Іван Ільїн — російський філософ, письменник та публіцист. Його вважають одним з ідейних натхненників Володимира Путіна. У системі поглядів Ільїна простежуються ідеї найвищої правоти держави, які особливо приваблюють Путіна та кремлівських ідеологів. Ільїн опрацьовував концепцію російського фашизму, уникаючи слова “фашизм”. Про це сьогодні, 5 квітня, в ефірі телеканалу FREEДОМ розповіла російська історикиня Голокосту та перекладачка Ксенія Кример.
“Путін — людина вкрай дрімуча. Він не має стрункої системи поглядів. Про Ільїна справді прийнято говорити, що це один із мислителів, яким Путін у певному сенсі захоплювався. Вперше про Івана Ільїна Путін дізнався від [російського кінорежисера та сценариста] Микити Михалкова, з яким був близький. Але взагалі захоплення діячами “білої еміграції” — це мода перебудови 90-х”, — зазначила вона.
Можна простежити, що важливі постаті путінського режиму, такі як заступник голови Ради безпеки РФ Дмитро Медведєв, міністр закордонних справ Сергій Лавров, патріарх Кирило, державний діяч РФ Владислав Сурков, голова Державної думи В’ячеслав Володін та інші цитують або згадують ідеї Ільїна, демонструючи важливість мислителя.
“У 2005 році Путін влаштовує перепоховання останків Ільїна в Росії. Він похований на Донському цвинтарі. Його архів привезений із Мічигану. Це справді у певному сенсі важлива постать, яку потім радять губернаторам. Їм починає захоплюватися Медведєв, Лавров, патріарх Кирило згадує його у своїх промовах”, — сказала експерт.
Ідея примату держави, яка означає верховенство інтересів держави над правами та свободами громадян, особливо приваблює кремлівських діячів сучасності.
“Ільїн досить маргінальна в інтелектуальному значенні постать. Він не дуже захоплював людей і за радянських, і за пострадянських часів. Про нього не можна сказати, що він важлива інтелектуальна величина. Але він має ідеї, які виявилися надзвичайно привабливими для кремлівського керівництва, для путінського режиму. Головним чином, це ідея примату держави та найвищої правоти держави. Ільїна можна описати як людину, яка намагається розробити концепцію російського фашизму, не використовуючи слово “фашизм”, — розповіла історик.
Особлива зневага до ідеалів демократії та просування національної тотальності як еталону соціального устрою — те, що приваблює діячів путінського режиму.
“В ідеях Ільїна простежується вороже ставлення до демократії, індивідуалізму, які лежать в основі демократії, до прав людини, різноманітності людської, а згодом і до політичних партій, до цивільних прав і взагалі до варіативності соціального устрою. За Ільїним, варіативність і різноманітність, що лежать в основі західних демократичних ліберальних суспільств, — це певний провал Божого задуму, який намагався створити деяку живу національну тотальність, яка не передбачає жодного розмаїття. І ось ця ідея протиставлення національної тотальності, однаковості демократичного розмаїття та індивідуалізму — це основа мислення Ільїна, яка надзвичайно приваблива для кремлівських ідеологів”, — роз’яснила Кример.
Читайте також: Росія “хвора” на імперське великодержавництво та авторитаризм, і щоб “вилікуватися”, необхідна поразка у війні, — Фесенко