але щось там у них не ладиться, не виходять стикування саме у зв’язку з високим рівнем технологій, які повинні використовуватися для цих цілей. Там є проблеми і з двигуном, але зараз, начебто, вони вже ставлять двигун другого покоління — але подивимося, чи зможуть вони це зробити.
Але в будь-якому разі, це дуже небезпечний літак, і він займає найвищий рівень у російській авіації.
Читайте також: Україна боротиметься з російськими КАБами, знищуючи їхні носії — деталі від Селезньова