Кремль робить ставку на експорт скрапленого газу і нафти: чи працюють заходи боротьби з тіньовим флотом РФ — аналіз експертів

"Рудольф Самойлович", що пливе під прапором Багамських островів. Фото: gettyimages.com

Росія планує використовувати тіньовий флот для експорту скрапленого природного газу (СПГ). Москва почала скуповувати танкери, здатні перевозити СПГ, ще 2023 року. За рік, за даними консалтингової компанії Windward, Росія передала півсотні танкерів у власність фірмам з Об’єднаних Арабських Еміратів. 

Аналітики вважають, що таким чином Москва готується до посилення західних санкцій щодо експорту російського скрапленого газу. У липні 2024 року Європа погодила нові кроки проти російського нафтового тіньового флоту. Жорсткі заходи щодо боротьби з російськими танкерами, які використовують для обходу санкцій, схвалили 44 держави. 

Санкції та тіньовий флот РФ

Після втрати європейського ринку трубопровідного газу Росія зробила ставку на експорт скрапленого природного газу. Але ухвалений наприкінці червня 14-й санкційний пакет Євросоюзу заборонив використовувати порти ЄС для перевалки та реекспорту російського СПГ.

Не йдеться про заборону на купівлю, обмежений лише реекспорт у треті країни через ЄС. Для Росії це прямі збитки, тому Москва намагається повторити схему з нафтовим тіньовим флотом, кажуть експерти. Покупці, яких підозрюють у зв’язках з Росією, вже скуповують десятки суден, здатних перевозити скраплений природний газ, пише The Financial Times. 

За даними інсайдерів судноплавної галузі, група компаній, здебільшого зареєстрованих в Об’єднаних Арабських Еміратах, упродовж останнього року купувала кораблі для перевезення СПГ. За інформацією Windward – компанії, що консультує судновласників і уряди з питань ризиків, пов’язаних із судноплавством, — з другого кварталу 2023 року понад півсотні таких суден перейшли у власність компаній, зареєстрованих в ОАЕ.

“За останні 3 місяці, згідно з глобальною базою даних із судноплавства Equasis, щонайменше 8 суден перейшли у власність маловідомих компаній у Дубаї. 4 судна належать до льодового класу і вже отримали дозвіл від Москви на плавання в арктичних водах Росії цього літа… Росія нещодавно схвалила ці судна — North Air, North Mountain, North Sky і North Way — для навігації в Арктиці в цьому літньому сезоні. North Way наразі прибуває на термінал Зебрюгге в Бельгії, щоб прийняти партію російського газу”, — пише агентство Bloomberg.

Російський тіньовий флот налічує близько 600 суден, якими росіяни перевозять до 2 млн барелів нафти на день, заробляючи кошти для військової машини, повідомили в британському уряді. Деякі судна, імовірно, використовують також для перехоплення сигналів або перевезення зброї.

Морські перевезення нафти та скрапленого природного газу мають специфічні відмінності. Загалом у світі функціонує приблизно 7,5 тис. нафтових танкерів різної місткості. Суден, здатних перевозити СПГ, у десять разів менше. Водночас Росія — один із провідних експортерів скрапленого газу. Поєднання цих факторів, ймовірно, не залишає Москві простору для маневру.

У Кремлі планують до 2035 року наростити видобуток СПГ утричі. На думку експертів, навряд чи вдасться реалізувати ці плани. У червні США ввели обмеження на співпрацю з низкою російських проєктів. У результаті по суті заморожено “Арктик СПГ-2”, на який Москва покладала великі надії щодо збільшення видобутку і виробництва пального.

“Багато міжнародних компаній, так би мовити, не постачають їм обладнання абсолютно унікальне, яке вони не можуть нічим замістити та ніде замістити. Самі виготовляти таке обладнання вони не можуть. Тому цей проєкт “Арктик СПГ-2” загальмувався. І з нього, з цього проєкту йдуть, зокрема китайські компанії та індійські компанії”, — розповів директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко.

Основними покупцями російського СПГ є країни Європи. Згідно з даними Євростату, Росія забезпечила майже 18% потреб ринку ЄС у першому кварталі 2024 року. Лідер з постачання до Європи — США, на їхню частку припадає майже половина імпорту. Але європейські країни поступово відмовляються від російського СПГ. Так, у травні фінська державна компанія, що займається постачанням газу, оголосила про повне припинення закупівель у Росії. Литва, Німеччина і Чехія закликали союзників повністю відмовитися від російського газу.

Думки експертів

Як Росії вдається продовжувати використовувати тіньовий флот для транспортування нафти та газу? Чому скорочується експорт російського газу? Які ефективні методи боротьби з тіньовим флотом РФ? На ці питання в ефірі телеканалу FREEДOM шукали відповіді: 

  • Геннадій Рябцев, директор спеціальних проєктів Науково-технічного центру “Психея”;
  • Андрій Закревський, голова правління асоціації “Нафта і газ України”, генеральний директор нафтогазового консультаційного центру “Ньюфолк”;
  • Максим Гардус, комунікаційний менеджер Razom We Stand.

ГЕННАДІЙ РЯБЦЕВ: РФ використовує зараз близько 200 тіньових танкерів

— Близько 200 танкерів нині йдуть без зазначення кінцевого порту прибуття, а то й узагалі вимикають передавальні пристрої, що дають змогу відстежувати їхнє місцеперебування. Ситуація стала настільки загрозливою, що до санкцій приєднуються навіть досить лояльні до кремлівського режиму держави, зокрема Об’єднані Арабські Емірати, не кажучи вже про держави Британської Співдружності та США. 

Понад 50 світових страховиків, які забезпечують безпеку руху суден світовим океаном, перебувають під санкціями через допомогу російському тіньовому флоту. Також під санкціями перебувають близько 60 танкерів.

Цього недостатньо для того, щоб припинити діяльність тіньового флоту РФ, тому що далеко не всі танкери йдуть у порти Китаю або Індії, які дуже педантично ставляться до безпеки морських перевезень. Ціла низка танкерів іде до держав Латинської Америки та Африки, а там значно менше звертають увагу на те, чи застрахований вантаж, якою компанією застрахований і чи дотримуються перевізники вимог безпеки. 

Рік тому багато спостерігачів, побачивши швидке збільшення тіньового флоту у РФ, хапалися за голову. Зараз ті заходи, які запроваджуються проти компаній-“одноденок” і тіньового флоту, починають приносити невеликі плоди. Процес дуже повільний. 

Дуже важливо зараз докладати всіх необхідних зусиль для того, щоб припинити діяльність небезпечних для навколишнього середовища суден, які зараз заполонили світовий океан і розвозять по всьому світу російську нафту. Доходи від нафти наповнюють федеральний бюджет РФ, третина якого спрямовується на війну з Україною. 

АНДРІЙ ЗАКРЕВСЬКИЙ: РФ намагається працювати на випередження

— Енергетичну війну, яка зараз відбувається, можна умовно назвати війною танкерних перевезень проти трубопровідних перевезень. Зараз у Росії фактично не залишилося трубопровідних постачань газу, крім однієї нитки газопроводу “Північний потік”, трьох ниток газопроводу в Середній Азії та однієї нитки газопроводу на Далекому Сході.

У зв’язку з цим РФ накопичує танкери для перевезення скрапленого природного газу, але танкери не зможуть забезпечити обсяги постачання газу нарівні з трубопровідними.

Експорт російського газу скорочується з геологічних причин. “Газпром” зменшив видобуток газу на 150 млрд кубометрів. Зараз “Газпром” множиться на нуль, а залишаються проєкти тільки “Новатека”, який збільшив свій прибуток останнім часом удвічі. “Новатек” — це газохімія і танкерний флот, який буде перевозити СПГ. 

З РФ йдуть такі великі компанії, що займаються скрапленням газу, як “Лінде Газ” та інші. Можливе китайське заміщення, але це величезні гроші. Зараз Росія намагається скуповувати або орендувати навіть невеликі судна для перевезення СПГ. Але питання в іншому – де вони братимуть сам скраплений газ. 

Росія намагається законтрактувати хоч якісь танкери. У 2025 році ринок почне збільшуватися шляхом того, що світова економіка виходитиме з рецесії, і Росія заздалегідь намагається зафрахтувати ці танкери, тому що боїться, що їй вони не дістануться. 

МАКСИМ ГАРДУС: Потрібно боротися з усією тіньовою інфраструктурою транспортування російської нафти та СПГ

— Ми вітаємо ініціативу Великої Британії та лідерство цієї держави в питанні санкцій проти тіньового флоту РФ. Дуже важливим є посилення правил проходу в районі Балтійського моря — тут нас має підтримати Данія. Це має стосуватися суден, які не мають офіційної страховки в легальному британському клубі взаємного страхування. 

Була надія на те, що морські перевезення нафти з Росії зменшаться, оскільки слідкуватимуть за тим, щоб РФ дотримувалася цінової стелі, встановленої країнами “Великої сімки” та ЄС. Однак Росія пішла шляхом створення тіньового флоту — це судна під прапорами нейтральних країн, фальшиві брокерські компанії, фальшиві страхові компанії, яким видають фальшиві документи про те, що російський вантаж нібито дотримується цінової стелі. Потрібно боротися з усією цією інфраструктурою, накладати санкції на судна. 

Потрібно також накладати санкції на компанії судновласників, оскільки Росія постійно реєструє нові фірми. Євросоюз, країни “Великої сімки” і США повинні працювати синхронно і злагоджено для того, щоб припиняти спроби РФ використовувати тіньовий флот для заробляння грошей на війну. 

Газовозів, на відміну від нафтових танкерів, дуже мало у світі. І, відповідно, загубитися серед десятків тисяч танкерів, які плавають морем, одному з російських доволі-таки легко, а ось газовози — всі навмання. Тому я не впевнений, що спроба створити тіньовий флот для скрапленого газу буде успішною, оскільки ввести санкції проти кожного танкера буде доволі легко.  

Читайте також: Диктатору стало тривожно: хто вчинив замах на життя Путіна і що буде з РФ після його відходу — думки експертів

Прямий ефір