Країни Євросоюзу не підтримали заклик Угорщини та Словаччини до України скасувати санкції щодо російської компанії “Лукойл”, пише Financial Times. Будапешт наполягає на відновленні транзиту нафти російської компанії та погрожує подати позов до арбітражного суду. Крім того, Угорщина продовжить блокувати фінансування Європейського фонду миру, кошти якого мають компенсувати закупівлі озброєння для Сил оборони України, повідомляє FREEДОМ.
Європейська комісія відхилила прохання Будапешта і Братислави закликати Київ скасувати санкції щодо російської нафтової компанії “Лукойл”, пише Financial Times з посиланням на дипломатів ЄС. За їхньою інформацією, на зустрічі торгових представників із країн Євросоюзу позицію Угорщини та Словаччини ніхто не підтримав. Як наголосив представник Єврокомісії з питань торгівлі Олоф Гілл, заборона на транзит через Україну нафти російської компанії не становить загрози для цих держав.
“Негайного впливу на безпеку поставок нафти в ЄС немає. Для двох зацікавлених держав-членів не існує термінової проблеми, оскільки у них є 90-денний резерв поставок відповідно до законодавства Євросоюзу. І тепер Комісія розгляне факти та спробує знайти результат, який влаштує всіх”, — заявив Олоф Гілл на брифінгу.
17 липня Україна припинила транзит нафти російської компанії “Лукойл”. Агентство Bloomberg пише, що того самого дня глава зовнішньополітичного відомства Угорщини Петер Сіярто в кулуарах засідання ООН у Нью-Йорку зустрівся з міністром закордонних справ Росії Сергієм Лавровим, а після цього Будапешт і Братислава направили до Брюсселя вимогу, щоб ЄС вплинув на Україну. Сіярто пригрозив, що якщо Київ не відмовиться від свого рішення, то Будапешт продовжить блокувати фінансування Європейського фонду миру.
“Це неприйнятний крок з боку України, країни, яка хоче стати членом Європейського Союзу, і одним своїм рішенням ставить під фундаментальну загрозу постачання нафти. Допоки це питання не буде вирішене Україною, всі мають забути про виплату 6,5 млрд євро компенсації за постачання зброї з Європейського фонду миру”, — зазначив Сіярто.
Будапешт уже понад рік блокує ці виплати з різних причин, звернув увагу верховний представник ЄС з питань закордонних справ і політики безпеки Жозеп Боррель. Він назвав таку тактику “ганебною”. У Києві наполягають: трубопроводом “Дружба” надходить стільки ж нафти, скільки й раніше.
“Україна не може транспортувати нафту “Лукойла”, але обсяги загального транзиту залишаються незмінними. Ми не думаємо, що в Європі є ризик дефіциту [нафти]. Це більше політичне питання”, — сказав у коментарі виданню Forbes голова Національної акціонерної компанії “Нафтогаз” Олексій Чернишов.
Після початку повномасштабної війни Росії проти України, транспортування північною гілкою з Росії припинилося, оскільки ЄС запровадив санкції на постачання трубопровідної нафти з федерації. Однак для Угорщини, Словаччини та Чехії зробили виняток. Сумарно вони закуповували понад мільйон тонн російської нафти щомісяця. Угорщина і Словаччина, на думку аналітиків, не хочуть втрачати прибуток. Вони переробляли дешеву російську нафту на власних заводах і продавали в Європу.
“За ці два роки вони могли б укласти інші нові контракти. Вони просто не доклали достатніх зусиль для того, щоб це зробити. Тому на сьогоднішній момент не йдеться про пряму енергетичну безпеку цих країн. Йдеться радше про бажання заробляти, купуючи нафту з Росії, ніж про неможливість це зробити. Єврокомісія не підтримує Угорщину і Словаччину в цьому конфлікті. І ще раз наголошу, що Чехія в ньому на сьогоднішній день не бере участі”, — пояснив комунікаційний менеджер ГО Razom We Stand Максим Гардус.
“Лукойл”, одна з найбільших російських нафтових компаній, перебуває під санкціями в Україні з 2018 року. Обмеження стосувалися виведення капіталів, торговельних операцій та участі в приватизації або оренді державного майна. У червні 2024 року Рада національної безпеки та оборони України розширила санкції й на транзит нафти територією країни.
Читайте також: Українські санкції проти “Лукойлу” не змінили загальний обсяг прокачування нафти нафтопроводом “Дружба”, — Пендзин