Російські війська втратили одне “око”, втративши літак А-50. Саме так експерти описують важливість такої авіації для військ окупанта.
Знищення А-50, здатного вести розвідку і наводити цілі для уражень, а також виведення з ладу Іл-22 — великий успіх Сил оборони України, що полегшить боротьбу з російською агресією в повітрі.
У чому значущість Іл-22 та А-50 для окупантів?
Увечері 14 січня українські військові вразили два російські літаки над Азовським морем. Розвідувальний літак А-50 був збитий, а ворожий Іл-22М зазнав пошкоджень.
Головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний уже офіційно підтвердив знищення російського літака дальнього радіолокаційного виявлення А-50 і повітряного пункту управління противника Іл-22.
Знищення А-50, ймовірно, вплине на можливість росіян підтримувати зв’язок, вважає глава української розвідки Кирило Буданов. За словами глави розвідки, знищення літака також, імовірно, вплине на здатність Росії підтримувати цілодобовий зв’язок у зоні бойових дій.
Після знищення російських літаків у Центрі протидії дезінформації прогнозують, що окупант розпочне інформаційну кампанію з погрозами щодо “ударів відплати”. Як стверджується, основною метою таких заяв є залякування українців. Однак, на сигнали повітряної тривоги варто реагувати, адже загроза обстрілів велика.
Також російська пропаганда намагатиметься сіяти панічні настрої серед українців, маніпулюючи темою відключень електроенергії, вважають у Центрі.
А-50 — це літаки дальнього радіолокаційного спостереження та управління. Як пояснюють експерти, авіація використовується для розвідувальної діяльності в повітрі. Поки що це друга втрата А-50. До цього аналогічний літак вивели з ладу білоруські партизани на авіабазі Мачулищі в лютому 2023 року. Його вартість приблизно становить 330 млн доларів.
Іл-22М11 — це захищений повітряний пункт управління, який діяв разом з А-50 під час повітряних атак проти України. Перший Іл-22М збили бойовики приватної військової компанії “Вагнер” під час заколоту Пригожина влітку 2023 року. У Повітряних силах ЗСУ прокоментували знищення А-50. А Іл-22, за їхніми даними, приземлився, але пошкоджений настільки, що не підлягає відновленню.
Як стверджують російські пабліки, тіла льотчиків збитого А-50 виявили під Бердянськом. Офіційних коментарів поки що немає, але як повідомляють російські Telegram-канали — на борту перебував Бджола Олег Володимирович — заступник командувача дальньої авіації військових повітряних сил Росії.
Перспективи російської авіарозвідки в огляді фахівців
Для російської авіації втрата літаків-розвідників — не новинка. Однак, як зазначили експерти, цього разу ситуація кардинально змінилася. Детальніше про це в ефірі FREEДОМ розповіли:
- Костянтин Криволап, авіаційний експерт, колишній інженер-випробувач конструкторського бюро “Антонов”;
- Павло Лакійчук, військовий експерт, керівник безпекових проєктів Центру глобалістики “Стратегія ХХІ”;
- Іван Ступак, військовий аналітик, співробітник Служби безпеки України (2004-2015 рр.);
- Ігор Романенко, засновник благодійного фонду “Закриємо небо України”.
КОСТЯНТИН КРИВОЛАП: Чоботар позбувся чобіт
— Щоб зрозуміти весь трагізм ситуації для росіян, я скажу, що у світовій історії ще не було випадків, щоб збивали такого типу літаки. Ані АВАКС Іл-22, ані ДРЛО А-50 — основний літак дальнього радіолокаційного виявлення Росії — не було випадку, щоб їх били. Це швець без чобіт.
Якщо ти поставлений контролером і в тебе є все обладнання, засоби для того, щоб розуміти, що коїться в повітряному просторі над територією, яку ти контролюєш, і раптом із цієї території несподівано по тобі щось вилітає, і тебе вражає… Уявити жах тих людей, які перебували всередині цих двох літаків, розуміючи, що по них іде ракета, і не одна, це ще той екстрим. Так що це дійсно для них це велика трагедія.
А-50 створено на базі Іл-76, основного транспортного літака ПКС РФ. Вони призначені для контролю повітряного простору, для виявлення радіолокаційних станцій, засобів РЕБ, пунктів зв’язку, для того, щоб орієнтувати і наводити навіть кинджали і крилаті ракети. Я не кажу вже про літаки і вертольоти, про конкретні типи дальніх БПЛА.
У 2010-2012 роках було близько 30 машин А-50. Потім вони почали поступово виходити з ладу, тому що сама система досить стара. Її вирішили замінити на базі такого ж літака Іл-76.
Вирішили зробити наступне покоління літаків дальнього радіолокаційного виявлення А-100. За цю справу взявся концерн “Вега”, який мав бути компілятором усіх наукових установ, заводів, фабрик для того, щоб зібрати нове диво техніки. Побудували величезну кількість стендів, проводили випробування, списували шалені гроші на дослідницькі роботи. Але справа не пішла. Навіть 10% постачань не змогли виконати.
А-50 у кількості 9 одиниць контролювали фактично весь кордон Росії. Там, де є якісь конкретні інтереси РФ. Це насамперед Арктика, Балтійське море, територія навколо України, Середня Азія і Далекий Схід тощо.
Іл-22 — машина, яку було створено на базі Іл-18. Цей літак був вироблений у величезних кількостях, літав по всьому світу. Він може літати досить далеко, тобто довго перебувати в повітрі, хоча за швидкістю він особливо не відрізнявся. Але за всіма іншими споживчими характеристиками він був дуже надійний, витривалий і гарний з усіх боків. Тому на його базі зробили Іл-22.
ПАВЛО ЛАКІЙЧУК: Кожен А-50 у Росії на рахунку
— Наші військові давно полювали на літаки А-50. Вони злітають у районі Бєлгородської та Брянської областей і на півдні — у Краснодарському краї та над Азовським морем. Десь у районі Бердянська, найімовірніше, його підстрелили.
Іл-22 — це експериментальний літак. Їх випускали в декількох модифікаціях, зокрема це повітряний командний пункт, літак-ретранслятор, літак-розвідник. За цю війну ми збили у квітні один ретранслятор Іл-22, а другий Іл-22 збили “вагнерівці”. Це буде третій. Не так уже й багато.
Це дуже серйозний удар з точки зору військових. А-50 всього 9 одиниць, скільки з них на ходу, мені навіть важко сказати. Найімовірніше, 4-5. Тому кожен літачок там на рахунку. Іл-22 теж.
Ці машини дуже вкрай потрібні Росії для забезпечення ракетних ударів по нашій території. Тож це їм серйозно ускладнить життя.
ІВАН СТУПАК: Росії знову доведеться думати, як і куди заховати свою техніку
— А-50 — це такий великий розвідник, який збирає інформацію на території України, в радіусі 700 км, він може все бачити, зліт ракет, літаків, вертольотів, тобто все, і потім вираховувати траєкторію, попереджати свій командний центр. За офіційними даними, А-50 у Росії 30 штук, але ми не знаємо, скільки з них на ходу, хтось каже, що 8 штук залишається всього.
Їхня вартість від 300 млн доларів до пів мільярда. Плюс екіпаж — це висококласні технарі, фахівці, які могли бачити всю територію України як на долоні, бачити зліт нашої авіації, попереджати Крим, що в їхній бік рухаються ракети чи літаки, і таким чином нівелювали нашу присутність там. Тобто це велика втрата для обороноздатності РФ.
Їм доведеться цей літак чимось замінювати, забирати з якогось напрямку важливого, для росіян це дуже неприємна історія. Це дуже серйозний удар. І плюс відтягувати його кудись набагато далі від лінії фронту і з’ясовувати, чим саме він був уражений.
ІГОР РОМАНЕНКО: Один літак А-50 коштує 330 мільйонів доларів
— А-50 коштує 330 мільйонів доларів, а Іл-22 коштує 30 мільйонів доларів. А-50 це літак дальнього радіолокаційного виявлення, розвідки та управління. Тобто це такий засіб, який у повітрі може виявляти цілі в повітрі, на землі і на воді, і в поточному часі скидати цілевказування для знищення цих цілей. Причому засобам знищення, які перебувають у повітрі, літакам, наприклад, а також на землі, які приймають цю інформацію.
Це елемент розвідувально-ударного комплексу. Тобто та система, яка зараз розвивається в державах із відповідним військово-економічним потенціалом і за якою майбутнє.
Їхня цінність важлива не тільки з грошового погляду, а й з погляду бойової експлуатації. Знищення цих літаків у практиці світового протиборства засобів повітряного нападу та протиракетної оборони є черговим досягненням світового рівня.
Іл-22 РФ активно використовувала, наприклад, у Сирії. Але одна справа, коли його застосовували проти збройних структур Сирії, які не мали серйозних засобів протидії. І інша справа, коли вони намагаються використати його в Україні.
Читайте також: “Чудово спланована і проведена операція”: знищення російських літаків А-50 та Іл-22 в Приазов’ї підтвердив Залужний