Через дії Росії ситуація в Чорному морі складна і вимагає реакції всієї світової морської спільноти. РФ грубо порушує свободу комерційного судноплавства. Таку думку сьогодні, 31 липня, в ефірі телеканалу FREEДОМ висловив керівник військових програм безпеки Центру глобалістики “Стратегія ХХI” Павло Лакійчук.
“Вийшовши із зернової угоди, Міністерство оборони Російської Федерації заявило, що воно топитиме всі судна, будь-які судна, які рухаються до України, вважаючи, що вони перевозять до України або з неї зброю. Така заява прозвучала на світовій арені перед усім світом. Тут же отримала Росія відповідь від української сторони, від нашого Генерального штабу, наших військових про те, що всі російські судна в Чорному морі, які рухаються до портів Російської Федерації, а також портів окупованого Криму, які де-факто і де-юре закриті від 2014 року, розцінюватимуться нашою стороною як такі, що везуть зброю, і їх буде також знищено. Сили і засоби ми для цього маємо”, — сказав він.
Лакійчук нагадав, що є такий ресурс Marine Traffic, який за AIS визначає перебування всіх суден, що включені в AIS, у світі на карті землі.
“Відкрийте Чорне море і подивіться — реально основний морський трафік у Чорному морі — це трафік Росії і з Росії. Це такий суцільний караван танкерів, які прямують із Новоросійська до Босфору, які ввозять “сіру” підсанкційну російську нафту, і яким ніхто управи не може знайти. Другий — це з Керченської протоки і з наших кримських портів, захоплених ворогом, Росія вивозить крадене з Херсонської та Запорізької областей зерно балкерами. Усі знають про те, що це крадене, але ніхто нічого з росіянами зробити не може. А назустріч їм рухається такий собі сирійський експрес навпаки. Це судна російської “Оборонлогістики” зі зброєю і боєприпасами з Сирії до Росії, які використовуються проти України. Вони проходять Босфор, заходять у Чорне море. Усі знають, що на цих суднах везуть російську зброю, російську техніку, російських солдатів для війни в Україні і теж росіянам нічого зробити не можуть”, — пояснив він.
Тому, за словами експерта, Україна й попередила, що якщо росіяни намагатимуться топити судна в Чорному морі, то відповість їм адекватно. Засоби і можливості для цього є.
“”Іван Хурс” і “Приазов’я” тому яскравий приклад. Але, тим не менш, слова прозвучали. І на тому ж Marine Traffic можна подивитися фактично той ріденький потік суден, які не йдуть не до Росії, а до інших країн, що виходять із Босфору. Йде берегом уздовж західного узбережжя Чорного моря, уздовж берега до Болгарії, Румунії, частково в Дунай, в Україну. Тому що жоден судновласник, жоден капітан, отримавши таку загрозу, не ризикуватиме своїми моряками. Тобто це вже діє”, — каже Лакійчук.
Він вважає, що тільки рішуче “ні” від когось, хто може забезпечити свободу судноплавства в Чорному морі, як у всьому океані, може зупинити цей процес.
“І те, що за день росіяни схаменулися, так скажімо, і сказали “ні, ми мали на увазі не топити одразу, а спершу проводитимемо огляд суден”, усі ж розуміють, що росіянам вірити не можна. Це — мавпа з гранатою. І вони обіцяють проводити огляд, а візьмуть і потоплять. Тому ситуація, безумовно, у Чорному морі складна і потребує реакції не тільки причорноморських держав, а й усієї світової морської спільноти. Це дія не проти України, це навіть дія не проти тих країн, кому ці вантажі з України прямують. Це дії проти свободи судноплавства. Така одна з базових свобод, на якій зараз ґрунтується світова економіка”, — резюмував керівник військових безпекових програм Центру глобалістики “Стратегія ХХI”.
Читайте також: Москва отримає глобальну судову претензію: Подоляк — про блокування зернової угоди
Нагадаємо, начальниця Об’єднаного координаційного пресцентру Сил оборони півдня України Наталія Гуменюк повідомила, що із припиненням роботи зернової угоди зупинилася навігація в Чорному морі, пов’язана з портами на підконтрольній Україні території.