Внаслідок повномасштабного російського вторгнення у лютому минулого року українські порти у Чорному морі були заблоковані. Велика кількість українського зерна через логістичні проблеми виявилася в країнах Східної Європи. Це призвело до падіння цін та зниження продажів у місцевих фермерів, а згодом до заборони на імпорт і навіть транзит. З 21 квітня Україна та Польща домовилися про відновлення транзиту агропродукції, інформує FREEДОМ.
Війна Росії проти України практично відрізала українським аграріям доступ до ринків збуту зернової продукції. Через кілька місяців фермери почнуть збирати новий урожай. А на елеваторах все ще зберігається зерно з минулого року.
“У нас сьогодні є ще багато залишків продукції від урожаю 2022 року. У попередні роки ми значну частину нашої продукції — кукурудзу, пшеницю — експортували на Близький Схід, у країни Африки. А тепер у зв’язку з військовими діями порти не можуть приймати вантажі в такому обсязі”, — розповів фермер із Запорізької області Володимир Бондарук.
Після того як російське вторгнення заблокувало експорт зерна 2022 року, Польща та інші сусідні з Україною країни погодилися допомогти вивозити зерно вантажним і залізничним транспортом.
У підсумку через надлишок українського зерна та погодні умови у Східній Європі різко знизилися закупівельні ціни у місцевих виробників на тлі зменшення їхнього врожаю.
“Це був дуже посушливий рік, ми втратили від 30 до 40% нашого врожаю. Потім ситуація погіршилася, коли на ринок надійшла велика кількість української кукурудзи та пшениці. Ціни впали на 50%”, — констатує угорський фермер Лазар Кіс.
Європейські фермери стали виходити на акції протесту. Щоб захистити їхні інтереси, уряди Угорщини, Польщі, Болгарії та Словаччини ввели заборони на ввезення українського зерна. Румунія ще розглядає можливість заборони зернового імпорту.
“Основна причина введення зернової заборони полягає в тому, що за останній рік, всупереч плану так званих коридорів солідарності, в країні залишилася значна кількість продовольства, і було порушено основні виробничі та торговельні ланцюжки”, — пояснив прем’єр-міністр Болгарії Галаб Донєв.
Експерти кажуть, що ціни українських постачальників призвели до ситуації, коли країни-партнери згадали про власні економічні інтереси. Де один із головних чинників — підтримка власного виробника.
“Повернення на глобальні ринки, де Україна була успішним гравцем, було б найкращим і взаємовигідним розв’язанням ситуації. І шляхом досягнення такого результату буде ефективна допомога Україні та її збройним силам якнайшвидше завершити війну”, — наголосив в інтерв’ю виданню “Фокус” Тарас Думич, керуючий партнер українського офісу міжнародної юридичної фірми Wolf Theiss.
Вранці 21 квітня перші вантажівки з українською сільгосппродукцією, включно з кукурудзою і яйцями, почали транзит через Польщу до Нідерландів. З використанням спеціальних опечатаних контейнерів. Також транзит українського продовольства йде через Словаччину та Угорщину.
“Перший транспорт, що вийшов із прикордонного переходу в Дорогуську, прямує до Нідерландів. Товар — зерно, кукурудза та яйця. Весь шлях проходив у колоні, у складі співробітників Митно-податкової служби. У складі колони п’ять вантажівок і два автомобілі Митно-податкової служби. Крім того, цей транспорт був опломбований електронними пломбами”, — розповіла прессекретарка Національної адміністрації доходів Польщі Юстіна Пасечинська.
Щоб знизити напругу серед східноєвропейських аграріїв, Європейський Союз планує виділити додатково 100 млн євро допомоги фермерам п’яти сусідніх з Україною держав. А Єврокомісія наполягає на виробленні єдиної європейської політики з питання продовольчого імпорту. У ЄС запевняють — вони прагнуть підтримувати Україну в експорті її продукції, включно з сільськогосподарською. І вважають це важливим елементом економіки України.
А 26 квітня представники Всесвітньої продовольчої програми ООН заявили, що готові забрати в Євросоюзу надлишки українського зерна, через які у фермерів на ринках Східної Європи виникли проблеми, для подальшого його транспортування країнам, які цього потребують.
Читайте також: Росія знову заблокувала інспекцію суден із зерном у територіальних водах Туреччини — деталі
Нагадаємо, за інформацією Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, з листопада 2022 року РФ під різними приводами саботує й затягує час проведення інспекцій, що вже призвело до скорочення обсягів експорту української агропродукції на світові ринки на 15-18 млн тонн.