Одним із шляхів постачання українського зерна є його доставка автомобільним та залізничним транспортом до портів на Дунай у містах Кілія та Ізмаїл. Про це сьогодні, 1 листопада, в ефірі телеканалу FREEДОМ сказав керівник Інституту стратегічних чорноморських досліджень, головний редактор BlackSeaNews Андрій Клименко.
Він зазначив, що виконання зернової угоди без участі Росії цілком можливе.
“Вчорашній день показав, що абсолютно нормально вона обходиться без Росії. У нас 12 суден, які вчора вийшли, половина з них уже біля Босфору, друга половина — на підході”, — сказав Клименко.
Експерт також прокоментував заяву постійного представника РФ в ООН Василя Небензі, що РФ проводитиме “огляд” суден у Чорному морі, які вже пройшли контроль у рамках зернових коридорів.
“Приблизно 40% морських суден, які зареєстровані спільним координаційним центром у Стамбулі, — це судна, які належать компаніям, зареєстрованим у Туреччині. Тобто це турецькі компанії. Судна можуть бути під різними прапорами різних країн, але вони належать турецькому морському бізнесу. Ну, я хотів би подивитися, чесно кажучи, як президент Ердоган відреагує на те, що російські військові кораблі спробують якісь здійснювати перевірки, зупинки в морі турецьких судів. Ось я не думаю, що Росія на це піде”, — вважає Клименко.
Він нагадав також, що є альтернативні шляхи для постачання українського зерна.
“У цей час прямо працює коридор, коли залізницею чи автотранспортом. зерно доставляється в українські порти на Дунаї — Кілія, Ізмаїл, а звідти морем невеликими суднами воно йде до румунської Констанці в порт, там перевалюється і йде далі вже за призначенням. Є , працюють ці коридори, сухопутні маршрути, залізничні маршрути доставки”, — сказав Клименко.
Експерт розповів, що навесні, коли почалися проблеми з експортом українського зерна, Німеччина запропонувала перевезти за рік до своїх портів 20 млн тонн продукції для її подальшого морського експорту з німецьких портів. Схожі пропозиції надходили від Франції. Однак, це варіанти складніші і дорожчі, а морський коридор залишається найбільшим за пропускною спроможністю маршрутом.
Читайте також: “Цінність угод з РФ наближена до нуля”: огляд подій навколо зернової угоди (ВІДЕО)
Як повідомлялося раніше, 22 липня у Стамбулі на пропозицію Організації Об’єднаних Націй Україна, Туреччина та генеральний секретар ООН Антоніу Гутерріш підписали Ініціативу щодо безпечного транспортування зерна та харчових продуктів з українських портів “Одеса”, “Чорноморськ” та “Південний”.
Зерновий коридор запрацював із 1 серпня, коли перше судно з українським продовольством вийшло з порту Одеси.
Дія зернової угоди мала завершитися в листопаді поточного року, і Росія погрожувала вийти з неї неодноразово.
29 жовтня у Міноборони РФ заявили, що Росія припиняє участь у реалізації зернової угоди через атаку на її кораблі.
Спільний координаційний центр, у якому залишились представники України, Туреччини та ООН, продовжив роботу. У ніч проти 31 жовтня судна з українським зерном та іншими продовольчими товарами залишили українські порти.