Уперше з початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну санкції Євросоюзу вдарять по постачанню російського газу. Нові обмеження спрямовані на скорочення доходів Росії від експорту скрапленого природного газу.
Євросоюз заборонив перевалку СПГ через порти ЄС і ввів пункт, який дасть змогу анулювати деякі контракти на постачання російського палива. Також у списку санкцій — нафтові танкери та кораблі, що перевозили боєприпаси з КНДР у РФ. Крім секторальних обмежень, під санкції потрапили 116 фізичних і юридичних осіб.
Нові санкції для РФ
Після трьох із половиною місяців роботи над черговим — 14-м пакетом обмежень щодо Росії — 24 червня Європейська Рада ухвалила позитивне рішення. Як заявляють у Брюсселі, новий санкційний пакет перекриє Москві доступ до сірих схем і вдарить по енергетичному сектору країни-агресора.
“Ми всі — жертви російської агресії. І тому вкрай важливо, щоб ми продовжували допомагати Україні, тому що Росія розуміє тільки силу. І я задоволена кроками, зробленими зовсім недавно — використанням російських заморожених активів. Я ціную 14-й пакет санкцій, а також кроки, які ми збираємося зробити, щоб унеможливити або щонайменше ускладнити використання Росією тіньового флоту в регіоні Балтійського моря”, — заявила міністр закордонних справ Фінляндії Еліна Валтонен.
На сайті Євроради пишуть, що 14-й пакет санкцій передбачає обмеження в семи секторах. Насамперед — енергетики. Тепер під забороною — перевалка скрапленого природного газу з Росії. Крім того, Брюссель не дозволяє інвестувати та надавати потужності, технології та послуги для будівництва нових російських СПГ-проєктів, серед яких — “Арктик СПГ 2” і “Мурманськ СПГ”.
“Для того, щоб гарантувати, що потужності ЄС не використовуватимуть для перевалки російського скрапленого природного газу до третіх країн, і тим самим знизити значні прибутки, які Росія отримує від продажу та транспортування СПГ, ЄС заборонить послуги з перевантаження російського СПГ на території ЄС із метою перевалки до третіх країн”, — із заяви на сайті Європейської Ради.
Євросоюз запроваджує заходи посиленого контролю за постачанням складників для військово-промислового комплексу Російської Федерації та товарами подвійного призначення. Згідно з дослідженням української Незалежної антикорупційної комісії, Росія досі отримує верстати та інше обладнання для ВПК із 17 держав. Трохи понад 40% імпорту припадає на німецькі концерни, 16,5% — на японські, понад 7,5% — на компанії зі США. Експерти проаналізували й деталі збитих ЗСУ російських літаків.
У кількох зразках винищувачів серій Су і Ту теж знайшли західні складники. Якщо йдеться про складники, то майже 64% — походження Сполучені Штати Америки. Це американські компанії. І це в російських літаках. На другому місці Японія, далі йде Швейцарія, а далі інші.
“Європейські країни — Німеччина, Франція, Нідерланди, Болгарія і так далі. Ми проаналізували всього 2000 складників, ми знайшли джерела приблизно двохсот різних західних компаній, які постачали ці складники з 22 держав. І важливо відзначити такий факт, що 54% цих складників належали до так званого критичного списку”, — розповіла виконавчий директор Незалежної антикорупційної комісії Олена Тригуб.
“Було вирішено, що оператори ЄС, які продають військові товари третім країнам, повинні будуть впровадити додаткові механізми, здатні виявляти й оцінювати ризики реекспорту їх у Росію, і знижувати їх. Крім того, оператори ЄС, які передають промислові ноу-хау для виробництва товарів на полі бою комерційним партнерам третіх країн, тепер повинні будуть включати контрактні положення, які гарантують, що такі ноу-хау не будуть використовуватися для товарів, призначених для Росії”, — йдеться в заяві на сайті Європейської Ради.
Під обмеження потрапив і російський аналог системи SWIFT — Система передачі фінансових повідомлень (СПФП). Банкам та іншим фінустановам країн ЄС заборонено користуватися СПФП безпосередньо і проводити транзакції з юридичними особами, підключеними до системи.
“Наші санкції вже значно послабили російську економіку і завадили Путіну реалізувати свої плани зі знищення України, хоча він все ще продовжує незаконну агресію, спрямовану проти мирних жителів і цивільної інфраструктури. 14-й пакет санкцій демонструє нашу єдність у підтримці України та прагненні обмежити злочинну діяльність Росії проти українців, включно із зусиллями з обходу заходів ЄС”, — заявив верховний представник ЄС із закордонних справ і політики безпеки Жозеп Боррель.
Крім того, Брюссель заборонив російським резидентам фінансувати політичні партії, фонди, неурядові організації та медіа на території Євросоюзу. Під обмеження потрапили авіаперельоти російських суден у європейському повітряному просторі та вантажоперевезення територією ЄС.
В уряді Фінляндії заявили — союзники незабаром розпочнуть роботу над 15-м пакетом санкцій, а інформаційна агенція Reuters пише, що країни Євросоюзу обговорюють пакет заходів щодо дружньої Кремлю Білорусі.
Думки експертів
Наскільки руйнівним для Кремля став 14-й пакет санкцій ЄС? Чого буде позбавлена РФ? Що буде з природним скрапленим газом і тіньовим флотом Росії? Як санкції вплинуть на фінансові операції? Чи зможе Кремль обходити нові обмеження ЄС? На ці питання в ефірі телеканалу FREEДOM шукали відповіді:
- Максим Гардус, комунікаційний менеджер руху Razom We Stand;
- Володимир Бужан, експерт Центру Економічного Відновлення;
- Андрій Закревський, заступник директора Асоціації енергетичних і природних ресурсів України;
- Олександр Савченко, доктор економічних наук, громадський діяч, ректор Міжнародного інституту бізнесу.
МАКСИМ ГАРДУС: Нарешті СПГ увійшов до санкційного пакета
— Питання газу — основне досягнення цього пакета санкцій. Робота над цим питанням і переговори щодо нього йшли дуже довго, в принципі, ще з початку повномасштабної агресії РФ. Україна твердо стояла на своїй позиції про те, що Європа і США мають запровадити повне ембарго на купівлю всіх вуглеводнів з Росії — нафту, газ як трубопровідний, так і скраплений, вугілля. Оскільки це половина доходів російського бюджету від експорту. А третина бюджету йде на фінансування війни.
Ми бачимо, що ці санкції запроваджуються досить неспішно і занадто повільно. І те, що нарешті добралися до СПГ (скраплений природний газ, — ред.) — це дуже добре, оскільки якщо імпорт російської нафти в Європу суттєво впав, то експорт газу з Росії в ЄС за час повномасштабної війни зріс. Це дуже погано, оскільки виходить, що Європа однією рукою допомагає Україні, а іншою рукою ніби допомагає Росії.
Ми вкрай раді, що СПГ нарешті увійшов до санкційного пакета. Дуже добре, що туди увійшли та нові проєкти зі скраплення газу на Північному Льодовитому океані — у Мурманську і на о. Ямал. Ці проєкти абсолютно неможливі без європейських інвестицій, а у росіян немає достатніх технологій з будівництва льодових танкерів для перевезення газу. Цей проєкт просто не буде працювати.
Поки що не йдеться про повну заборону імпорту російського газу в ЄС. Мова поки що всього лише про заборону перевантаження газу в Європі, який йде в треті країни іншим контрагентам. Якщо розглядати це як перший крок, то це дуже добре. Ми сподіваємося, що в наступних пакетах ми побачимо повне ембарго на російський газ у ЄС.
Санкції запроваджувалися дуже повільно і заздалегідь анонсувалися. Це дозволило РФ створити цілу інфраструктуру обходу санкцій, яка складається з тіньового флоту, підставних компаній, фальшивих брокерів, фальшивих страхових компаній, судновласників. Тепер у ЄС заявляють, що боротимуться не тільки з прямим порушенням санкцій, а й контролюватимуть інфраструктуру обходу санкцій.
Ще один позитивний сигнал про те, що Данія, яка володіє монополією на вихід з Балтійського моря у Світовий океан, збирається заборонити суднам тіньового флоту проходити через свої територіальні води. Причому Данія скористається для цього екологічною аргументацією, а не санкційною аргументацією.
Ми бачимо, що йде бурхливий розвиток торгівлі через дружні Росії країни — Вірменію, Грузію, Казахстан. Їм Німеччина та інші країни ЄС продають товари, які далі йдуть у РФ. Відповідно, це забезпечується тіньовою інфраструктурою кредиту, активами та паралельно з європейською системою платежів, тому що через SWIFT таке не проведеш, це буде занадто видно. Тому тут ідеться радше про перешкоджання таким угодам, щоб порушникам санкцій було важче проводити свої операції.
Санкції досить відчутно вдарили по Газпрому, який з колись донора російського бюджету тепер став збитковою організацією. У решти організацій теж певні проблеми, бо в них вилучають усі кошти на війну за допомогою спеціальних платежів. Зараз оподатковується, в принципі, видобуток з кожної вежі, кожна свердловина. Через це у Газпрому, Роснафти немає коштів на розвідку родовищ.
ВОЛОДИМИР БУЖАН: У ЄС обчислюватимуть тіньовий флот РФ
— Якщо говорити про етапність, то спочатку в ЄС намагалися вдарити по споживачеві, який купує нафту, з видобутку нафти в Росії та експорту технологій. Тепер прийшла черга тіньового флоту. Довго тягнули з цим питанням, тому що багато європейських компаній і країн можуть заробляти на цьому. Новий пакет санкцій стосується не тільки тіньового флоту, а й безпосередньо обмежень на перевезення і перевантаження на базі європейських терміналів. І це становить досить серйозну частину доходів терміналів у Нідерландах і Німеччині, але це важливий захід, який дасть змогу боротися з тіньовим флотом.
Також ввели санкції проти компаній третіх країн — це понад 60 компаній, які займалися торгівлею подвійного призначення. Якщо говорити про кораблі, то сьогодні Європа намагається вирахувати, якими кораблями здійснювалося перевезення російських енергоносіїв, які не регулювалися за встановленим ціновим коридором. Також вони намагаються знайти кораблі, які використовувалися для перевезення товарів подвійного призначення, і, природно, проти них акцентовано ввести санкції.
14-й пакет санкцій стосується 27 кораблів тіньового флоту — вони тепер не можуть заходити в порти. Але ми очікуємо, що список буде розширено і вирахують усі 400 кораблів тіньового флоту.
Росіяни намагатимуться закуповувати нові кораблі та розширювати тіньовий флот. Також, я думаю, вони намагатимуться використовувати треті країни для торгівлі. Наприклад. РФ має контроль над Індією та індійською нафтогазовою галуззю. Кремлю досить вигідно експортувати в Індію свою нафту для того, щоб потім експортувати нафтопродукти вже безпосередньо на європейський ринок.
РФ потрібно шукати зовнішні ринки для газу і нафти. Вони різко розвернулися в бік Азії — Індія і Китай. Але вся інфраструктура з транспортування була зав’язана на Європу. Для Китаю та Індії у РФ досить обмежені можливості і їх використовують на повну потужність.
Зараз нафту і нафтопродукти перевозять насамперед залізницею в Азію. Потрібна нова інфраструктура — нафтопроводи, газопроводи, розширення пропускної здатності. Крім того, Індія і Китай, відчуваючи, що Росія від них сильно залежить, починають викручувати руки. Наприклад, розраховуються з РФ у національній валюті.
АНДРІЙ ЗАКРЕВСЬКИЙ: Уже залито фундамент залізної завіси для РФ
— Європейський союз залив фундамент залізної завіси, яка впаде рано чи пізно. Переможні розповіді росіян з приводу того, що кількість російського СПГ перевищила американську, пов’язані з тим, що починаючи із середини 2023 року скраплений природний газ більшою мірою Європа брала самостійно в Африці та Азії. І кількість американського СПГ у Європі зменшилася десь до 15-16% у середньому. Тобто ось про цей баланс СПГ до Європи. У травні несподівано в Азії почали дорожчати ціни. Американці одразу спрямували свої судна зі скрапленим природним газом в Азію і на 2% зменшили свою частку в Європі. А Росія на 1% збільшила.
Вийшло, що Росія зі своїми 15% раптом стала більшою, ніж Америка з 14%. Для Європи добре диверсифікувати постачання для того, щоб ні від кого не залежати — ні від Америки, ні від Росії. Зараз фіксуються ті домовленості, які були з Росією. Європейським країнам кажуть, що довгострокові договори з РФ, які були укладені з РФ до повномасштабного вторгнення, чіпати не будуть, але правила гри змінюються. Тепер вони не мають права перепродавати цей скраплений природний газ. Євросоюз тепер взагалі відмовляється від російського газу.
Європейський Союз поки що відстає в питанні санкцій від Японії, Великої Британії, Канади. Безпосередньо від російського газу відмовилися лише Німеччина, Литва, Латвія, Естонія, Польща, Австрія планує відмовитися.
Ситуація з російським аналогом SWIFT — це приголомшливий момент. Там є важливий рядок про те, що банки та фінансові установи, які під’єднати до російського аналога SWIFT, потрапляють під санкції. Не можна стати шлюзом між світовою системою і російським аналогом, усі ці канали перекриваються.
За порушення — заборона на розрахунок віртуальними грошима. Туди також внесли криптовалютні організації. Те, що криптовалютні операції повністю анонімні — це міф.
Я думаю, що 16 і 17 пакети санкцій зроблять так, що залізна завіса для Росії з її природним газом до Європи остаточно зачиниться.
ОЛЕКСАНДР САВЧЕНКО: Витрати в процесі обходу санкцій зростатимуть
— 14-й пакет після того, як там було озвучено санкції на експорт газу і нафти в Євросоюз, обмеження цін на нафтопродукти та на нафту, є, я вважаю, найсильнішим. Як тільки він запрацює, то РФ може недорахуватися, 0,5% ВВП. Це багато. Звичайно, це не смертельні санкції, але вони будуть чутливі. І це стосується експорту скрапленого газу насамперед. У другу чергу, на мою думку, це стосується імпорту заборонених товарів і послуг із третіх країн. Мова про продукцію, яка прямо чи опосередковано використовується у військово-промисловому комплексі.
Євросоюз чітко заявив, що тепер компанії, які перебувають у Європі, відповідають не тільки за постачання своїх товарів до третіх країн, а й відповідають за те, щоб санкційна продукція не потрапила до РФ через посередників. Це дуже важлива умова. По суті, вперше Євросоюз передбачив покарання навіть за таку загалом чесну діяльність.
Здебільшого фінансові компанії, які працювали з російським аналогом SWIFT, були в Казахстані та Узбекистані. Але деякі платіжні системи розміщувалися і в Європі. Ось саме про них ідеться. Тепер вони, по суті, уникатимуть будь-яких операцій з російською платіжною системою. Ба більше, там є механізм вторинних санкцій. Я очікую величезного сплеску нових вимог західних партнерів до своїх східних сусідів — банків Туреччини, ОАЕ, центральноазіатських республік. Це, звичайно, дуже сильно послабить платіжний механізм. Життя ускладнюється, транзакційні витрати обходу санкцій зростатимуть.
На початку дії санкцій додаткові витрати з обходу були десь на рівні 10-15%. З кінця минулого року вони зросли до 20%. А ось після 14-го пакета санкцій допускають уже 25-30%. Це означає, що заборонений імпорт у Росію або експорт із неї коштуватиме десь 30% від контрактної ціни. А це дуже дорого. Це призведе до великих втрат і для бізнесу, і для бюджету. Російські компанії шукатимуть нові механізми обходу санкцій, і, на жаль, такі обхідні шляхи буде знайдено.
Читайте також: Як у 1990-х, але з юанем: що буде з економікою Росії після нових санкцій — відповіли експерти