Скільки літаків уже втратила Росія і чи може відновити парк бойової авіації: деталі (ВІДЕО)

Стратегічний бомбардувальник Ту-22М3. Фото: mil.in.ua

15 серпня в Іркутській області розбився бомбардувальник Ту-22М3, повідомляють російські ЗМІ. У Міноборони РФ заявили, що, за попередніми даними, причиною падіння стала технічна несправність. За словами губернатора області, екіпаж складався з чотирьох пілотів — один із них загинув, троє травмовані, інформує FREEДОМ.

У 1980-ті бомбардувальник Ту-22М3 був флагманом радянської військової авіації. Літак призначений для дальніх польотів і досі залишається важливою частиною стратегічної авіації Російської Федерації.

З 2022 року Збройні сили України знищили два та пошкодили п’ять бортів Ту-22М3. Аналітики зазначають, що така втрата є відчутною для російської армії, оскільки виробництво такого літака та комплектуючих для нього припинилося в середині 1990-х.

Модель потребує модернізації, тому російська армія дуже рідко використовує цей тип бомбардувальників.

“На модернізацію до рівня Ту-22М3 хотіли направити лише до 30 літаків. І саме цю цифру можна вважати опорною. А вже від неї можна відняти мінімум дві втрачені машини, а також частину пошкоджених. Але в реальності значно більше, бо далеко не всі російські Ту-22М3 перебувають у бойовому та льотному стані… Тому кожна втрата Ту-22М3 для РФ є більш ніж значною. Нових літаків не виробляється, і все, що можливо “доїдати”, — залишки від СРСР. Волночас навіть заміни цим літакам, як і стратегічній авіації у вигляді Ту-95МС і Ту-160, немає”, — йдеться в публікації видання Defense Express.

Крім того, 14 серпня ЗСУ провели масштабну атаку безпілотниками. Її метою стали об’єкти російської авіації. Унаслідок нальоту було уражено аеродроми “Халіно”, “Саваслейка”, “Борисоглебськ” і “Балтимор”, що розташовані у Воронезькій, Курській і Нижегородській областях.

У російських Telegram-каналах заявили про знищення винищувача МіГ-31К, який використовують для запуску ракет “Кинджал”. Також із супутникових знімків видно зруйновані ангари на аеродромі “Борисоглебськ” і загоряння на авіабазі “Саваслейка”. 

Експерти вважають, що таким чином українським військовим вдалося відсунути базування російської авіації якомога далі від лінії фронту.

“Крайню атаку було завдано по перспективних аеродромах, скажімо так, тактичної авіації та аеродрому “Саваслейка”, якраз де базуються ось ці ось літаки Ту-22 М3. Це філія Липецького четвертого центру підготовки авіаційних льотчиків, де відбувається навчання на літаках Су-57. Літаки звідти не злетіли, немає жодних підтверджень зльоту. А якщо цей склад здетонував, а там за всі роки скупчилося багато всякої техніки, паливно-мастильних матеріалів, ми ще дізнаємося багато подробиць з приводу цього ураження”, — зазначив авіаційний експерт Костянтин Криволап.

За 2,5 роки війни проти України російська авіація втратила третину своїх літаків. Таких висновків доходять аналітики видання Defense 24.

За їхніми даними, на початку 2022-го російський авіапарк становив приблизно 1 200 літаків, зараз же РФ має близько 850 бортів у бойовому стані.

Причинами зменшення їхньої кількості, окрім бойових дій, аналітики називають застарілість та зношеність. На здатність Москви модернізувати авіацію серйозно впливають санкції, наголошують експерти з авіації.

“Якщо F-35 на рік виробляється 150 одиниць, то Су-34, Су-35 виробляють лише 6-8 машин. Ось така невелика різниця. Якщо говорити, що відбувається з дальньою авіацією [РФ], вони два літаки Ту-160 перебрали, сказали, мовляв, зроблять із них нову модернізацію. І на цьому вся історія про модернізацію Ту-160 закінчилася. Якщо говорити про їхній перспективний авіаційний комплекс дальньої авіації “Посланец”, як завжди пафосно це заявляється, то росіяни його переносять і переносять. Уже в результаті перенесли більше, ніж на 10 років. А результату, як і раніше, немає, ескіз не затверджено”, — зазначив Криволап.

Читайте також: “Скоро вони виведуть у небо літаки 1960-х років випуску”: стан військової авіації РФ оцінив глава DroneUA

Нагадаємо, у січні 2024-го Сили оборони України повідомляли про збитий літак А-50 і пошкодження командного пункту Іл-22. Як зазначив тоді ще речник Військово-повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат, Іл-22 зміг здійснити аварійну посадку в Анапі, але скоріш за все літак не підлягає подальшому використанню. Глава ГУР МОУ Кирило Буданов в інтерв’ю Financial Times заявив, що це вплине на інтенсивність російської авіації в Україні.

Читайте також: Великі хаби бомбардувальників і винищувачів: удари по військових аеропортах РФ оцінив Криволап

Прямий ефір