Використовують для атак по Україні ракетами Х-22: катастрофу російського ракетоносця Ту-22М3 прокоментував авіаексперт

Ту-22М3. Фото: tsn.ua

У Росії немає можливості виробляти стратегічні ракетоносці Ту-22М3. Їх випуск припинено 1992 року, також не виробляють і двигуни до них. Всього було вироблено 500 літаків Ту-22М3, зараз на озброєнні РФ їх залишилося близько 30 одиниць. Про це в ефірі телеканалу FREEДОМ розповів авіаційний експерт Костянтин Криволап.

“Цей літак увійшов в історію авіації, тому що вперше щодо Ту-22М3 було використано термін “стратегічний ракетоносець”. Його основне завдання — “тягати” ракету Х-22, споряджену ядерною бойовою частиною, і знищувати з її допомогою великі корабельні з’єднання. Тому Ту-22М3 називали “знищувачем авіаносців”. Його дальність була обмежена порядком 3 тисячами кілометрів. Тому логістичним його завданням було кудись прилетіти, пустити цю ядерну ракету, а вона кудись прилетить з точністю плюс-мінус 600 метрів біля авіаносця. Вибуховою хвилею скидає все, що можна, з палуб, все електронне обладнання виходить з ладу, знищує боєзаряд”, — пояснив Криволап.

Водночас як “знищувач авіаносця” Ту-22М3 жодного разу не використовували. Росія зараз застосовує цей ракетоносій для завдавання ударів по мирних містах України.

“Його почали використовувати як носій ракети Х-22 з бойовою частиною практично 1 тонна, десь 980 кг вибухівки. Це абсолютно терористична зброя, тому що її використовують виключно для того, щоб руйнувати мирні міста, мирних жителів. Ми пам’ятаємо, як Х-22 знищила весь під’їзд у багатоповерхівці Дніпра”, — зазначив експерт.

Криволап повідомив, що цих літаків було випущено близько 500 штук. Вони перебували на озброєнні тільки Радянського Союзу, а після — Росії та України. Україна свої літаки, відповідно до доктрин, утилізувала.

“Станом на 2022 рік The Military Balance (британське видання з оцінки військової спроможності та оборонного комплексу 171 країни світу, — ред.) вказало, що в Росії за бухгалтерським обліком було 60 літаків Ту-22М3. Приблизно 2-3 місяці тому [начальник Головного управління розвідки Міністерства оборони України] Кирило Буданов повідомив, що цих машин залишилося 27. Це приблизно збігається з розрахунками, які проводив і я. Помилка може бути у 2-4 літаки в один або в інший бік”, — розповів авіаексперт.

Криволап констатував, що Ту-22М3 допрацьовують свій уже ресурс, тому що ні самі літаки, ні двигуни до них давно не випускаються.

“І катастрофа, яка зараз сталася під Іркутськом, пов’язана все-таки з проблемами двигуна, тому що була пожежа у двигуні. Чим викликана пожежа, є кілька версій. Починаючи від палива. Цей літак потребує заправки паливом Т-6. Річ у тім, що він може виходити на надзвукові режими, літає довго, паливо може перегріватися, тому йому треба термостабілізоване паливо Т-6. А з паливом проблеми, бо з квітня припинила свою діяльність остання російська компанія, яка випускала таке паливо. Тому в основному зараз цей вид палива росіяни отримують від Білорусі. І, судячи з усього, дефіцит там спостерігається”, — деталізував спікер.

Читайте також: Україна методично зменшує можливості російської авіації — розбір експерта

Нагадаємо, 15 серпня в Іркутській області зазнав аварії російський стратегічний бомбардувальник Ту-22М. Попередньою причиною аварії російська влада назвала технічну несправність. Чотирьом пілотам вдалося катапультуватися, проте один загинув.

Літаки ТУ-22 активно використовуються Росією для атак по території України. Вони оснащені крилатими ракетами Х-22. Водночас за 2,5 роки щонайменше 9 російських бортів або були знищені, або ж сильно пошкоджені. І це одна з найболючіших втрат російської авіації, оскільки ТУ-22 не виробляються вже понад 30 років, як і двигуни до них.

Прямий ефір