У Європі та Північній Америці сформували коаліцію з підготовки українських пілотів до використання винищувачів F-16.
До цього союзу, крім України, увійшли Данія, Велика Британія, Бельгія, Нідерланди, Люксембург, Норвегія, Польща, Португалія, Румунія, Швеція і Канада. Очолили коаліцію Данія і Нідерланди.
Згідно з домовленостями Києва та Амстердама під час саміту НАТО у Вільнюсі, навчання пілотів Збройних сил України (ЗСУ) розпочнеться найближчим часом.
Підготовка українських пілотів
Президент України Володимир Зеленський повідомив, що підготовка українських льотчиків має розпочатися в серпні цього року.
“На серпень домовилися почати підготовку пілотів. Наближаємо рішення щодо сучасної авіації для України. Домовилися про конкретний внесок Нідерландів у зміцнення нашої ППО та артилерії. Дякую за підтримку на шляху до НАТО – як щодо запрошення, так і щодо гарантій безпеки на шляху, зокрема на двосторонній основі. Дякую, Нідерланди!”, — написав Зеленський у Тelegram.
За словами міністра закордонних справ України Дмитра Кулеби, передача Україні винищувачів F-16 охоплює, зокрема, і складні технічні моменти.
“Паралельно буде йти підготовка юридичних рішень, необхідних для передачі літаків. Я думаю, що якщо до кінця першого кварталу наступного року перші F-16 літатимуть в українському повітрі, керовані українськими пілотами, то це буде відповідно до графіка”, — заявив Кулеба.
Експерт Defense Express Іван Киричевський зазначив, що ситуація навколо надання Україні винищувачів F-16 ускладнилася через затримку політичного рішення щодо цих літаків, а також проблемами з навчанням українських пілотів, оскільки їх нікому вчити. Однак західні союзники налаштовані на те, щоб якнайшвидше розв’язати всі проблеми, що виникли, і надати F-16 Україні.
“Західні союзники налаштовані на те, щоб в України ці літаки були якомога швидше. Тим більше, що багато що тут залежить від позиції Білого дому. Виходить, що всі затримки відбуваються, тому що занадто пізно було дано політичне рішення щодо цих літаків”, — сказав він.
F-16 не є літаком-невидимкою, його видно на радарах, але він менший, ніж МіГ-29. Цей винищувач може розвивати швидкість до 2 500 км на годину і підійматися на висоту до 17 км. Він також здатний виявляти цілі на відстані до 150 км і стежити одночасно за десятьма об’єктами.
Літаки F-16 стоять на озброєнні багатьох країн: у 2023 році в усьому світі налічується близько 2 200 активних винищувачів цього типу. Найбільший парк у Сполучених Штатів, але вони поки не говорили про передачу своїх бортів Україні.
Аналітики вважають, що F-16 стануть величезною допомогою для боротьби з російськими крилатими ракетами та іранськими БпЛА “Шахед”.
Читайте також: Перевага в повітрі необхідна Україні для деокупації Криму та частини Донбасу, — експерт про надання F-16
Думки експертів
Про створення коаліції з навчання українських пілотів на F-16 і про те, які винищувачі потрібні Україні, в ефірі телеканалу FREEДОМ міркували:
- Юрій Ігнат, речник командування Повітряних сил України;
- Андрій Риженко, експерт Центру оборонних стратегій, капітан 1-го рангу запасу ВМС України;
- Костянтин Криволап, авіаційний експерт, колишній інженер-випробувач КБ “Антонов”;
- Богдан Долінце, експерт із питань авіаційного ринку.
ЮРІЙ ІГНАТ: F-16 внесе суттєві зміни в перебіг бойових дій
— Ми сподіваємося на те, що наші партнери зможуть обговорити всі деталі, всі побоювання, і ухвалити рішення, що нам дуже потрібен цей літак, який внесе суттєві зміни в бойові дії. Я думаю, що все буде обумовлено вищим керівництвом. Не все потрібно давати на публіку.
Те, що країни, які увійшли де-факто вже в авіаційну коаліцію, будуть нам допомагати, це однозначно. Згадайте, з чим ми були на початку війни, і що в нас є вже. І я думаю, що все буде нарощуватися.
Я думаю, що все-таки буде ухвалено рішення про надання Україні балістичних ракет ATACMS, які в принципі можуть працювати вже з тих установок, що вже в Україні є. Це HIMARS і МЛРС-270.
Ця зброя, як і крилаті ракети Storm Shadows, можуть завдати серйозної шкоди військам противника, його тилам, складам із боєприпасами. Тому вони дуже потрібні вже зараз, можна це приймати.
І, безумовно, літаки. Льотчики готові, вони на чемоданному настрої вже не перший місяць, і група вже поїде навчатися в ту країну, яку буде приймати. Можливо, це буде не одна країна. Це будуть кілька країн, які вже оголосили про готовність навчати наш персонал.
АНДРІЙ РИЖЕНКО: У F-16 є великі переваги перед тими літаками, що є на озброєнні в України
— Для того, щоб перехоплювати літаки противника і збивати ракети в повітрі, F-16 – це ідеальна машина, яка може робити й те, і те, і в неї є перевага у зброї. І в принципі, є можливість виявляти противника на більш далекій дистанції, ніж це може робити противник.
Крім цього, на F-16 може бути розміщена протикорабельна ракета “Гарпун”. І в разі, наприклад, виходу російського ракетно-ядерного угруповання для нанесення удару по суднах, можлива атака і по цьому угрупованню теж.
Тобто це, загалом, дуже такий боєздатний літак. І його серйозна перевага перед усіма літаками, які є зараз у нас в Україні, це те, що він може виконувати три функції: ведення бою в повітрі з літаками та ракетами супротивника, ракетно-артилерійська підтримка військ, які наступають, на своєму шляху та нанесення ударів морем — перехоплення крилатих ракет та нанесення ударів по об’єктах, які наносять по нас теж вплив ракетним вогнем.
Літаки F-16 входитимуть до складу Повітряних сил України, однак діятимуть вони і в інтересах Сухопутних військ, і ВМС. Це абсолютно відповідає підходом усіх операцій НАТО. Там іде дуже тісне сплетіння всіх трьох видів збройних сил: авіації, сухопутних військ і військово-морських сил.
КОСТЯНТИН КРИВОЛАП: Передача Україні F-16 тільки зараз набуває конкретних обрисів
— Історія з навчанням наших пілотів і взагалі освоєння і передачі F-16 починається ще фактично з травня минулого року. Тоді ми говорили: “Закрийте небо, закрийте від ракетних ударів, дайте F-15, F-16. Дайте хоч що-небудь!”
І тоді наші фахівці в Повітряних силах говорили про те, що за 2-3 три тижні навчать усіх наших пілотів, і жодних проблем у цьому питанні не буде. Але реально тоді ж було оголошено про те, що ми починаємо переговори з приводу навчання наших пілотів.
Палата представників Конгресу США виділила на ці цілі 100 мільйонів доларів. Але в січні цього року Байден заявив, що, мовляв, ні, не збираємося, і навіть не розраховуйте. У лютому ми звернулися до Нідерландів, і керівництво цієї країни погодилося і пілотів навчити, і літаки передати. Вони якраз збиралися їх списувати, отримувати F-35 тощо.
Потім була зустріч Зеленського з Макроном. І він каже: “Та хоч завтра починайте навчання ваших пілотів, і все буде чудово”. І ось відтоді ми весь час чуємо, що наші пілоти ось-ось сядуть, ось-ось полетять, ось-ось вони почнуть вчитися.
Але тільки зараз це набуває якихось конкретних обрисів, і Румунія готова проводити навчання, її вже призначили головною. І є інформація, що готові проводити навчання наших пілотів й інші країни.
Залишилося тільки визначитися з конкретними моделями F-16, щоб це були не якісь найстаріші машини. І необхідно було давно вже запустити навчання технічного складу, тому що навчання наших технарів займе трохи більше часу, ніж безпосередньо керування літаком.
БОГДАН ДОЛІНЦЕ: Україні можуть передати й інші типи літаків марки F
— Якщо говорити про перспективну лінійку літаків, ще до рішення про те, що F-16 будуть передані Україні, йшлося про низку інших літаків, які можуть бути інтегровані в українську систему збройних сил.
Тут якраз варто згадати про те, що це можуть бути й інші типи літаків лінійки F. Це F-18, який розроблявся більше як палубний винищувач. І також його більш важка версія F-15.
Це ті літаки, які буде найпростіше і швидше поставити на крило. Тому що після навчання і персоналу з обслуговування F-16, і пілотам досить простіше буде пересісти на машину тієї ж платформи.
Якщо говорити про інші літаки, то не виключається можливість постачання інших типів літаків. Раніше так само йшлося про те, що Україна, можливо, буде в майбутньому експлуатувати європейські бойові літаки, такі, як Eurofighter Typhoon або той же Gripen. Якщо говорити конкретно про Gripen, то, на жаль, їхня кількість не така велика. Досить складніше підтримувати їхню льотну придатність і можливості з їхнього випуску. Вони теж досить обмежені.
На відміну від того ж Eurofighter Typhoon, яких досить багато на сьогоднішній день перебуває у Збройних силах європейських країн. І крім того, достатньо і спеціалістів, і обладнання для їхньої підтримки ремонту та експлуатації.
Читайте також: F-16 для України: коаліцію з підготовки пілотів офіційно сформовано — деталі (ВІДЕО)