Якщо раніше перероблення нафти в РФ становило 300 млн тонн, то внаслідок дронових атак по нафтопереробних заводах (НПЗ) понад 100 млн тонн тепер вона не в змозі переробляти. Про це сьогодні, 17 березня, в ефірі телеканалу FREEДОМ заявив голова правління Асоціації “Нафта і газ України” Андрій Закревський.
“Якщо до тебе прийшов сусід — в одній руці тримає ніж, в іншій — кийок, то зрозуміло, що ця комедія має закінчитися тим, що сусід має залишитися і без ножа, і без кийка. Наші війська позбавляють його ножа. А те, що відбувається зараз у нафтопереробній і газовій промисловості Росії, — це ми позбавляємо його кийка. А як інакше? Ми повинні позбавити Росію тієї зброї, якою вона погрожувала всьому світу. Одна з них — це була нафтогазова зброя. Це перше. Другий момент, який дуже не люблять росіяни, це той простий факт, що вони розуміють, наскільки залежать від нафтопереробної та газової галузей”, — сказав він.
Щодо подорожчання бензину в РФ, то за словами експерта, російський диктатор Володимир Путін дуже хотів утримати ціни до того, як відбудеться його “переобрання”, але це йому не вдалося.
“Причина проста: для того, щоб компенсувати ціни внутрішньому виробнику, вони вже торік змушені були витратити близько 50 млрд дол. — це гігантська сума за компенсаціями. Саме з цієї причини вони свого часу, то в серпні закривали експорт, то його знову відкривали, тому що бюджет тріщав. І потрібно було розуміти, де брати гроші — чи то з експортерів нафти і нафтопродуктів, чи то з внутрішніх виробників і переробників. Але тепер ми полегшили вибір Путіну. Ми сказали про те, що нафтопереробників у нього не буде. Якщо сумарні потужності НПЗ досягали в Росії 330 млн тонн нафти перероблення, то наразі понад 100 млн тонн нафти вони переробляти не в змозі”, — каже Закревський.
Крім того, додав він, це сталося через те, що санкції порушили експорт не тільки бензину і дизеля, а й інших субпродуктів, нафти, мазуту та інших речей, які в Росії дівати нікуди. Адже дороги вони не будують, а все кидають на війну проти України.
“Мазутні печі вони на догоду свого часу “Газпрому” порізали на металобрухт. То в них відбувалася періодично затоварка, і нафтопереробні заводи зупинялися, бо їм залишалося виробляти тільки бензин і дизель. Це були вже проблеми перероблення суто технологічні. І були ще бухгалтерські проблеми перероблення. Якщо собівартість перероблення бензину і дизеля коштує 20 центів, а сумарні податки сплачували так, начебто переробляли й отримували продукції на два долари, то за якийсь час бухгалтерам довелося через те, що окрім бензину і дизеля РФ нічого не потрібно, кидати ці всі бухгалтерські витрати на перероблення бензину і дизеля. І фактична собівартість досягла, за моїми підрахунками, ще наприкінці 2022 року – на початку 2023-го двох доларів. І вийшла така проста річ: якщо, постачаючи, продовжувати постачати по 40-60 центів бензин і дизель на внутрішній ринок, хтось цю різницю мав компенсувати”, — розповів експерт.
Спочатку, за його інформацією, це компенсувалося з бюджету, тому що там у корпораціях сидять ті самі люди Путіна, а потім гроші закінчилися.
“І цей стрибок, який ми побачили на 20-25%, це не перший стрибок. Ми скоро побачимо ціни на нафтопродукти в Росії вищі, ніж у сусідньому Казахстані, країнах Балтії та Польщі. І якщо ми боялися того, що дешеві нафтопродукти проникають якось через Польщу і Литву, через обхід півднем тощо, то скоро ми побачимо зворотний момент, коли Росія купуватиме нафтопродукти”, — резюмував Андрій Закревський.
Читайте також: Атаки на російські нафтові заводи: чому ППО не захищає стратегічні об’єкти — думки експертів
Нагадаємо, раніше Закревський заявив, що ситуація для Росії складається так, що незабаром країна-агресор купуватиме нафтопродукти. А на російських споживачів найближчим часом чекатиме венесуельський варіант.