Концепції 40-річної давнини, неекономічні та застарілі — як Росія намагається замінити західні літаки своїми, пояснив авіаексперт

Валерій Романенко. Скріншот: uatv.ua

У Росії хочуть замістити вкрадені раніше взяті в лізинг західні літаки, які не має можливості обслуговувати, власними. Для цього намагаються створювати аналоги найбільш популярних машин Airbus А320 і Boeing 737. Триває підготовка до серійного виробництва літака МС-21, який нібито має їх замінити. Про це сьогодні, 31 січня, в ефірі телеканалу FREEДОМ повідомив авіаційний експерт, провідний науковий співробітник Державного музею авіації Валерій Романенко.

“Але там ще експериментальні літаки МС-21 виконують польоти з американськими двигунами Pratt & Whitney. Тобто одразу тупиково. А власне двигун ПД-14, який збираються встановлювати на ці літаки, ще навіть не в серійному виробництві, так само є експериментальним. Ті літаки, яких вони збираються (Ту-214) починати серійне виробництво — це машина розробки 80-х років. Всі концепції, технологічні рішення, застосовані в цій машині, були актуальні близько 40 років тому”, — сказав він.

Авіаексперт прокоментував інформацію, що третину літаків виробництва Airbus у РФ 2024 року було відправлено на стоянку через відсутність запчастин.

“У літаках, які були взяті в лізинг і вкрадені Росією, стоять американські двигуни Pratt & Whitney, які не в змозі ремонтувати Іран. [Авіакомпанія] S7 — це колишня “Сибір”. Після “Аерофлоту” найбільша російська авіакомпанія. У неї реально третина парку стоїть під парканом. Вона реально змушена звільняти пілотів і скорочувати рейси, попри те, що попит у Росії на авіаперевезення великий. І проблеми наростають. А віддати лізингодавцям, а вони скажуть: “Вибачте, ви створили КБ, які як хотіли, так і ремонтували наші літаки, не ліцензовані, деталі зліва взяли. Куди ми ці літаки?”. Це тільки капітальний ремонт літаків, це третина їхньої вартості”, — розповів Романенко.

За його словами, щоб замінити Airbus і Boeing, Росія змушена відновлювати виробництво літаків Іл-96, які ще 15 років тому були повністю виведені як неекономічні та застарілі. Зараз їх відновлюють.

“Беруть від паркану, де вони стояли, і відновлюють, намагаються на них організувати перевезення, тому що до початку 2024 року давався термін безпечної експлуатації літаків західних типів. Там уже серйозні річні чеки (перевірки та заміни, — ред.) мали відбуватися приблизно в цей час. Росія навіть не планує повністю відновити відносини з лізингодавцями, вона хоче замінити їх власними літаками”, — каже авіаексперт.

Але їхнє виробництво різко падає.

“Якщо за результатами 2021 року було випущено знаменитого Superjet 19 літаків, то 2023 року — тільки десять, з них в експлуатацію було введено всього чотири. Цей літак не просто проблемний, там стоїть двигун спільного російсько-французького виробництва, де російського тільки оболонка і низка допоміжних елементів. Основна гаряча частина — французька. Зрозуміло, що через санкції ніхто не постачає ці двигуни. Навіть в Airbus основний внесок Франції в цей проєкт. Росіяни Sukhoi Superjet 100 випускали новий літак із двигунами після капітального ремонту. Це вже нікуди не годиться”, — підсумував Валерій Романенко.

Читайте також: Літаки в Росії давно валяться з неба, але поки що — дрібні, — авіаексперт

Нагадаємо, як заявив експерт із питань розвитку авіаційного ринку Богдан Долінце, з теоретичної точки зору розконсервація старих радянських літаків у РФ можлива, але практично ця ідея стикається з низкою перешкод.

Прямий ефір