У ніч на 22 червня Збройні сили України завдали удару по мосту через Чонгарську протоку в Азовському морі. Він з’єднує анексований Кримський півострів з окупованим містом Мелітополем Запорізької області.
Дорога через Чонгар — найкоротший шлях із Криму до Мелітополя і далі до Південного фронту. Українські військові аналітики зазначають, що внаслідок удару по мосту порушено логістику російських окупаційних військ.
Подробиці удару по мосту через Сиваш
Як повідомила керівниця об’єднаного пресцентру оперативного командування “Південь” Наталія Гуменюк на брифінгу 27 червня, атака по Чонгарському мосту є продовженням українського контрнаступу.
“Вогневий контроль є навіть на таких віддалених ділянках, які окупанти вважали для нас недосяжними. Зараз, коли в них ускладнена логістика через Чонгарський напрямок [з Криму], вони змушені використовувати Вірменський напрямок. Але цей шлях набагато ближчий до позицій Сил оборони”, — сказала вона.
За словами Гуменюк, окупанти не можуть використовувати шлях через Армянськ на повну потужність.
“Це створює внутрішню напругу, яка ґрунтується на матеріальних проблемах і моральній невпевненості. Це продовження нашого контрнаступу, тільки вже в головах, свідомості та логістиці ворога”, — сказала Гуменюк.
Міст пробито наскрізь у двох місцях.
Російські ЗМІ пишуть, що ударів було завдано як по основному, так і по дублюючому мосту через Чонгар, який зараз не використовується. Наступного дня після удару російські військові звели понтонну переправу. Про це свідчать знімки супутника Planet Labs, які опублікував проєкт “Схеми” (“Радіо Свобода”).
На час, поки міст ремонтують, усі легкові автівки та автобуси спрямовують до Армянська, а вантажний транспорт — до Перекопа. Там діють пункти пропуску окупантів у Херсонську область.
Оцінки експертів
Про те, наскільки тепер складніше стало російським окупантам постачати війська в окупованому Криму в ефірі FREEДОМ міркували:
- Рефат Чубаров, голова Меджлісу кримськотатарського народу;
- Іван Ступак, військовий експерт Українського інституту майбутнього;
- Денис Попович, військовий оглядач;
- Сергій Грабський, військовий експерт.
РЕФАТ ЧУБАРОВ: Логістика окупантів на півдні стає все більш незахищеною
— Пошкодженням Чонгарського мосту вкрай ускладнилася логістика російських окупантів, оскільки основний вантажний потік ішов з окупованого Криму. Окупованою територією України автомобілі з боєкомплектом прямували з Росії до Криму.
Тепер, зрозуміло, цей потік буде продовжуватися, але необхідно буде його здійснювати через пункти переходу “Каланчак” і “Чаплинка”. Це дуже ускладнює сам рух — ці дороги набагато слабші, ніж траса за маршрутом: Джанкой-Мелітополь-Маріуполь-Ростов.
Ударом по мосту дуже ослаблені можливості Росії постачати частину військового спорядження і боєприпасів, яка раніше була значною.
Росіяни дуже дозують пропуск вантажних поїздів, пасажирські йдуть за графіком. Обмежено проїзд і вантажних автомобілів. Також росіяни запустили поромну переправу. Але, мабуть, цього недостатньо, тому сухопутний коридор для російських окупаційних військ мав особливе значення.
ІВАН СТУПАК: Схожі події відбувалися напередодні визволення Херсона
— Історія повторюється по спіралі. Пропагандистські російські телеканали одразу після удару показали фрагменти мосту, отвори в ньому. Знову якийсь гауляйтер ходить, розповідає, що це ні на що не вплине. І одразу ж ми згадуємо події річної давнини.
Приблизно в цей самий час рік тому українські військовослужбовці почали розстрілювати з далекобійних систем Антонівський міст у Херсоні.
Тоді ж і заступник глави окупаційної адміністрації Херсонської області Кирило Стремоусов приїжджав до мосту і говорив перед камерами, що це ні на що не вплине, Херсон нібито “залишиться російським”. Через рік немає вже Стремоусова (убитий 9 листопада 2022 року, — ред.). Наші військовослужбовці вже повернули Херсон, немає того мосту.
Чонгарський міст працює, але він годиться для подальшого використання з обмеженими можливостями.
Що буде робити РФ? Напевно, як це було з Антонівським мостом, спробує бетонувати отвір від снарядів, посилити його і постелити металевий лист завтовшки в 10 сантиметрів, як це було в Херсоні.
Але міст опинився тепер уже в зоні ураження наших військовослужбовців. “Прильоти” тепер будуть періодичними або навіть регулярними.
Не виключено, що якась кількість людей запланувала покинути окуповану територію Херсонської області, перебратися до Криму в надії встигнути вчасно перед тим, як мости будуть повністю знищені.
Не забувайте, що на окупованій території Запорізької та Херсонської областей перебуває велика кількість колаборантів — це втікачі з минулої влади. Наприклад, місцеву “службу безпеки” в Херсонській області очолює колишній глава української спецслужби Олександр Якименко. Я впевнений, що він у величезній нервозності звідти дивиться на те, що відбувається. Він уважно стежить, щоб бути готовим до моменту, коли ситуація з переправою стане критичною. Щоб вчасно покинути територію.
ДЕНІС ПОПОВИЧ: У російських військ поки що залишаються шляхи відходу і постачання
— Знищено важливі логістичні ланцюжки, які були важливі для армії країни-агресора. Чонгарський мостовий перехід — це найкоротший шлях із Криму якраз до Мелітополя для постачання російської армії, яка базується в Запорізькій області. На сьогодні утворилися суттєві черги в районі Армянська-Красноперекопська, який залишився єдиною логістичною артерією для постачання російської армії в Приазов’ї.
І це порівняно з Чонгаром дуже суттєвий гак — понад 100 кілометрів доводиться об’їжджати, щоб доставити вантажі в розпорядження частин російської армії, яка захищається на Приазов’ї.
Постачання боєприпасів будуть можливі, безумовно. Просто інші умови виникають — збільшення “плеча” постачання, стан доріг — усе це відіграє велику роль. І головне — час. Усе це збільшує витрати.
Новий шлях, який утворився у зв’язку зі знищенням Чонгарського мостового переходу, адже пролягає трішки ближче до позицій української армії. Тобто з’являється більше засобів для вогневого впливу. Не просто ракетами, а десь навіть “Градами” можна дістати цю дорогу, десь — ствольною артилерією.
Знищення вантажного транспорту теж може стати проблемою для окупантів.
Окупанту поки що вдасться відступити трасою Армянськ — Красноперекопськ. Можна відступати в бік Маріуполя, рухатися до територій, які межують з Україною, тобто до Новоазовська. Можна піти морем через Бердянськ і далі через Керченську протоку в бік Новоросійська.
Ми бачимо послідовне знищення пунктів логістичного забезпечення окупантів на правобережжі Херсонської області. Рівно рік тому так само обстрілювали мости — Антонівський, Дар’ївський, а також міст через тоді ще незруйновану Каховську ГЕС. Їм довелося піти з Херсона через те, що логістика була ускладнена саме через атаки по мостах.
СЕРГІЙ ГРАБСЬКИЙ: Окупанти гарячково шукають запасні шляхи для перевезення вантажів
— Удар по Чонгарському мосту це був досить серйозним викликом для противника. Російські військові вже звели понтони та переправу, намагаючись відновити пропускну спроможність цієї ділянки, і наразі нарощують зусилля з ремонту мосту.
Після вибуху на Кримському мосту вони так і не змогли повернути йому нормальний транспортний стан. Тому вони зараз гарячково намагаються знайти будь-які шляхи, які дадуть їм змогу наростити пропускну здатність такої важливої ділянки.
За деякими даними, через Чонгарський міст проходило до 70% усіх потоків вантажів і озброєння на Запорізький напрямок. Наше завдання ускладнити його роботу.
Читайте також: Окупанти і колаборанти намагаються виїхати з території Криму