Спущений на воду в Туреччині український корвет “Гетьман Іван Виговський” буде прийнято на озброєння орієнтовно 2026 року, але він не зможе брати участь у відбитті російської агресії й з інших причин. Про це сьогодні, 3 серпня, в ефірі телеканалу FREEДОМ розповів керівник військових програм безпеки Центру глобалістики “Стратегія ХХI” Павло Лакійчук.
Він зазначив, що військові кораблі на флоті діляться на спеціалізовані та універсальні. До спеціалізованих, наприклад, належать тральщик (протимінний корабель), буксир — допоміжне судно, призначене для водіння (буксирування) несамохідних суден, плавучих конструкцій тощо. До універсальних кораблів належать крейсер, фрегат, есмінець, корвет.
“Корвет — це найменший універсальний корабель, який має всі види озброєння, необхідні для боротьби на морі. Але для когось це найменші, для нас [сьогодні] це найбільші”, — сказав Лакійчук.
Корвет “Гетьман Іван Виговський” буде остаточно прийнятий орієнтовно 2026 року.
“Спущений на воду — це означає, що закінчилося будівництво корпусу, складання обладнання. Далі проводиться добудова корабля — це необхідно провести до 40% робіт, після чого починаються ходові випробування, заводські випробування, і в підсумку — приймання корабля”, — пояснив експерт.
“Гетьман Іван Виговський” — це другий український корабель, побудований у Туреччині. Перший — “Гетьман Іван Мазепа”, був спущений на воду в листопаді 2022 року. Він зараз перебуває на стадії заводських випробувань.
“І приблизно такими самими темпами слідуватиме “Гетьман Іван Виговський”. Можливо, трохи швидше, оскільки це вже друге судно цієї серії, і добудова, випробування проводитимуться дещо швидше. Але все одно доведеться чекати плюс-мінус два роки до завершення введення корабля до бойового складу флоту”, — додав Лакійчук.
Але корвети “Гетьман Іван Виговський” і “Гетьман Іван Мазепа” — це кораблі на перспективу, вони навряд чи братимуть участь у відбитті російського вторгнення, бо вони перебувають поза Чорним морем.
“А Туреччина ухвалила рішення не пропускати в Чорне море військові кораблі воюючих сторін. До речі, це рішення більше вигідне нам, тому що росіяни там зібрали ескадру з трьох флотів, щоб прорватися в Чорне море. Але й наші кораблі чекатимуть до моменту підписання документа про встановлення миру, з погляду Туреччини. Така ж доля чекає на три наші тральщики, які перебувають у Великій Британії. Вони всі чекають свого часу”, — розповів спікер.
Угоду про будівництво корветів було укладено з Туреччиною, тому що це найбільш вигідний варіант.
“Річ у тім, що турецькі кораблі — фрегати та корвети — ґрунтуються на німецькому проєкті MEKO 200. Це був дуже вдалий проєкт, яким німці озброювали свій флот. А потім вони передали туркам ліцензію на виробництво цих кораблів. Турки постійно вдосконалюють напрацювання, які отримали від партнерів по НАТО, і диверсифікують їх залежно від потреб замовника. Туркам вигідно отримувати замовлення від України, бо турки нічого не роблять задарма. І нам це вигідно, бо Туреччина поруч, і [за угодою 2020 року] планувалося виготовлення серії кораблів — тільки перший етап (будівництво корпусу) мав відбуватися на турецькій верфі, а решта добудови — у нас, у Миколаєві. Але через широкомасштабну війну плани довелося переглянути”, — пояснив експерт.
Читайте також: Завдання корвета “Гетьман Іван Виговський” — боротьба з підводними човнами: про особливості корабля розповів Риженко
Нагадаємо, 1 серпня у Стамбулі спустили на воду український корвет “Гетьман Іван Виговський”, який, як і “Гетьман Іван Мазепа”, через російську агресію будувався в Туреччині. Будівництво кораблів здійснюється в межах угоди, яку Київ і Анкара уклали ще 2020 року.