Російська авіація перебуває в дуже складній ситуації. Одна з причин — Росія не може ремонтувати літаки. Країна-агресор відчуває проблеми з технічним обслуговуванням літаків через санкції, запроваджені через розв’язану РФ війну проти України. Про це сьогодні, 31 січня, в ефірі телеканалу FREEДОМ заявив авіаційний експерт, провідний науковий співробітник Державного музею авіації Валерій Романенко.
“Вони вже давно валяться з неба. Річ у тому, що поки валяться дрібні літаки. Я досліджував рапорти Росавіації про інциденти торік, так там щомісяця розбивався один Ан-2 і раз на два місяці розбивали вертоліт типу Мі-8. До того ж так, що вщент і дуже часто з жертвами. Торік було розбито два великі літаки. Один відомий — сів у Свердловській області, другий просто згорів у порту в Китаї — Ту-214. Це літак, який Росія збирається запускати в масове серійне виробництво”, — сказав він.
За словами експерта, на літаках Boeing 747 стоять двигуни General Electric або Pratt & Whitney. Ані Іран, ані Китай ці двигуни ремонтувати не можуть.
“І це такий дзвіночок. Що таке відмова двигуна в польоті — це зрозуміло. Далеко не кожен льотчик зможе на плануванні посадити літак”, — уточнив Романенко.
Він зазначив, що поломки вже не можна перекрити “авіаційним канібалізмом”. Це вже проблеми з технічним обслуговуванням літаків і заміною деталей.
“Є так звані чеки. Через якийсь час якісь вузли потрібно перевірити і замінити низку елементів у цих вузлах. Перевіряти раз на місяць, раз на пів року, раз на рік. Росія під санкціями близько двох років. Масового постачання комплектуючих немає, десь щось якось вдається добути контрабандним шляхом. Десь щось переставляють на якісь вузли, системи, можуть відремонтувати в Ірані або Китаї (це стосується Airbus). Але коли вже починаються серйозні проблеми, що таке гідравлічна система — це все в літаку, всі органи управління. Літак у разі відмови гідравлічної системи не зможе ані випустити шасі, ані взагалі керуватися в повітрі. Відмови навігаційної системи теж складні, але в цьому випадку ще можна зорієнтуватися і за вказівками диспетчерів щось зробити. А гідравліка — це вкрай складний випадок. На пасажирських літаках, як правило, потрійне резервування гідравлічної системи, але якщо пішов збій одним каналом, дуже часто він може викликати збій і інших систем”, — пояснив Романенко.
Авіаексперт констатував, що з часом, через те, що буде критична нестача запасних частин, літаки у РФ будуть просто приземлені.
“Поки що можна експлуатувати, поки що можна займатися мародерством, “канібалізмом” — знімати з одних літаків і ставити на ті, що літають. Але там іноді такі елементи, наприклад, як лобове скло виходить з ладу. Якщо зняти з одного літака лобове скло і поставити на інший, то це вже вічна стоянка. Є критичні елементи. І щодо двигунів те саме — є купа критичних елементів, які без виробника ніяк. На 3D-принтері його не надрукуєш”, — резюмував Валерій Романенко.
Зазначимо, що в однієї з найбільших приватних авіакомпаній РФ у трьох літаків відмовили двигуни. 27 січня не відбувся рейс із Москви до турецької Анталії, не зміг злетіти рейс з Улан-Уде до Москви через несправність, 29 січня у повітрі зламався двигун у літака, що вилетів з Омська. За січень-листопад 2023 року, за даними Росавіації, у Росії сталося 670 найсерйозніших авіаінцидентів, з яких 400 (майже 60%) пов’язані з відмовою авіатехніки. 24 січня в РФ сталося одразу два інциденти з літаками Airbus російських авіакомпаній “Аерофлот” і S7. В одному літаку сталася відмова так званої зеленої гідросистеми під час виконання рейсу “Владивосток — Новосибірськ”. Другий інцидент стався з бортом під час виконання рейсу “Нижньовартовськ — Москва” — під час підльоту до аеропорту Шереметьєво сталася відмова навігаційної системи.
Читайте також: “Чи страшно це? Це означає, що завтра хтось помре”: реальний стан справ у цивільній авіації Росії проаналізували експерти (ВІДЕО)
Нагадаємо, як заявив експерт із питань розвитку авіаційного ринку Богдан Долінце, ключовою проблемою РФ є не просто зростання критичної кількості відмов та інцидентів в громадській авіації, тому що вже зафіксовано у відкритих джерелах близько 180 інцидентів. Інша важлива проблема — більшість інцидентів продовжують приховувати і реальна кількість може бути в кілька разів більшою.