4 листопада сайт NGL.media у розділі новин опублікував матеріал за підписом розслідувачки Єлизавети Чип про діяльність державного підприємства “Мультимедійна платформа іномовлення України”, а саме про аудит і розробку стратегії розвитку та менторство англомовного YouTube-каналу The Gaze. Матеріал, на нашу думку, містить неточну та неповну інформацію, має ознаки маніпуляції, порушує низку журналістських стандартів, чим вводить в оману громадськість та ЗМІ, а також завдає репутаційних збитків як інституту українського іномовлення, так і нашим партнерам компанії “СабСаб”.
Перш, ніж надати коментар по суті публікації, вважаємо за необхідне звернути увагу громадськості та медіа на той факт, що ні ДП “МПІУ”, ні ТОВ “СабСаб” не отримували жодних запитів від NGL.media щодо коментарів чи надання будь-якої іншої інформації про предмет публікації. Це призвело до того, що у матеріалі Єлизавети Чип відсутня точка зору Підприємства та наших партнерів, а також, на жаль, виявлено неповні знання авторки “новини” про компанію “СабСаб” та послуги, які вона надає, і нерозуміння нею механізмів ціноутворення саме на ті послуги, які замовило ДП “МПІУ”. Тим більш дивним виглядає той факт, що NGL.media не звернулось до ДП “МПІУ” з відповідним запитом, оскільки від часу старту діджитал-платформи The Gaze регулярно публікує різні матеріали про її діяльність, звертається з цього приводу до Підприємства і завжди отримує як інформацію по суті своїх звернень, так і зворотний зв’язок від ДП “МПІУ” після публікацій.
Зрештою, інформацію, яка розкриває задачі “СабСаб” по аудиту та менторству щодо YouTube-каналу The Gaze і робить їх мету та механізм ціноутворення прозорими і зрозумілими, розслідувачка NGL.media могла б отримати та використати у своєму матеріалі навіть без звернення до ДП “МПІУ” чи ТОВ “СабСаб”, оскільки ця інформація є в документах тендера, розміщених у відкритому доступі в електронній системі публічних закупівель Prozorro. На жаль, з невідомих нам причин, цього також зроблено не було. Також, на наш погляд, цю прогалину не можна пояснити потребою оперативної підготовки суспільно вагомої новини, оскільки фінальна інформація про цей тендер (Договір про надання послуг №235/0810/24 від 8 жовтня 2024 року) була оприлюднена на Prozorro 9 жовтня 2024 року, а новина на сайті NGL.media з’явилась 4 листопада 2024 року.
По суті публікації NGL.media можемо повідомити наступне:
1. Проведення якісного аудиту YouTube-каналу The Gaze було однією з рекомендацій Державної аудиторської служби України, зазначеною у звіті ДАСУ. Зокрема ДАСУ рекомендувало “перегляд Концепції наповнення та просування цифрової платформи Державного підприємства “Мультимедійна платформа іномовлення України” на предмет інформаційних потреб іноземної аудиторії”.
Відповідно, ДП “МПІУ” було ухвалено рішення “забезпечити якісний аудит YouTube-каналу The Gaze, розробити нову стратегію його розвитку, наповнення та просування, а також надати менторську підтримку для ефективної реалізації стратегії з метою збільшення показників ефективності та відповідності платформи заявленим цілям”, для чого залучити авторитету компанію, яка має досвід надання відповідних послуг. З цією метою Підприємство оголосило тендер, переможцем якого стало ТОВ “СабСаб” — відома вітчизняна компанія, яка працює з багатьма учасниками українського медіаринку, зокрема й у питаннях глибинного аудиту YouTube-каналів, розробки стратегії розвитку та менторства. З міркувань збереження комерційної таємниці партнерів, ДП “МПІУ” наразі не має права розголошувати інформацію про контрагентів “СабСаб”. Тендер було оголошено 19 вересня, прийом пропозицій тривав до 27 вересня. ТОВ “СабСаб” стало єдиною компанією-учасником торгів. При цьому компанія надала всю необхідну інформацію щодо досвіду надання відповідних послуг та підтвердження рівня компетенції, а також обґрунтування ціноутворення. Принагідно зауважимо щодо закиду про те, що участь у них взяло лише ТОВ “СабСаб”: ДП “МПІУ”, як і будь-який інший учасник, жодним чином не впливає на кількість компаній, що зголошуються до участі у торгах.
2. У публікації NGL.media, з посиланням на неназваного представника одного з українських телеканалів, на жаль, виявлено незнання або нерозуміння всього комплексу послуг, які надає ТОВ “СабСаб”, їхньої специфіки та особливостей ціноутворення, а також нерозуміння особливостей і предмету аналізованої закупівлі ДП “МПІУ”. Зокрема у публікації NGL.media сказано: “Київське ТОВ “Сабсаб” є розробником сервісу SubBox для аналізу і просування каналів на відеохостингу YouTube. Представник одного з українських телеканалів, що також використовують цей сервіс для аналізу свого контенту, сказав NGL.media, що вартість річної передплати на SubBox не перевищує 70 тис. грн. За його ж словами, середня вартість комплексного аудиту ютуб-каналу і надання рекомендацій з розвитку не перевищує 1000-1500 доларів (41-62 тис. грн)”.
По-перше, звертаємо увагу, що сервіс SubBox, який ДП “МПІУ” також використовує у своїй роботі, не має жодного відношення до закупівлі послуги з комплексного аудиту та розроблення стратегії розвитку, наповнення і просування англомовного YouTube-каналу Замовника, про які пише NGL.media. Відповідно, порівняння цих цін є некоректним і таким, що вводить читачів в оману.
По-друге, вартість аудиту YouTube-каналу визначається не просто словом “аудит”, а глибиною аналізу, його технічними, якісними та кількісними характеристиками, детальний опис яких, зокрема міститься у Додатку №4 до Тендерної документації, опублікованої в електронній системі публічних закупівель Prozorro. На жаль, ані авторка публікації, ані залучені нею експерти, швидше за все, не ознайомились зі згаданим документом. В іншому разі їхні уявлення про ціноутворення на ринку діджитал аналітики виглядають дивними. Ціна в 1000-1500 доларів США, про яку говорить неназваний експерт NGL.media, справді може бути релевантною щодо так званого швидкого аналізу, відомого на ринку як “чекаут-аналіз”.
Натоміть угода ДП “МПІУ” з ТОВ “СабСаб” передбачає послугу з комплексного аудиту, розроблення концепції розвитку, наповнення та просування англомовного YouTube-каналу The Gaze, яка реалізується у три етапи:
- комплексний аудит YouTube-каналу, який включає всебічний аналіз поточного стану The Gaze, оцінку відповідності контенту цілям проєкту, визначення головних конкурентів на англомовному ринку, якісні й кількісні порівняння їх контенту із контентом The Gaze; визначення шляхів покращення та розробку рекомендацій;
- розробка та затвердження оновленої стратегії розвитку YouTube-каналу The Gaze, яка включатиме рекомендації для глибинної роботи з аудиторією, розробку контентної стратегії на 6 місяців, розробку стратегії просування;
- менторство та підтримка реалізації стратегії до 25 грудня 2024 року.
Відтак, сподіваємось, фахівцям ринку зрозуміло, що наведений вище комплекс послуг не може коштувати 1000 — 1500 доларів США, якщо йдеться про якісне виконання роботи та орієнтованість на результат.
Принагідно повідомляємо, що оплата договору з ТОВ “СабСаб” запланована не коштом державного бюджету України, а за кошти, які ДП “МПІУ” заробило через монетизацію YouTube-каналів, які входять до структури державного іномовлення України.
3. Щодо оцінок ефективності роботи The Gaze, до яких NGL.media вдається вже не вперше, хочемо зауважити, що ДП “МПІУ” завжди відкрите до конструктивної критики. Ми переконані, що відкритий діалог про розвиток українського іномовлення сприяє конструктивній взаємодії між державними і громадськими інституціями та посилює стійкість української медіаспільноти. Ми цілком розуміємо і підтримуємо важливість інститутів громадського контролю за використанням коштів державного бюджету та інші прояви громадянського активізму щодо державного сектору. Ми жодним чином не піддаємо сумнівам право NGL.media висвітлювати діяльність ДП “МПІУ”, досліджувати наш медіаконтент чи оцінювати його якість. Натомість ми очікуємо, що NGL.media робитиме це якісно, конструктивно та відповідально.
Насамперед хочемо звернути увагу, що за півтора року роботи The Gaze сформувало ядро цільової аудиторії, показники перегляду показують динамічне зростання (за третій квартал поточного року +10,3 тис. підписників та 3,7 млн переглядів), також стабільно зростає глибина перегляду контенту. Двічі у серпні контент The Gaze потрапляв у тренди YouTube. Ці результати, зокрема, зафіксовані і в аудиті ТОВ “СабСаб”. Ми не прагнемо порівнювати YouTube-канали The Gaze та Kyiv Independent, оскільки підтримуємо думку про необхідність якнайширшого представлення голосу України на різних медіамайданчиках. Та оскільки NGL.media вдалось до такого порівняння, наводячи Kyiv Independent як успішний приклад, зауважимо, що з 17 лютого 2022 р. YouTube-канал Kyiv Independent акумулював 93,6 тис. підписників та 13,6 млн переглядів, а YouTube-канал The Gaze з 17 травня 2023 р. — 35,8 тис. підписників та 8,2 млн переглядів. Зважаючи на шалену увагу світу до повномасштабного вторгнення Росії в Україну в 2022 році, коли було запущено YouTube-канал Kyiv Independent, ми вважаємо такі цифри цілком порівнюваними.
Також у публікації наведено коментар медіаменеджера Євгена Сафонова, який вважає, що “скільки б грошей МПІУ не витратило на трафік — це не підвищить популярність. У такому випадку експерти рекомендують заводити інший канал”. Безумовно, думка пана Сафонова має право на існування та реалізацію в межах тих проєктів, якими він опікується. Але ДП “МПІУ” отримало фахові рекомендації, з огляду на сформоване ядро цільової аудиторії, динаміку зростання підписників, кількості та глибини переглядів, продовжити розвиток бренду The Gaze згідно з оновленою стратегією.
Шановні колеги, цим коментарем ми прагнемо донести громадськості та медіа аргументовану позицію ДП “МПІУ” щодо нашої діяльності і надати більш повні й точні відомості про українське іномовлення, зокрема YouTube-канал The Gaze; продемонструвати нашу прихильність принципам відкритого діалогу з експертною спільнотою. ДП “МПІУ” відкрите до співпраці з засобами масової інформації і розраховує на виважене та неупереджене ставлення медіа до своєї діяльності. Ми звертаємось до NGL.media та до інших медіа, які опублікували новину від 4 листопада, з проханням опублікувати наш коментар повністю, без змін, у тому ж розділі, де було опубліковано матеріал NGL.media.