Балтійське море дуже вразливе для диверсій: російські загрози проаналізував Риженко

Російський танкер Eagle S, затриманий Фінляндією. Фото: gettyimages.com

Росія вже понад сім років активно застосовує різні методи для завдання шкоди підводним комунікаціям у Балтійському морі, включаючи кабелі зв’язку та газопроводи. Ці загрози вимагають негайних і скоординованих дій з боку НАТО та Європейського Союзу. Посилення патрулювання, технічна модернізація систем моніторингу та захист кабелів — ключові напрями для нейтралізації загроз і запобігання економічним збиткам. Про це в ефірі телеканалу FREEДOM сьогодні, 29 грудня, розповів капітан першого рангу запасу, заступник начальника штабу Військово-морських сил Збройних сил України (2004-2012 рр.) Андрій Риженко.

Російська Федерація використовує як примітивні, так і високотехнологічні методи впливу для диверсійних акцій у Балтійському морі. Технології активно застосовуються для отримання даних про радіолокаційні системи, аеродроми та промислову інфраструктуру узбережжя.

Практика використання цивільних суден для розвідки досить відома ще з радянських часів. Однак сучасне обладнання не таке габаритне, як було раніше. Зараз можна помістити його в кілька валіз, непомітно і швидко встановити на судні. Його можна, наприклад, використовувати для зняття характеристик радіочастотного спектра по узбережжю Балтійського моря“, — розповів Риженко.

Він зазначив, що виявити кабель на дні Балтійського моря нескладно, оскільки його середня глибина — близько 60 м.

Для дослідження підводних комунікацій використовується сканер бокового огляду. Це маленька торпеда вагою 20 кг, вона опускається, запрограмовано йде за маршрутом, і вона може виявити все, що знаходиться на глибині менш ніж 200 м“, — пояснив експерт.

Були зафіксовані випадки, коли цивільні судна, керовані з Росії, пошкоджували кабелі, просто скидаючи багатотонні якорі.

Це дуже примітивний і кустарний метод диверсії. Однак він працює. Кінетична енергія, з якою багатотонний якір падає на морське дно, з урахуванням ваги ланцюга може дійсно розбити кабель або пошкодити його дуже сильно й обмежити його роботу“, — пояснив капітан першого рангу запасу.

Схоже, таку диверсію і здійснив нафтовий танкер Eagle S, який входить до тіньового флоту РФ. Берегова охорона Фінляндії затримала танкер 26 грудня за підозрою в пошкодженні електрокабелю Estlink 2, прокладеного по дну Балтійського моря між Естонією та Фінляндією.

Танкер Eagle S йшов із Санкт-Петербурга. Я так розумію, що на судні знали точку кабелю, який потрібно було пошкодити. При наближенні до неї почалася маніпуляція одним із якорів. І, вочевидь, він у них обірвався, бо коли судно привели до фінського порту, у нього виявився тільки один якір“, — додав Риженко.

Не менш тривожною є діяльність секретного підрозділу Головного управління глибоководних досліджень Міноборони Росії.

Воно існує вже близько 50 років і професійно займається пошуком під водою важливих об’єктів зв’язку. У цього підрозділу є спеціальні підводні апарати — пілотовані та безпілотні, які опускаються на глибину до 6 км і знаходять кабелі та станції. І потім, залежно від того, що потрібно зробити, знищують, пошкоджують або прослуховують ці об’єкти“, — зазначив спікер.

Балтійське море є стратегічно важливим регіоном для Європи, але разом з тим має високу вразливість.

Балтійське море дуже вразливе для різного роду диверсій, тому що воно неглибоке. І в ньому дуже багато кабелів, які ніхто не приховує“, — уточнив Риженко.

Для Росії Балтійське море має особливе значення. Тут розташовані порти, через які йде значна частина експорту нафти.

Два порти — Приморський і Усть-Луга — постачають за кордон дуже велику кількість нафти, в тому числі й через тіньовий флот“, — розповів експерт.

Риженко зазначив, що тіньовий флот Росії, що налічує близько 400 танкерів, відіграє ключову роль в обході міжнародних санкцій, приносячи російському бюджету до 35 млрд дол. на місяць.

На тлі загроз, які зростають, країни НАТО почали вживати заходів для захисту інфраструктури. Військово-морські сили Естонії та Фінляндії посилили патрулювання кабелів, що забезпечують енергетичні зв’язки між Таллінном і Гельсінкі.

Естонія і Фінляндія можуть оголосити про розширення прибережної зони територіальних вод. Тоді вийде, що ця зона фактично перекриє вихід танкерам тіньового флоту з російських портів. А в прибережній зоні діють правила суверенітету, контролю над екологічними питаннями, над питаннями безпеки. Тому ці країни самостійно можуть розв’язувати проблему з тіньовим флотом у їхніх водах, не озираючись на міжнародні організації“, — наголосив Андрій Риженко.

Читайте також: Торгові, риболовецькі та науково-дослідні судна Росії шпигують із радянських часів — подробиці від Ягуна

Нагадаємо, що берегова охорона Фінляндії 26 грудня затримала нафтовий танкер Eagle S за підозрою у пошкодженні електрокабелю Estlink 2. Танкер був оснащений обладнанням для шпигунства за кораблями та літаками НАТО.

Це вже не перше пошкодження підводних кабелів у Балтійському морі останнім часом. 17 листопада стався обрив кабелів між Швецією та Фінляндією. 18 листопада було пошкоджено оптоволоконний кабель, що з’єднує Німеччину та Фінляндію.

Читайте також: ЄС готує нові санкції проти тіньового флоту РФ після обриву кабелю в Балтиці — заява

Прямий ефір