Для обходу європейських санкцій Росія використовує так званий тіньовий флот: ці судна приховують свої маршрути і походження вантажів, часто йдуть під прапорами третіх країн. Про це в ефірі телеканалу FREEДОМ розповів експерт Центру економічного відновлення Володимир Бужан.
За його словами, європейські санкції, на відміну від американських, мають дуже велику кількість прогалин для обходу.
“Все одно залишаються низка країн у Європейському Союзі й особливо приватних трейдерів, які із задоволенням купують російську нафту або ж суміш російської нафти з якоюсь іншою, чи нафтопродукти, розмішані з іншими. І таким чином вони можуть заробляти досить велику кількість коштів. Ми знаємо, що Європейський Союз зазнає великих збитків порівняно з Китаєм, який купує нафту та нафтопродукти за більш заниженими цінами. В принципі, ми бачимо ситуацію, що в європейських країнах велика кількість підприємств на межі зупинки саме через високі ціни на енергоносії. Тому не дивно, що знаходиться споживач завжди на таку нафту російську. І, природно, під це і тіньовий флот формується”, — сказав експерт.
За його інформацією, понад 150 танкерів афілійовані з Росією, але для обґрунтування введення санкцій щодо них має проводитися досить щільне дослідження. Влітку було ухвалено новий пакет санкцій Європейського Союзу проти 17 таких танкерів.
“Тому, як альтернативний захід, це Данія, Норвегія, низка інших країн думають про те, щоб захистити свій морський простір. Насамперед вони думають про екологію, тому що ці судна дуже застарілі. У принципі, ось вони думають про те, щоб фізично блокувати прохід цих суден, але, звісно, для цього треба мати підстави, проводити аналіз цих суден і, скоріше за все, причиною блокування цих суден буде не сама російська нафта, а, скоріше за все, стан цих суден, їхня відповідність міжнародним нормам, стандартам, які є досить високими”, — сказав Бужан.
Експерт наголосив, що йдеться про високий ризик витоку нафти та забруднення довкілля, безпосередньо берегів Німеччини та Данії.
“Ризики дуже високі й вони становлять близько 5%. Це означає, що якщо 100 суден пройшло, то кожне п’яте. У разі, якщо середній вік судна 16,5 років, то дуже великий ризик, що станеться якась аварія. Це просто спостереження за 30 років міжнародного морського судноплавства. З танкерами таке трапляється з різних причин — навігація, зіткнення, корозія й витік. І найбільша проблема — це те, що коли у вас тіньовий флот, то він ніяк не потрапляє ні під фінансові зобов’язання, ні страхується. І по суті всі ці збитки повинні будуть перекривати ці країни, де й станеться цей витік. І основна проблема якраз полягає саме в тому, що витік нафтопродуктів, він дуже серйозно впливає на навколишнє морське середовище й він може ось у тій зоні, припустімо, радіус 50 кілометрів, знищувати все, що там розташоване, й воно буде відновлюватися десятками років”, — сказав Бужан.
Читайте також: Росія продовжує заробляти на постачанні нафти в ЄС в обхід санкцій — деталі (ВІДЕО)
Нагадаємо, у відповідь на повномасштабне вторгнення Росії в Україну, країни Заходу запровадили санкції щодо російської економіки, включно з обмеженнями на експорт нафти. Одним із ключових заходів стала введена в грудні 2022 року так звана цінова стеля на російську нафту. Обмеження також включають заборони на страхування і транспортування сировини, якщо ціна перевищує встановлену стелю.