Гумор — один із найпотужніших способів боротьби з пропагандою, — директор Центру стратегічних комунікацій при НАТО

Яніс Сартс. Фото: leta.lv

Є різні способи протидії російській пропаганді, але один із найцікавіших і доволі безпечних — це гумор. Про це в програмі “На грани” (“На межі”) телеканалу FREEДОМ розповів директор Центру передового досвіду стратегічних комунікацій при НАТО Яніс Сартс (Латвія).

Він зазначив, що найкращий спосіб протистояти російській пропаганді — освіта населення країн.

“Однак освіта — це тривалий процес. Але без людей, які все це розуміють, це дуже важко реалізувати. І ми бачимо, що в країнах, де суспільство краще розуміє ризики дезінформації, рівень стійкості до неї вищий, ніж там, де цього розуміння практично немає”, — сказав Сартс.

Швидким є метод заборони. Наприклад, у Європі заборонено пропагандистські російські телеканали.

“Що стосується ЗМІ. Те, що ми бачимо в Росії, не можна назвати ЗМІ. І, отже, вони не повинні підпадати під дію того самого закону, який існує для ЗМІ в демократичному суспільстві, які мають редакційну політику, прозорість. Я згоден із тими країнами, які заборонили пропагандистські ЗМІ… Вони — не ЗМІ. До них не можна ставитися як до звичайних ЗМІ, у них не повинно бути тих самих прав”, — зазначив спікер.

По-третє, важлива робота служб безпеки.

“Люди, які транслюють проросійські погляди на Заході, дійсно можуть у це вірити. Це одна категорія. Друга категорія — люди, які отримують вигоду від цього. І йдеться про здатність спецслужб викривати все це. Досі існують всілякі грошові потоки, які мігрують із Росії в Європу. І ми можемо, звісно, використовувати різні правові рамки. Якщо йдеться про уряд, про якогось чиновника — це одна історія. Якщо ж ідеться про академіка — то це зовсім інша історія. Але викриття того, що людина говорить так, тому що їй платять, — дуже важливе”, — наголосив Сартс.

Він вважає одним “із цікавих способів боротьби з пропагандою, який є доволі безпечним, — це гумор”.

“І науково доведено, що це один із найпотужніших інструментів протидії. До повномасштабної війни ми проводили дослідження StratСom Laughs (“Стратком сміється”, StratСom — Центр стратегічних комунікацій, — ред.), яке стосувалося гумору в комунікаціях. Воно викликало найбільший опір з боку Росії. До речі, [глава Чечні] Кадиров зняв відеоролик про наше дослідження. Є методи та інструменти, і є гумор. Якщо все робити правильно, то це дуже ефективно”, — акцентував директор Центру.

Використання гумору засноване на впливі на емоції.

“Згідно з дослідженнями, лише 20% наших рішень є раціональними. Тому раціональна аргументація насправді не є глибокою. Більшість наших рішень — емоційні та інстинктивні. І пропаганда ефективна, коли вона породжує ці два елементи — інстинктивний та емоційний”, — пояснив Сартс.

“Не можна боротися з пропагандою за допомогою пропаганди. Наприклад, якщо ви вступаєте в суперечку з не дуже розумною людиною, і намагаєтеся перейти на її рівень аргументації, то вона вас переможе, тому що вона набагато компетентніша в цій галузі. Вся справа у вашій кмітливості. Ідея полягає в тому, що пропаганду важко перемогти на тактичному рівні. Її можна перемогти тільки в довгостроковій перспективі. І це, напевно, не дуже оптимістичне твердження. Але реальність саме така”, — резюмував він.

Повна версія інтерв’ю: Не можна боротися з пропагандою за допомогою пропаганди: про протидію російській дезінформації говоримо з директором Центру стратегічних комунікацій при НАТО Янісом Сартсом

Прямий ефір