На початку тижня російське дослідницьке судно “Янтарь” кілька днів перебувало в Ла-Манші поблизу берегів Великої Британії. У Міноборони Британії розцінили це як акт агресії та попередили російську сторону про можливі наслідки. Насправді “Янтарь” — російський шпигунський корабель, який використовується для збору розвідданих і картування критично важливої підводної інфраструктури західних країн. Про це сьогодні, 26 січня, в ефірі телеканалу FREEДOM розповів капітан 1-го рангу запасу, заступник начальника штабу ВМС ЗС України у 2004-2020 рр. Андрій Риженко.
“Насправді “Янтарь” — це дійсно розвідувальний корабель Головного управління глибоководних досліджень Міністерства оборони РФ. Це найсекретніший підрозділ, який було створено близько 60 років тому, і його завдання — знайти якийсь вплив на підводну інфраструктуру, наприклад, підводні кабелі зв’язку, енергетики тощо. Для цього у нього є персонал, для цього у нього є сили й засоби, наприклад, занурювальні камери, які можуть опуститися на глибину до 2 км. Тобто він може знайти будь-який кабель, пошкодити його, замінувати або поставити апаратуру підслуховування тощо”, — розповів заступник начальника штабу ВМС ЗС України.
Він зазначив, що при будівництві подібних кораблів Росія сама виготовляє тільки корпус судна. Уся “начинка” корабля складається з компонентів виробництва Західної Європи.
“Я маю на увазі всю апаратуру. Двигуни, вся електрика, вся гідравліка, всі радіолокаційні станції, всі сенсори загалом купуються на Заході за нафтодолари. Тому, щоб послабити Росію в її шпигунстві, також потрібно обмежити їй доступ до всіх цих компонентів”, — вважає Риженко.
Він зазначив: останнім часом РФ почала активно використовувати ці кораблі.
“Саме “Янтарь” був помічений у багатьох частинах Світового океану. І саме в таких специфічних місцях, де проходять різні кабелі. Після того, як російські кораблі здійснили кілька актів диверсії в Балтійському морі, вони підійшли до берегів Великої Британії. Тому в Британії чітко розуміють загрози, які можуть виходити від “Янтаря”. Тим більше росіянам цей регіон дуже цікавий. По-перше, саме через нього здійснюється розгортання підводних човнів у райони бойового чергування. По-друге — це буде дуже серйозний удар по економіці Великої Британії, адже відомо, що сервіси в Британії становлять серйозну частину їхнього національного доходу. Тому якщо буде пошкоджено хоч якийсь кабель, усі сервіси буде заморожено”, — розповів капітан 1-го рангу запасу.
За його словами, у відповідь на такі дії росіян Велика Британія з погляду морського права після прорахунку і збору інформації цілком може застосувати щодо російського судна силове затримання.
“Навіть не у своїх територіальних водах, якщо буде доказова база, що російське судно займається саботажем, незаконною протиправною діяльністю. Потім вони можуть це судно відбуксирувати силою у свої територіальні води й заявити претензію. Але, знову, повторюся, якщо буде надана доказова база. Інакше доведеться перепрошувати й виплачувати компенсації”, — зазначив спікер.
За його словами, викликає здивування, з якими темпами зараз Росія почала використовувати шпигунство та диверсії щодо країн заходу.
“Не минуло й місяця після скандалу в Балтиці, а РФ уже на Ла-Манші намагається якимось чином ситуацію дестабілізувати. Тому, я вважаю, що для РФ — це останній козир, щоб якимось чином зміцнити свої позиції на морі”, — підсумував Андрій Риженко.
Читайте також: Втрата “Тартуса” для РФ важливіша за втрату Криму — розбір Риженка