Найімовірніше, Папа Римський Франциск хоче зайняти таку позицію, яка дозволить йому зберегти позитивне реноме що в Україні, що в Росії. Але в сьогоднішніх реаліях це неможливо. У Папи зараз дещо ідеалістичне ставлення до Росії і загалом нерозуміння, що там відбувається. Таку думку сьогодні, 13 березня, в ефірі телеканалу FREEДОМ висловив політолог Ігор Рейтерович.
Так він прокоментував заяву Франциска, що він готовий приїхати до Києва, але тільки в тому разі, якщо він також відвідає і Москву, поїде “в обидва міста, або в жодне”.
“Ця позиція щодо, наприклад, поїздки, спеціально було зроблено таку заяву, тому що він прекрасно розуміє, що ніхто на нього в Москві не чекає, і до Москви він не поїде. І в такий спосіб він ніби знімає із себе відповідальність приїхати до України. Хоча з точки зору логіки і того, яку церкву він очолює, його візит до України був би якраз абсолютно очікуваний, прогнозований і логічний. Тому що в нас є кілька відсотків людей, які вірять у римську католицьку церкву, і в нас є в районі 13% вірян, які ідентифікують себе як греко-католики. Він міг приїхати до України, щоб поспілкуватися зі своєю паствою, я вже мовчу про зустріч із нашими політиками, представниками влади. Щоб на власні очі побачити, що тут відбувається, і як люди — парафіяни його церкви страждають від агресії РФ”, — сказав Рейтерович.
За словами політолога, загалом позиція Франциска — це позиція дуже посередницька, такого миротворця.
“Він намагається в таку роль грати, але вона якоюсь мірою навіть суперечить християнській етиці та логіці християнства. Тому що не можна, є моменти, що не можна ставити ката і жертву на один щабель, це різні категорії. А в нього така спроба якоюсь мірою відбувається, що Україна мало не опинилася полем битви між якимись імперіями, але які імперії? У наших Збройних силах воюють українці, і дуже незначна кількість добровольців з інших країн, які приїхали допомагати нам. У нас немає представників якихось інших держав чи військ інших держав. Тому в цьому контексті ця заява виглядає як спроба просто обрати собі дуже зручну позицію, яка, з одного боку, ні до чого не зобов’язує, з іншого боку, залишає Папу, кажучи простою мовою, у всьому білому. Це його основна така сутана і форма одягу, але, тим не менш, з погляду розуміння всіх процесів виглядає це не дуже добре”, — каже він.
Рейтерович зазначив, що у Папи ще є можливість змінити ці підходи і все-таки приїхати до України.
“І визнати найважливішу річ, що той образ російської культури і Росії, який інколи прослизає в його виступах, це образ, сформований із книжок, які були написані ще в ХІХ столітті. У ХХІ столітті ситуація дещо інша. Можливо, йому слід опуститися ближче до землі і подивитися, що справді відбувається в найбільшій країні Європи з боку сусіда, який розпочав абсолютно агресивну війну з ознаками геноциду як мінімум. І якимось чином, звісно, на це відреагувати. Тому що він часто у своїх проповідях порушує дуже важливі питання, але, на жаль, у контексті України в нього є певні непорозуміння, які, не виключаю, пов’язані з тим, як він сказав у своєму інтерв’ю, що він багато спілкується з послом Росії при Ватикані. “Це прекрасна людина, дуже розумна”. Я боюся, що Папа став жертвою, можливо, тих речей, які ця “прекрасна людина” йому розповідає про “прекрасну” Росію, але це не зовсім відповідає дійсності”, — висловився політолог.
На думку Рейтеровича, Франциск дуже якось довільно трактує основи християнської віри.
“Це не та історія, коли тебе вдарили по одній щоці, ти підставляєш іншу щоку. Це історія про те, що є країна, яка уособлює собою зло, і вона чинить жахливі речі — геноцид, убивства мирного населення, грабіж, мародерство, зґвалтування, безліч іншого. Це схоже на спробу бути нібито в темі, показувати свою значущість, бажання щось змінити, але водночас Ватикан не докладає зусиль для того, щоб дійсно зайняти таку посередницьку позицію”, — пояснив він.
Політолог додав, що Ватикан міг би зіграти важливу роль у порятунку українських військовополонених, якби захотів.
Читайте також: Ця війна Росії поза всякою логікою: інтерв’ю з головним рабином України Яковом Блайхом