Альтернатива зерновій угоді: Україна почала експорт зерна через морські порти Хорватії (ВІДЕО)

Ілюстративний скріншот: uatv.ua.tv

Україна почала експортувати зерно через порти Хорватії. Це альтернативний маршрут після виходу Москви із зернової угоди щодо експорту зерна через Чорне море. За даними Міністерства економіки України, відкриття нових торговельних маршрутів для експорту українського зерна обговорювали в межах саміту Ініціативи трьох морів у Бухаресті (Румунія) на двосторонній зустрічі міністра економіки України Юлії Свириденко та прем’єр-міністра Хорватії Андрія Пленковича, повідомляє FREEДОМ.

Новий торговий шлях експорту українського зерна вже користується популярністю, заявила міністерка економіки України Юлія Свириденко.

“Цей торговий шлях хоч і нішевий, але вже користується популярністю. Ми готові його розвивати, розширюючи можливості транспортного коридору. Ми вважаємо, що цей логістичний маршрут відіграватиме важливу роль у двосторонній торгівлі між нашими країнами і після війни”, — сказала вона.

Після того, як Росія в липні заявила про вихід із зернової угоди, Хорватія запропонувала експортувати зерно через свої річкові та морські гавані. Це питання вирішили на зустрічі міністри закордонних справ двох країн Дмитро Кулеба і Гордан Грліч-Радман.

“Усі можливості розблокування експорту, усі відкриті двері — це реальний, ефективний внесок у забезпечення продовольчої безпеки світу. Я вдячний Хорватії за конструктивну допомогу”, — сказав Кулеба.

Раніше українське зерно не експортували річковим шляхом, оскільки транспортування Чорним морем — значно дешевше. Видання The Wall Street Journal наводить ціни на листопад 2022 року: експорт через Чорне море з центральної України коштував 29 дол. за т, через дунайські порти — 124 дол. за т, суходолом і з польського порту “Гданськ” — 140 дол. за т. На думку експертів, саме шлях по воді єдиний можливий для експорту зерна на сьогодні. США працюють із Румунією та Молдовою, щоб збільшити експорт зерна з України через річку Дунай, повідомляє “Рейтерс”.

“Залишається тільки морський/річковий порт Дунаю і домовленості політичні та військові, економічні з приводу Чорноморського басейну з Туреччиною, з ООН, з НАТО, крім країни-агресора. Там найбільший потенціал, тому що річка Дунай — це дешевше, зовсім інші обсяги — це не сотні тисяч тонн, це мільйони. І це порівняно швидко”, — пояснив аналітик Центру досліджень продовольства і землекористування Київської школи економіки Валентин Литвинов.

Росія не зможе заблокувати альтернативні шляхи поставок українського зерна, впевнені експерти.

“Основна проблема якраз була з перевірками. Росія зупиняла, затягувала і саботувала перевірки, які вона мала право робити відповідно до угоди, яку підписали. Вони то надсилали перевіряльників, то взагалі нікого не надсилали. Усіляко намагалися загальмувати процес. Зараз ми живемо в такій ситуації, що треба нарощувати альтернативні шляхи й намагатися все-таки пробити чорноморський шлях без участі Росії”, — додав Литвинов.

Президент Литви Гітанас Науседа раніше заявляв, що після розвитку портових коридорів Балтійського моря через них можна буде відправляти близько 10 млн т українського зерна щорічно. Водночас прем’єр-міністр Польщі Матеуш Моравецький заявив, що Польща заборонить ввезення української сільгосппродукції після 15 вересня в односторонньому порядку, незалежно від рішення Єврокомісії щодо заборони ввезення зерна в п’ять країн ЄС. У відповідь на це Україна має намір звернутися до арбітражу Світової організації торгівлі.

Читайте також: Росія використовує своє зерно не для економічної вигоди, а для політичної — аналіз

Прямий ефір