Mirage, F-16 і Gripen: особливості літаків оцінив Криволап

Костянтин Криволап. Фото: rbc.ua

Свого часу Європа вирішила створити універсальний літак на всі випадки життя. Однак авіаконструктори з різних країн не дійшли єдиної думки, який саме вигляд має мати такий винищувач. Таким чином у кожній країні з’явилися свої літаки, які зараз можуть надійти на озброєння в Україну. Про це в ефірі телеканалу FREEДОМ розповів авіаційний експерт Костянтин Криволап.

“Заяви про те, що у Mirage погана маневреність — це деяке перебільшення. Тому що сама аеродинамічна схема “качка” передбачає, що центр тяжіння і центр аеродинамічних сил розташований дуже близько, і ці літаки мають деяку нестійкість. Але нестійкість винищувача для нього, якщо нею правильно користуватися, — це добре, тому що це дуже висока маневреність. А якщо центр ваги та центр аеродинамічних сил істотно рознесені, то це виходить стійке корито, на якому дуже важко повернути”, — сказав він.

Криволап звернув увагу, що Mirage, F-16 і Gripen мають невеликі розміри.

“Я не бачу в літаках Mirage якихось додаткових переваг, за винятком однієї — вони здатні носити Storm Shadow і SCALP-EG — крилаті ракети, які зараз ми запускаємо з літака Су-24. І, крім того, вони ще здатні нести керовану бомбу Hammer, спеціально створену для цього літака. Gripen може робити те ж саме з погляду експлуатації та можливостей”, — пояснив авіаексперт.

За його словами, обслуговування Mirage вимагає особливих умов.

“Обслуговування Mirage — це окреме технологічне екосередовище, це зовсім інше обладнання на аеродромах, це зовсім інші пристосування, підіймально-транспортне обладнання під літаком, заправні горловини тощо. F-16 — це своє екологічне середовище. Gripen — це теж своє середовище, але там різниця в інших підходах — технологічних. Gripen обслуговується не тільки на аеродромі, а й у польових умовах: приїжджають фахівці на автобан, заправляють літак, перевіряють рівні обладнання. 20 хвилин — і він готовий до вильоту. Якщо відбуваються якісь серйозні речі, то їх треба робити або в спеціалізованих центрах, або на заводі у Швеції”, — розповів Криволап.

Що стосується F-16, то експерт зауважив, що більшу кількість робіт з його обслуговування можна зробити на аеродромі.

“Заміна двигуна — 20 хвилин. Це фантастичний показник, я не знаю ще таких аналогічних речей, тому що машина була сконструйована саме як платформа, яку збирають як “Лего”. Mirage — це абсолютно інша конструкція, це інше середовище”, — звернув він увагу.

Читайте також: Як Mirage і F-16 допоможуть Україні і скільки їх необхідно ЗСУ — відповідь авіаексперта 

Прямий ефір