20 серпня президент України Володимир Зеленський із Нідерландів повідомив, що 42 винищувачі F-16, які виробляються компанією Lockheed Martin, “будуть в українському небі”. Ще 19 американських винищувачів F-16 Україні пообіцяла надати Данія, куди Зеленський вирушив одразу із Нідерландів.
До того український президент відвідував Швецію. Звідти розповів про плани передачі Києву шведських винищувачів Gripen. У планах Зеленського переговори щодо передачі західних винищувачів ще із кількома державами.
Деталі
17 серпня США схвалили відправку винищувачів F-16 в Україну з Данії та Нідерландів для захисту від російської агресії.
“Висловлюю повну підтримку Сполученими Штатами як передачі винищувачів F-16 Україні, так і навчання українських пілотів кваліфікованими інструкторами”, — йдеться у листах, які держсекретар США Ентоні Блінкен направив у Копенгаген та Амстердам.
Блінкен також зазначив, що вкрай важливо, щоб Україна могла захистити себе від російської агресії, що триває, і порушення її суверенітету, підкресливши, що схвалення запитів дозволить Україні “у повній мірі скористатися своїми новими можливостями, як тільки перша група пілотів завершить підготовку”.
Нагадаємо, президент США Джо Байден ще у травні схвалив програми навчання українських пілотів на F-16. Окрім Данії, навчальний центр має бути створений у Румунії.
Навчання українських пілотів польотам на винищувачах F-16 коаліція у складі 11 країн мала розпочати у серпні 2023 року.
У липні виконувач обов’язків міністра оборони Данії Троелс Поульсен заявляв, що навчання, швидше за все, буде завершено на початку 2024 року.
Навчання окрім українських пілотів, проходить і допоміжний персонал. Навички технічного обслуговування літаків українськими фахівцями є важливою частиною у питанні передачі F-16.
Під час робочого візиту до Королівства Нідерланди президент України Володимир Зеленський обговорив із прем’єр-міністром країни Марком Рютте, скільки літаків F-16 отримає Україна від Нідерландів.
“Сьогодні робимо ще один крок на посилення повітряного щита України. F-16. Літаки, які ми використовуємо, щоб тримати російських терористів подалі від українських міст та сіл. Ми з Марком Рютте домовилися про кількість F-16, які будуть надані Україні після тренування наших пілотів та інженерів. 42 літаки. І це лише початок”, — написав Зеленський у Telegram.
42 літаки F-16 глава української держави назвав лише початком.
“Щоразу, коли Сили оборони та безпеки України переходили на новий вид озброєння — «Хаймарси», «Гарпуни», «Леопарди», «Петріоти», ми відчували, що ця війна йде до завершення. На завершення перемогою вільного народу, вільного українського народу. F-16 обов’язково дадуть таку енергію впевненості, нову мотивацію і для воїнів, і цивільного населення. І дадуть новий результат для України та всієї Європи”, — заявив Зеленський.
За результатами зустрічі з прем’єр-міністром Данії Метте Фредеріксен президент України повідомив, що є домовленість про передачу ще 19 винищувачів F-16.
“Ми домовилися про передачу Данією 19 винищувачів F-16. Це дуже сильна підтримка для нас. Вже розпочинаються тренувальні місії. Ми разом сьогодні спілкувалися з нашими хлопцями та дівчатами, які навчаються та працюватимуть з F-16 тут, а потім – у нашому небі”, — зазначив Зеленський під час зустрічі з представниками ЗМІ.
За словами глави української держави, українські воїни мотивовані перемагати та з нетерпінням чекають, коли буде можливість захищати українське небо із застосуванням F-16.
На зустрічі з Володимиром Зеленським на авіабазі в Данії Метте Фредеріксен повідомила, що 6 літаків можуть бути надані Україні до Нового року, ще 13 — у 2024-2025 роках.
“Я пишаюся тим, що Данія разом із Нідерландами передасть винищувачі F-16 для боротьби за свободу України проти Росії та її безглуздої агресії. Підтримка України з боку Данії незмінна, і, передаючи в дар літаки F-16, Данія стає лідером у цьому напрямі”, — заявив міністр оборони Якоб Еллеманн-Єнсен.
Водночас, представник Повітряних сил України Юрій Ігнат вважає, що для свого захисту Україна потребує заміни морально та фізично застарілих радянських літаків різних типів єдиним типом багатоцільового винищувача, яким може стати F-16 у кількості до двох сотень бортів.
Читайте також: F-16 обов’язково дадуть новий результат для України та всієї Європи, — Зеленський
Розбір експертів
Про те, коли F-16 зможуть бути на озброєнні в Україні і на який ефект від них слід очікувати — в ефірі телеканалу FREEДОМ говорили:
- Ігор Попов, експерт Українського інституту майбутнього;
- Денис Попович, військовий оглядач;
- Іван Варченко, експерт із питань національної безпеки;
- Валерій Романенко, авіаційний експерт, провідний науковий співробітник Державного музею авіації ім. Антонова;
- Владислав Селезньов, військовий оглядач.
ІГОР ПОПОВ: F-16 не будуть використовуватися в поточному контрнаступі на півдні країни
— F-16 знаходиться на озброєнні двох десятків країн. Переговори Україна вела із багатьма. Але кожна країна оцінювала політичні ризики для себе.
Для РФ країна, яка надає Україні найсучасніше озброєння, є серйознішим опонентом.
Для деяких країн технічні можливості також передбачають передати ці літаки, тому що вони або зараз закуповують, або готуються до закупівлі додаткових винищувачів для своїх військово-повітряних сил. А для деяких — це може стати ослабленням їхньої власної безпеки та їхньої власної оборони.
Раніше міністр закордонних справ Дмитро Кулеба говорив, що перші літаки з’являться до кінця першого кварталу наступного року. Представниця Данії скоротила строки.
Проте, навіть якщо перші 16 літаків з’являться у нас наприкінці цього року, це означає, що щонайменше наступний рік війна триватиме.
Зрозуміло, що F-16 не використовуватимуться у поточному контрнаступі на півдні нашої країни. Вони будуть із прицілом на майбутнє. Тобто бойові дії явно плануються наступного року.
Очевидно, йдеться про те, щоб цими літаками посилюватимуть наступні військові кампанії, які вестиме українська армія зі звільнення наших територій.
Протиставити F-16 Росія може лише Су-35. F-16 завдяки своїй системі виявлення перевищує можливості Су-35. Тобто ми знатимемо набагато раніше огляд винищувача Су-35, ніж льотчик цього літака розумітиме, що ми це знаємо.
ДЕНИС ПОПОВИЧ: Потрібно підготувати інфраструктуру
— Як тільки літаки F-16 з’являться у розпорядженні Збройних сил України, вони одразу стануть метою ракетних ударів російської армії. Як це, загалом, і ставить за мету такий літак, переобладнаний для несення ракет Storm Shadow.
Інфраструктура має бути підготовленою, повинна бути мобільною та прикритою для того, щоб уникати, берегтися від ударів з повітря, які РФ може завдавати.
Треба розуміти, що ці літаки можуть злітати не лише з аеродромів. Під аеродроми можуть бути пристосовані, у тому числі, автостради та шосе, асфальтоване покриття яких краще підходить по експлуатації, ніж покриття наших стандартних аеродромів, які використовувалися для експлуатації літаків радянського виробництва МіГ-29, Су-27 тощо.
Злітно-посадкові смуги таких аеродромів, які у нас були раніше, це такі плити, зведені максимально вузько, пов’язані гудроном для того, щоб зробити цю злітну смугу гладкішою. Вони не дуже підходять для F-16 через особливості шасі. Але ці аеродроми необхідно переобладнати.
Чисельність, яку нам обіцяють, дозволяє сформувати п’ять повноцінних ескадрилій. Це дуже серйозна сила, яка дійсно здатна змінити перебіг бойових дій на досить широкій ділянці фронту. Звичайно, якщо ми отримаємо відразу всі ці літаки.
ІВАН ВАРЧЕНКО: Нам потрібно говорити з партнерами про F-35
— Сподіваюся, F-16 буде в нас швидше, ніж на це сподіваються наші вороги. Тобто цього року.
Хотілося б, щоб ми отримали вже ці літаки, щоб мали з ними можливість працювати по ворожих позиціях.
Термін передачі F-16 з одного боку обумовлений навчанням українських військових. З іншого боку, це ремонтна база для того, щоб можна було технічно обслуговувати ці літаки, у разі пошкоджень під час бойових дій. Це вкрай важлива частина теми постачання цього дорогого у всіх відносинах озброєння.
Ми розуміємо, що F-16 — це багатофункціональні винищувачі, вони здатні працювати і у форматі винищувачів, і у форматі штурмової авіації. Але це не найновіша техніка.
Мені дуже хотілося б, щоб ми інтегрувалася на рівні сучасних зразків військової техніки. Наприклад, F-35. Це те, що можуть освоїти українські сили оборони, і те, про що нам варто говорити з нашими партнерами, щоб ми були значно ефективнішими у сучасному повітряному бою та у забезпеченні з повітря сухопутних наступальних операцій.
Але все-таки радіус понад 200 кілометрів, у якому можуть працювати винищувачі F-16, знищуючи ворожу авіацію та монітору ситуацію по фронту, це дуже серйозно. Це дуже суттєво, що цей винищувач здатний працювати в тому радіусі, який не в зоні візуального контролю, а далеко за цією зоною.
Зрозуміло, що це система сучасніша, ніж ті системи, які стоять на Су-27, МіГ-29. І ми розуміємо, що це крок уперед, нехай невеликий. Це четверте покоління. Можливо, там модернізація, як то кажуть, навіть на четверте з плюсом покоління. Це значно краще, ніж МіГи та Сушки, на яких зараз працює наша авіатори.
ВАЛЕРІЙ РОМАНЕНКО: Літати на F-16 наші льотчики зможуть через три-чотири місяці
— Зараз ця багатокрокова процедура нарешті остаточно завершена. Зрозуміло, що пілоти після закінчення навчання гарантовано отримають F-16 літаки.
Якщо літаки передаються, вони передаються не самі по собі. Вони передаються не лише з комплектом зброї, а й із комплектом запасних частин, запасними двигунами. Це аксіома. Це інакше не робиться.
Ось де їх розташовувати? Найкращий спосіб збереження льотної частини це її розосередження.
Наразі наші літаки розосередилися за так званими оперативними аеродромами. По чотири літаки на аеродромі. Не більше того. Так само, на мій погляд, діятимуть і з F-16.
Але наші аеродроми не дуже пристосовані до експлуатації літаків F-16. У них особлива стійка. Там колесо малого діаметра.
Переучування льотчика з одного типу літака на інший займає певний період, але не становить особливої складності. У цьому випадку нашим пілотам доведеться перейти на якісно новий рівень. Тобто, це буде квантовий стрибок такий.
Приблизно літати на F-16 наші льотчики зможуть так місяця за три-чотири. Але потрібен ще період освоєння тактики повітряних боїв цьому літаку.
Вироблення навичок застосування зброї та радару літака, гармати, ракет малої та середньої дальності, відпрацювання різних бойових завдань, дій за допомогою інформації, що отримується з НАТОвських радарів, — у нас практики такої немає. Це все нові етапи, які мають освоїти наші льотчики, звикнути до отримання тактичної інформації в режимі реального часу, а не з наземних станцій.
Потрібно переробляти нашу наявну наземну інфраструктуру. Нині цей процес триває. Для F-16 потрібно, щоб наші аеродроми мали гладке покриття.
ВЛАДИСЛАВ СЕЛЕЗНЬОВ: Потрібно не тільки F-16, але і Rafale, і Mirage
— Мінімальний термін навчання — це чотири місяці. Безумовно, краще, якщо наші пілоти в рамках підготовки пілотуватимуть на тих чи інших бойових машинах до шести місяців. Це дозволить як якісніше освоїти нову авіаційну техніку, а й до автоматизму відпрацювати питання взаємодії.
Будь-то F-16, або інша бойова повітряна платформа — це, в першу чергу, інтегрована бойова складова в загальну мережу і розвідки, і технічного забезпечення, та інших складових, які реалізуються на платформі мережевого використання різних типів озброєння і техніки у форматі сучасного бою.
F-16 до теперішнього часу випущено в різних модифікаціях у загальній кількості понад 4,5 тис. Фактично всі вони знаходяться на бойовому чергуванні, в тому числі в армії Швеції.
Прекрасно було б мати для реалізації щодо забезпечення потреб українських повітряних сил не тільки F-16, а й Rafale, Mirage.
Безумовно, сучасні літаки, які перебувають у країнах Альянсу, вони за тактико-технічними характеристиками кратно перевершують ті бойові літаки, які нині перебувають на озброєнні в українських повітряних силах.
З одного боку, ми вже чимало отримали всього того, що необхідно для українських сил оборони від наших західних партнерів, з іншого боку, саме цього все ще недостатньо для того, щоб українська армія могла кардинально змінити ситуацію на полі бою.
Читайте також: F-16 сідали в Україні: Ігнат уточнив, коли саме це було